Želite električni auto, a nemate novca? Imamo dobre vijesti za vas

Foto: Tesla

BEZ OBZIRA na ovogodišnji pad prodaje u brojnim europskim zemljama, generalno gledajući, zanimanje kupaca za električne automobile općenito snažno raste. Aktualno izvješće analitičke kuće DAT (Deutsche Automobil Treuhand) za 2024. navodi da je 30 posto kupaca novih automobila prošle godine razmišljalo o kupnji električnog automobila. Prije četiri godine takvih je kupaca bilo 11 posto.

No kada su u pitanju rabljeni automobili, kupci su još skeptičniji: samo 13 posto kupaca smatralo je rabljeni električni automobil opcijom, a njih čak 45 posto potpuno je isključilo ovu alternativu.

Puno razloga za zabrinutost

Koji su razlozi za to? Relativno visoka cijena poseban je problem; 54 posto kupaca navelo je ovaj argument protiv rabljenih električnih automobila. Ograničeni domet (50 posto), dugo vrijeme punjenja (34 posto) i nezrela infrastruktura (30 posto) također sprječavaju kupce da kupe vozilo na baterijski pogon (BEV). Trajnost baterija dovodi u pitanje 26 posto ljudi koje je DAT anketirao.

Međutim, od svega toga ima i neke koristi: cijene rabljenih električnih automobila vjerojatno će uskoro pasti, predviđa DAT. "Zbog smanjenja cijena novih automobila, potaknutog naglim prestankom državnih subvencija, vrijednosti rabljenih BEV-a dolaze pod značajan pritisak", zaključuje se u izvješću. 

To je sjajna vijest za 39 posto vlasnika automobila koji mogu zamisliti prijelaz na električna vozila. Ali ne odmah. Naime, trećina vjeruje da će se to dogoditi najranije za 3 do 5 godina, a 47 posto osjeća se spremno to učiniti još kasnije.

Zašto će pasti cijene rabljenih auta?

U svakom slučaju, električni automobili postaju prava alternativa na tržištu rabljenih vozila. Evo primjera Njemačke: u samo tri godine ponuda rabljenih električnih automobila već se utrostručila jer prošle je godine prvi put u Njemačkoj novoregistrirano više od pola milijuna električnih automobila.

Trenutno je na portalu za rabljena vozila Autoscout24 dostupno više od 57.000 rabljenih potpuno električnih automobila. Glavni razlog su brojni povrati iz leasinga. Iako su nedavno takvi automobili uglavnom preprodani u druge zemlje EU, sada se čini da je značajan broj njih ostao u Njemačkoj. Samo u 2023. godini ponuda rabljenih električnih automobila na prodajnom portalu Autoscout24 porasla je za 134 posto.

Koliko su pale cijene rabljenih električnih automobila?

S većom ponudom, padaju i cijene rabljenih električnih automobila, utvrdio je Deutsche Automobil Treuhand. Kataloška cijena za dvije godine star Tesla Model 3 (varijanta "Standard Range Plus") pala je između jeseni 2022. i 2023. za gotovo 7000 eura (s 38.550 na 31.900 eura), odnosno gotovo 17 posto.

Istodobno, cijena njegovog VW pandana, kompaktnog VW ID.3 ("Pro S" varijanta), pala je s 30.100 na 28.850 eura za dvije godine star model, što odgovara padu od manje od pet posto. Stopa smanjenja za Hyundai Konu Electric crossover SUV još je veća - po DAT-u cijena za dvije godine star model pala je s 30.400 eura u jesen 2022. na 27.400 eura, odnosno oko deset posto. Ponuda raste, potražnja ne prati - trend pada cijena može biti samo još veći.

Međutim, rabljeni električni automobili još uvijek su znatno skuplji od onih s pogonom na klasične motore. Rabljeni električni automobil koštao je u prosjeku 36.703 eura na kraju 2023. godine. Usporedbe radi, prosjek za cijelo tržište rabljenih automobila na kraju 2023. iznosio je 27.709 eura.

Zašto mnogi ljudi oklijevaju kupiti električni automobil?

