Tesla bilježi dramatičan pad prodaje u Europi početkom ove godine. Naime, brojke Teslinih prodanih vozila na starom kontinentu gotovo su se prepolovile u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Ovaj nagli pad posebno je zabrinjavajući za Teslu i Elona Muska jer se događa u trenutku kada europsko tržište električnih vozila značajno raste - prodaja EV-a porasla je za 37% u istom razdoblju.
Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) izvještava da je Tesla u siječnju 2025. prodala samo 9945 vozila u Europi, dok je u siječnju 2024. ta brojka iznosila 18.161. To je pad od 45.2 posto. S tim se padom Tesla sunovratila na 26. mjesto ACEA-ove ljestvice prodaje po markama.
Podaci za pojedine zemlje otkrivaju još dramatičnije padove (koje možete vidjeti i na naslovnoj infografici):
Nešto manji pad imaju Velika Britanija (-18%) i Italija (-13%).
Treba napomenuti da je u samoj Europskoj uniji, pad prodaje Tesle bio je još izraženiji nego na razini Europe (u koju se još osim EU ubrajaju Island, Norveška, Švicarska te Britanija) te je iznosio čak 50.3 posto.
Ovaj kolaps prodaje posebno je problematičan za Teslu jer konkurencija preuzima tržišni udio. Kineski proizvođač SAIC Motor (vlasnik brenda MG) u siječnju 2025. prodao je preko duplo više vozila od Tesle u Europi, uz rast prodaje od 36.8%
Analitičari iz automobilske industrije ističu nekoliko ključnih razloga za Teslin pad prodaje u Europi.
Muskov politički angažman sve više odbija europske kupce, posebno u Njemačkoj, gdje je otvoreno podržao krajnje desni AfD. U Velikoj Britaniji i drugim zemljama pojavile su se reklame na ulicama koje se rugaju Musku, a neki čak povlače kontroverzne povijesne paralele.
Na jednom reklamnom panou u Londonu Musk je prikazan u Tesli s podignutom desnicom uz natpis "Od 0 do 1939. u tri sekunde. Tesla: Swasticar", što aludira na Adolfa Hitlera uz godinu kada je nacistička Njemačka pokrenula invaziju na Poljsku.
Elon Musk, izvršni direktor Tesle, posljednjih godina postao je sve više politički angažiran, što je izazvalo podjele među kupcima. Njegove izjave o raznim političkim temama, uključujući slobodu govora, imigraciju i odnos prema Europskoj uniji, mogle su negativno utjecati na percepciju brenda u određenim dijelovima Europe.
Muskova javna podrška određenim političkim pokretima i kontroverzne izjave dovele su do bojkota Tesle u nekim dijelovima Europe. Do bojkota kod dijela potrošača dolazi i u SAD-u.
Problemi s proizvodnim ciklusom također utječu na prodaju jer Tesla tek lansirs osvježeni Model Y (kodnog imena "Juniper"). Mnogi potencijalni kupci možda su odgađali kupnju dok ne stigne novi model. Tesla nije predstavila novi model u Europi od Modela Y 2021. godine.
Konkurencija se pojačava - kako kod europskih proizvođača tako i kod novih kineskih brendova. SAIC Motor bilježi rast prodaje od 36.8%, dok je Volkswagen povećao prodaju za 5.3% u odnosu na prošlu godinu.
Tesla je prvi put u Velikoj Britaniji prodala manje vozila od kineskog konkurenta BYD-a, a modeli kao što su Seal i Atto 3 privukli su kupce konkurentnim cijenama i boljom energetskom učinkovitošću. Kineski gigant je objavio da bilježi rast registracija u Velikoj Britaniji od 550%. Tu je i Volvo, čiji je vlasnik kineski Geely, koji bilježi rast prodaje od skoro 30 posto u Europskoj uniji.
Renault je u siječnju predstavio potpuno novi električni model 5 EV, koji je odmah postao hit na tržištu zbog nostalgičnog dizajna i napredne tehnologije.
Tesla se u Europi godinama oslanjala na prednost rane dominacije tržištem električnih vozila, no sada se mora suočiti s konkurencijom koja brzo inovira i nudi alternativne opcije kupcima.
Još jedan faktor u Teslinom drastičnom padu u Europi je i to što europske vlade sve više subvencioniraju domaće proizvođače električnih vozila, dok Tesla kao američka tvrtka ne uživa iste pogodnosti.
S druge strane, mnoge europske zemlje smanjuju ili ukidaju subvencije za kupovinu električnih vozila, što izravno utječe na potražnju. Tesla, koja je dosad koristila te generalne subvencije kako bi ostala konkurentna na tržištu, sada se suočava s izazovom da održi prodajne brojke bez takve pomoći.
Njemačka je početkom 2024. smanjila subvencije za električna vozila, što je odmah utjecalo na Tesline prodajne brojke. Francuska i Velika Britanija također postupno ukidaju financijske poticaje za kupovinu električnih vozila, što otežava prodaju skupljih modela poput Teslinih Modela Y i Modela S.
Tesla se suočava s ozbiljnim izazovima na europskom tržištu. Kombinacija jače konkurencije, smanjenja subvencija, političkih čimbenika i prelaska na novi Model Y stvorila je kompleksnu situaciju koja zahtijeva brze prilagodbe.
Iako Tesla i dalje ostaje jedan od ključnih igrača u industriji električnih vozila, jasno je da više ne može računati na istu dominaciju kao prethodnih godina, a ostatak godine trebao bi pokazati kako će se snaći u promijenjenim okolnostima na tržištu.
Mark Wakefield, koji vodi odjel globalnog automobilskog tržišta u konzultantskoj tvrtki AlixPartners, upozorava da uzorak od jednomjesečnih podataka nije dovoljan za donošenje zaključaka.
Međutim, Tesla već sada nudi dodatne poticaje kako bi potaknula prodaju, što može ukazivati na slabljenje potražnje.
Pad prodaje osjetio se i na burzi - Tesline dionice pale su za 8.4% krajem veljače, čime je tržišna vrijednost tvrtke pala ispod milijarde dolara. U 2025. godini dionice su izgubile 22% vrijednosti, što ih čini najvećim gubitnikom među dionicama "Veličanstvene sedmorke" koju čine Alphabet, Amazon, Apple, Meta Platforms, Microsoft, Nvidia i Tesla.
Dok Tesla priprema osvježeni Model Y za svibanjsko lansiranje, u tvrtki se nadaju da će upravo taj model pomoći u preokretu prodajnog trenda u drugoj polovici 2025.
U planu je i nastavak ekspanzije prve Tesline tvornice automobila u Njemačkoj, nazvane Gigatvornica.