Prvi pješački prijelaz u povijesti obilježen je u Ujedinjenom Kraljevstvu 31. listopada 1951. godine, u gradu Sloughu, zapadno od Londona. Ova inovacija bila je odgovor na sve veći prometni kaos i potrebu za većom sigurnošću pješaka u urbanim sredinama. Prije ovog prijelaza nije bilo standardiziranih oznaka za prijelaz ceste i promet je često bio prepušten sporazumijevanju vozača i pješaka, što je uzrokovalo brojne nesreće. Uvođenjem ovog prijelaza započela je nova era u sigurnosti prometa.
Kako je izgledao prvi pješački prijelaz?
Prvi prijelaz bio je označen bijelim prugama na tamnoj podlozi, što ga je činilo izrazito uočljivim. Ove horizontalne linije nalik prugama na krznu zebre bile su postavljene kako bi jasno odvojile područje rezervirano za pješake i područje kojim prolazi promet, pomažući vozačima da ga uoče i uspore kako bi se pješaci mogli sigurno kretati.
Zašto se zove "zebra"?
Nedugo nakon postavljanja prijelaza naziv "zebra" počeo je kolati među Britancima. Iako se točan izvor naziva ne može sa sigurnošću potvrditi, vjeruje se da je potekao od vizualne sličnosti prijelaza s prugama na krznu zebre. Smatra se da je britanski političar i vojni časnik James Callaghan prvi upotrijebio termin "zebra crossing", opisavši prijelaz kao nešto što podsjeća na zebru. Taj izraz ubrzo je postao popularan i ušao u svakodnevni jezik, a naziv "zebra" kasnije su preuzeli i mnogi drugi jezici.
Izvrsni rezultati
Implementacija prvog zebra-prijelaza bila je vrlo uspješna. Nakon postavljanja pruga u Sloughu prijelazi su se počeli širiti po cijelom Ujedinjenom Kraljevstvu, a ubrzo su prihvaćeni i u drugim zemljama. Studije su pokazale da je takva vrsta prijelaza drastično smanjila broj nesreća na prometnicama, čineći promet sigurnijim i efikasnijim. Uvođenjem ove standardizirane oznake vozači su lakše prepoznavali prijelaze, a pješaci su dobili sigurnost koju su dugo čekali.
Povijesno gledano, zebra-prijelaz postao je simbol sigurnosti na cesti i jedan od najprepoznatljivijih elemenata u prometu. Danas je nezamisliv moderan gradski promet bez ovih prijelaza koji, uz semafore i druge prometne znakove, pridonose sigurnosti svih sudionika u prometu.