Veliki pregled najštedljivijih dizela: Oni troše samo između 4 i 6 litara nafte

Foto: Mercedes-Benz

MOŽDA SU PRLJAVI, možda su prošlost, ali automobili s dizelskim motorima zlatom su upisani u kolektivnu svijest hrvatskih vozača i još su uvijek predmet žudnje velikog dijela domaćih kupaca automobila. Razloga za tako nešto ima napretek, a mnogo ih leži u tradiciji: kao prvi, dizelsko je gorivo oduvijek (a više nije) bilo jeftinije od benzina. Također, dizelski su automobili uvijek trošili znatno manje goriva od benzinskih modela. Dizelski su motori oduvijek bili jeftiniji za održavanje i generalno mogu proći više kilometara od benzinskih. Sa širenjem turbo tehnologije otpala je i posljednja velika zamjerka dizelima, a to je njihova tromost. Turbodizeli su postali performansama čak i nadmoćni benzincima, naravno kada je riječ o “običnim” automobilima, jer isporučivali su veći okretni moment na manjem broju okretaja. Konačno, novi materijali i tehnologije učinili su dizelske motore znatno tišima i mirnijima u radu, gotovo usporedivo s benzinskom braćom.

Međutim, na glavi je dizelima radila ekologija. Čak i s modernim filterima emisija CO2, ali i drugih štetnih čestica, kod dizela je znatno viša nego kod benzinaca i malo-pomalo dizeli su gubili korak. Veliko oporezivanje emisije ugljičnog dioksida trebao je biti posljednji čavao u lijesu dizela, međutim oni i dalje postoje i ne predaju se. Tako su prošle godine činili 19% svih novoregistriranih automobila u Hrvatskoj, što znači da iako su i dalje u padu, ne smije ih se ignorirati.
Njemački automobilski klub ADAC napravio je i popis Top 10 dizelaša s najnižom potrošnjom u četiri klase. Osnova su odgovarajući podaci proizvođača prema novom WLTP ciklusu što je relativno dobar prosjek onoga što zovemo svakodnevna vožnja. 
U najmanjoj klasi dominira HDi motor korporacije Stellantis koji je najštedljiviji u više različitih varijanti snage. To ne treba čuditi, jer Francuzi su oduvijek imali sjajna dizelske motore, iako su veći ugled imali oni njemačke proizvodnje.

A upravo ti dominiraju u nižoj srednjoj klasi. Točnije, riječ je o slavnom TDI motoru grupacije Volkswagen, koji se ugrađuje u desetine modela različitih marki, i to u brojnim verzijama snage. Taj je motor, naravno, i glavni lik Volkswagenove afere oko lažiranja podataka o zagađenju, ali ostaje činjenica da je vrlo efikasan i štedljiv.

U višoj srednjoj klasi vidimo kombinaciju različitih proizvođača. Naravno da je ovdje TDI, baš kao i sjajni BMW-ov dvolitreni stroj oznake B47. Vrhunski dizelski agregat za ovu klasu vozila ima i Mercedes-Benz.

Konačno, u visokoj klasi po prvi puta vidimo i neke druge, ali vrlo efikasne dizelske motore. Primjerice onaj Jaguara iz obitelji Ingenium ili B4 iz Volva. Ovdje moramo napomenuti kako je većina tih motora kombinirana s nekim vrstama tehnoloških rješenja koja ih čini blagim hibridima, što samo pogoduje smanjenju potrošnje.