Ali zašto potražnja pada? Električni automobili su čisti, tihi i jeftini za održavanje. Dakle, dobra alternativa benzinskim ili dizelskim motorima. No mnogi se očito boje da baterija nije dovoljno dugotrajna. A prema istraživanju, 75 posto vlasnika automobila vjeruje da električni automobili još nemaju zrelu tehnologiju. 80 posto vjeruje da je baterija još uvijek "velik čimbenik nesigurnosti".

Stručnjak za baterije prof. Maximilian Fichtner umiruje: "Mnogi Teslini modeli iz 2017. koji su prodani rabljeni 2021. i dalje su imali više od 95 posto svog kapaciteta baterije." Aktualne studije iz SAD-a i Švedske pokazuju da to nisu izolirani slučajevi. Međutim, kupnja rabljenog električnog automobila uvijek treba uključivati ​​test baterije.

Cijene električnih automobila također su još uvijek previsoke za mnoge kupce. To počinje s cijenom novih automobila jer su moderni električni automobili još uvijek u prosjeku 20 do 30 posto skuplji od usporedivih benzinskih ili dizelskih modela, prije svega zbog skupih baterija.

Također, postoji velika zabrinutost da će, s obzirom na nerazdijeljenu infrastrukturu za punjenje, biti teško lokalno napuniti bateriju električnog automobila.

Kakva je ponuda?

Ako vam je novi električni automobil još uvijek preskup, mogao bi vas zanimati rabljeni. Koji modeli postoje? Koliko možete uštedjeti? Koje su slabe točke električnih automobila i na što treba obratiti pozornost pri kupnji? I za kraj, ali ne manje važno: Koliko košta rabljeni električni automobil?

Cijene trenutno polaze od oko 5000 eura. Toliko ćete platiti Renault Twizy, lagano vozilo s prostorom za dvoje. Ovaj mini automobil potpuno je neprikladan za dugotrajnu vožnju autocestom. Za tisuću eura više možete pronaći dvanaest do deset godina star Renault Kangoo Z.E. ili Mitsubishi i-MiEV (ili sestrinski modeli Citroën C-Zero ili Peugeot iOn), Nissan Leaf i rani Renault Zoe s različitim kilometražama. Većina nema CCS utičnicu za punjenje pa se ne može brzo puniti. 

Stariji modeli Zoe uglavnom imaju baterije za iznajmljivanje, za koje je Renaultu potrebno plaćati mjesečni najam baterije između 64 i 129 eura (ovisno o tipu vozila i kilometraži).

Teslini modeli čine oko pet posto asortimana, a cijene počinju od oko 20.000 eura za rabljeni Model S. To uključuje mnoge modele koji se mogu besplatno puniti u Superchargeru. Ali budite oprezni - pri kupnji rabljenog Tesla Model S morate se pridržavati posebnih kriterija.

A kako će se razvijati cijene rabljenih?

Burze rabljenih automobila, koje izračunavaju cijene rabljenih vozila, uključujući i rabljene električne automobile, pružaju informacije o kretanju cijena rabljenih automobila. Ovdje pomaže pogled na portale rabljenih automobila.

Tržište je zbog ukidanja subvencija za nove električne automobile pod pritiskom pa proizvođači moraju smanjiti cijene kako bi osigurali stalnu prodaju, što već čine. DAT je uvjeren da će to automatski smanjiti cijene rabljenih električnih automobila.

Još u rujnu 2023. portal AutoScout24 izračunao je pad cijena za sve vrste pogona. Rabljeni električni automobili i hibridna vozila pojeftinili su za 1.3 posto u odnosu na prethodni mjesec. Prosječna cijena baterijsko-električnih automobila bila je 33.408 eura, a hibridnih vozila 38.535 eura.

Portal Mobile.de također donosi pozitivne vijesti. Broj svih električnih automobila u ponudi ondje je u rujnu 2022. još uvijek iznosio dobrih 26.600, a u studenom 2023. već je iznosio 75.000 – utrostručenje u roku od godinu dana. Pala je i prosječna cijena.

Međutim, na impresivnoj razini, točnije s 53.783 eura u rujnu 2022. na 41.957 eura trenutno, to znači pad od 22 posto. Od kolovoza do rujna 2023. cijene su u prosjeku pale za 2.3 posto. Općenito, što je veća ponuda, to su niže cijene.