Do prije 20 godina bili su čest prizor na našim cestama, a danas su prava rijetkost. Od njih su ruke digli i sami proizvođači automobila. Riječ je o monovolumenima, u ostatku svijeta poznatijima pod nazivom minivan.
Monovolumeni su bili čest izbor za srednje ili velike obitelj, a neki su ih čak preferirali zbog jednostavnosti, udobne vožnje i praktičnosti. Bili su ekonomičniji u potrošnji goriva od SUV-ova tog doba, no brzo su prestali biti izbor kupaca, piše CarBuzz.
Ubili ih SUV-ovi i crossoveri
Iako postoji nekoliko razloga za propast monovolumena u posljednjih desetak godina, najveći je uspon i trenutna tržišna dominacija crossovera i SUV-ova. Čini se da je crossover postao najčešći izbor kupaca diljem svijeta jer pruža povišeni položaj sjedenja i veću preglednost.
Kad je monovolumen bio na vrhuncu svoje popularnosti, kasnih 1990-ih i ranih 2000-tih, SUV nije bio ni blizu tako omiljen kao što je danas. Tada su se SUV-ovi proizvodili na okvirima kamioneta i kombija, što znači da je njihova kvaliteta vožnje nalikovala kamionu, a njihove su sposobnosti bile puno spartanskije od onoga što biste danas nazvali SUV-om.
Ukratko, obitelji s više od jednog ili dvoje djece u to su vrijeme uglavnom preferirale monovolumen jer su nudili puno više prostora, udobniju vožnju i više prostora za nošenje svih dječjih stvari. Iako mnogi vlasnici monovolumena nisu bili toliko oduševljeni njihovim voznim osobinama, i dalje su bili iznimno popularni zbog praktičnosti.
Sve ih se manje i nudi
Popularnost monovolumena počela je naglo opadati prije otprilike 10 godina, kada su crossoveri i SUV-ovi počeli biti sve češći prizor na cestama. Ta su vozila s godinama postala veća i profinjenija, a mnogi su počeli nuditi sjedala u tri reda, poput monovolumena.
Povišena konstrukcija i veće odstojanje od tla omogućili su im i pristup nekim terenima na koje se mnogi ne bi usudili krenuti monovolumenom.
Danas rijetko koji proizvođač nudi monovolumen, za razliku od prije 20-ak godina, kada su svi imali barem jedan takav model u ponudi.
Popularnost monovolumena počela je u Americi, gdje su nastali i brojni drugi veći automobili. Ne-američki proizvođači automobila, poput Toyote, također su proizvodili monovolumene, kao što je bio model Previa. Nissan je ušao u zajedničko ulaganje s Fordom za proizvodnju Questa, a minivani su bili popularni i u Europi. Dokaz tomu je da je svaki proizvođač nudio barem jedan model, ali i da su se na europskom tržištu prodavali monovolumeni iz SAD-a.
Godine 2000. svijet je vidio najviše monovolumena prodanih u jednoj godini, s ukupno više od 1.3 milijuna. Od 2023. godine ukupan broj prodanih monovolumena bio je manji od 250.000, prenosi N1.