Kriza u njemačkom automobilskom sektoru ne jenjava. Ta kriza u industriji koja izravno zapošljava oko 800.000 ljudi, i koja je njemački ponos još od izumitelja Gottlieba Daimlera i Carla Benza, reflektirat će se na cijelu njemačku ekonomiju, ali i Europu - što uključuje cijene automobila u Hrvatskoj.
Utjecaj Kine je posebna priča
Njemačka autoindustrija kroz povijest je doživljavala nekoliko padova, no svaki put bi stala na noge. Ovaj put sve skupa izgleda drugačije zbog više faktora, poput pritiska da se ubrza prelazak na električna vozila, energetske krize uslijed rata u Ukrajini, ali i Trumpove prijetnje o visokim carinama na uvoz europskih automobila u SAD, pri čemu je posebno ciljao Volkswagen, BMW i Mercedes.
Posebna priča je Kina, i to kroz dva aspekta. Prvi je slabljenje Kine kao najvećeg tržišta za luksuzne automobile. To je nešto što direktno utječe na dobit njemačkih tvrtki. Mnogi njemački proizvođači imaju proizvodne pogone u Kini. Pad potražnje smanjuje i iskoristivost tih pogona te povećava troškove proizvodnje po vozilu.
Kineski proizvođači električnih vozila ulaze na europsko tržište s povoljnijim modelima. Nio i Xiaomi proizvode električne luksuzne automobile po mnogo nižim cijenama. Nijemci su nedavno bili zgroženi kada su vidjeli kineski video u kojem se Nio ET9 suprotstavlja Mercedes-Maybachu. Oba automobila uzela su piramidu čaša za šampanjac za neravnu vožnju. Ali samo je Mercedes prolio piće.
>> Bijes radnika Volkswagena. "Odluke menadžera će svima donijeti jad i bijedu"
Povrh svega, zbog naglog pada dobiti, pada prodaje u Europi i kolapsa na kineskom tržištu, Volkswagen je krajem listopada objavio da planira zatvoriti tvornice u Njemačkoj. To bi bio prvi put da ova kompanija ugasi neke pogone u Njemačkoj. Pad Volkswagena pokreće niz problema za cijelu njemačku industriju budući da proizvođači diljem zemlje najavljuju otpuštanja, a najave oko njih neprestano pristižu.
>> Dramatična kriza u Njemačkoj. Ovi divovi najavljuju otpuštanje tisuća radnika
Osim Volkswagena, nekoliko velikih njemačkih kompanija je posljednjih tjedana i mjeseci najavilo masovna otpuštanja radnika. Radi se o kompanijama Schaeffler, Continental, Bosch, Friedrichshafen...
Ormuž: Njemačka plaća danak političkoj odluci
Kako će ova kriza utjecati na Hrvatsku? Mr. sc. Krunoslav Ormuž sa Zavoda za motore i transportna sredstva Fakulteta strojarstva i brodogradnje navodi kako Njemačka ponajviše plaća danak političkoj odluci o elektrifikaciji vozila te da se s aspekta biznisa prelako upustilo u promjenu paradigme oko prelaska na električna vozila s motora s unutrašnjim izgaranjem.
Navodi da u Hrvatskoj imamo milijun i 950 tisuća osobnih automobila, relativno starih oko 13.7 godina. Prošle godine je bilo 57 tisuća novoregistriranih automobila, no Ormuž ističe da taj broj treba uzeti sa zrnom soli jer se dio vozila koji se kupuje za potrebe rentanja registrira na kratak period i prodaje dalje u inozemstvo.
"Samo BMW proizvodi otprilike sedam tisuća vozila dnevno. U tom smislu, sigurno možemo reći da neće biti nestašice. A cijena, ona se u načelu formira na dva načina. Prvo je da se pogleda što radi konkurencija, drugo je da vidiš koliko novca treba da preživiš. A ovo su ogromni sustavi, automobili nisu moda gdje ćete jedne godine izbaciti trapez hlače pa ako vam ne ide, druge godine idete drugačije.
Vjeruje da će uvoznici trebati malo smanjiti apetite
Ovdje nevjerojatno puno košta i postavljanje automobila na cestu, infrastruktura, proizvodne linije, homologacija, servisna službe, edukacije... A rekli smo, Njemačka sad ide u tu elektrifikaciju i troškove razvoja mora preliti na proizvodnu cijenu.
Ipak, ne bih rekao da će cijena rasti. Ne čini mi se da je moguće jer bi to trebalo značiti da raste potražnja. Čak mislim da će uvoznici morati i malo smanjiti apetite i jeftinije prodavati, ako pažljivo sagledate situaciju, vidjet ćete da su i neki električni automobili koji su bili dosta skupi prije dvije godine sada jeftiniji", dodaje.
Tićak: Cijene rabljenih auta bi trebale biti niže
Kristijan Tićak, glavni urednik portala Auto motor i sport, za Index govori da cijene novih i rabljenih automobila, kao uostalom i svih proizvoda, ovise o ponudi i potražnji na tržištu. Napominje da kupci rabljenih automobila od trenutka ulaska Hrvatske u EU intenzivno prate i cijene na njemačkom tržištu, pa se svaka anomalija po pitanju cijene nekih modela vrlo brzo "nivelira" i na domaćem tržištu.
"Iz tog aspekta, svaka promjena cijena rabljenih u Njemačkoj vrlo se brzo prilagođava i na domaćem tržištu rabljenih. Budući da Njemačka ekonomski stagnira, tj. da slabi kupovna moć njezinih građana, cijene rabljenih bi tamo u periodu koji je pred nama trebale biti niže.
Isto tako, vrijedi napomenuti da sve stroži tehnički pregledi u Njemačkoj, pogotovo automobila s dizelskim motorom, te politika njihova oporezivanja (eko-porez, cestarina, godišnji porez na vozila) vode ka sve nižim cijenama tih automobila na tržištu, budući da je njihovo posjedovanje i korištenje sve skuplje", rekao je.
"Pojavit će se hrpa auta upitne ispravnosti"
"Mnogi trgovci automobilima će u tome vidjeti priliku, pa će se na našem tržištu zasigurno pojaviti hrpa automobila tehnički upitne ispravnosti, pogotovo ako je u pitanju ispušni sustav (DPF, katalizatori itd.).
No oprez, pitanje je dana kada će se naše stanice za tehnički pregled intenzivnije i posvećenije početi baviti manipulacijama na ispušnom sustavu te na osnovu njih uskratiti tehničku ispravnost vozila. Dakle, nešto što se u datom trenutku činilo kao privlačna i povoljna kupnja bi vas vrlo brzo moglo skupo koštati", rekao je.
HAK: Kriza neće utjecati na cijene
Obratili smo se i Hrvatskom autoklubu ovo ove teme.
"Na cijene automobila kriza neće utjecati, cjenovni rat primarno se događa na kineskom tržištu gdje je u tijeku veliko preslagivanje ključnih igrača i njega treba promatrati kao zasebni entitet.
Što se trendova tiče, možemo očekivati blagi pad cijena električnih vozila ili blagi rast cijena benzinaca i dizelaša, ali razlog za to neće biti kriza, nego novi (stroži) emisijski propisi EU koji će biti aktivni od sljedeće godine. Proizvođačima automobila bit će u interesu da prodaju što više novih električnih vozila.
Također, električni automobili na tržištu rabljenih neko vrijeme će brže gubiti na vrijednosti zbog iskoraka u tehnologiji novih modela i, generalno, zabrinutosti kupaca za stanje rabljene baterije, koja je u strukturi troškova popravaka električnih automobila najskuplji dio vozila", naveli su.