Bio je autor bezveznih komedija, a sad je jedna od najvećih TV faca

Foto: Profimedia

PRIJE samo nekoliko godina Craig Mazin bio je poznat kao scenarist osrednjih komedija, ali Černobil i The Last of Us pretvorili su ga u jednog od trenutno najtraženijih ljudi na TV-u.

I da ne bi bilo zabune, bila je to solidna karijera. Treći i četvrti nastavak parodije Scary Movie te drugi i treći nastavak hit komedije Mamurluk nisu beznačajni niti loši projekti. Daleko od toga. Unatoč solidnoj prođi na kino blagajnama, radilo se o osrednjim komedijama. Ali bio je to stabilan i unosan posao.

No, Mazin je oduvijek smatrao da nešto nedostaje.

Bolji od poslova koje mu nude

"Mnogo toga što su mi nudili bilo je prepravljanje scenarija. Tražili su od mene da -3 scenarije pretvorim u one koji bi dobili ocjenu -4", rekao je Mazin u intervjuu. U jednom trenutku odlučio je da je bolji od poslova koje mu nude.

To je bio ogroman korak za tada gotovo pedesetogodišnjeg scenarista koji je u posljednje četiri godine stao iza čak dvije izvrsne HBO-ove serije koje su mu gotovo preko noći preokrenule karijeru i pretvorile ga u jednog od najtraženijih autora.

Najnoviji projekt na kojem je radio je hit serija The Last of Us, adaptacija popularne videoigre koja je nadišla sva očekivanja, gledanošću prestigla neke od najvećih hitova unazad deset godina i sada je gotovo rame uz rame s najvećim HBO-ovim hitom, spin-offom Game of Thronesa - House of the Dragon.

Osim toga, The Last of Us postala je i najuspješnija adaptacija videoigre. Premda mnogi uporno ponavljaju da je napokon prekinuto "prokletstvo" (imali smo još izvrsnih adaptacija videoigara), činjenica jest da je The Last of Us podigao letvicu i pokazao što je moguće učiniti kada iza projekta stoje istinski fanovi izvornika.

Omiljen među kolegama, ali nedovoljno poštovan u industriji

Što se Mazina tiče, sve je počelo prije devet godina. U to vrijeme već je imao poštovanje svojih kolega od kojih su mnogi bili scenaristi. Među njima bili su i tvorci Game of Thronesa, David Benioff i D.B. Weiss, koji su ga neprestano tražili savjete. Naime, Mazin je bio i jedan od voditelja Scriptnotesa, podcasta koji se bavio analizom i dekonstrukcijom procesa pisanja scenarija.

"Postojao je golemi jaz između toga kako su me doživljavali kolege i ljudi u industriji", rekao je.

Odlučio je preuzeti inicijativu i promijeniti smjer karijere tako da napokon stvori vlastiti projekt. Slučajno je naišao na novinski članak o naporima da se očisti prostor oko černobilskog nuklearnog reaktora. Iako je znao mnogo toga o američkim katastrofama, ova černobilska bila mu je totalna nepoznanica. Bacio se na istraživanje i oduševio se onime što je pronašao.

"Ono što je posebno kod Craiga je to da će postati opsesivan jednom kada se nečega uhvati", rekao je Casey Bloys, predsjednik HBO-a i HBO Maxa.

Hit u koji nitko nije vjerovao

Premda iz ove perspektive djeluje kao da je Černobil oduvijek djelovao kao siguran hit, činjenica je da mini serija o 30 godina staroj katastrofi koja nema apsolutno nikakve veze s Amerima, na papiru djeluje kao recept za propast. Za to mu je trebala pomoć Carolyn Strauss, bivše izvršne direktorice programa koja je HBO napustila 2008. i započela karijeru producentice. Budući da joj je jedan od projekata bio i Game of Thrones, znala je koliko Benioff i Weiss vjeruju Mazinu.

"On je bio lik kojem su se obraćali za savjete jer je imao nevjerojatan um za strukturu i priče. Cijela ta ekipa jako je poštovala njegovo mišljenje", rekla je Strauss koja je postala producentica serije i osoba koja je čelnicima HBO-a predstavila projekt iako je znala da će to biti serija koju će izuzetno teško progurati. HBO je pristao na razgovor samo zbog Strauss, a prve reakcije bile su upravo onakve kakve biste i očekivali od ruske priče iz pera čovjeka koji je prije ovog radio isključivo na kritički loše prihvaćenim komedijama.

No, Mazin ih je uspio osvojiti.

"Bila je to najbolja prezentacija koju sam čula u 25 godina karijere. Nikada nisam čula ništa ni približno dobro", rekla je Kary Antholis koja je tada bila zadužena za mini serije. Antholis je uvjerila Sky da sudjeluje u produkciji kako bi smanjila financijski teret HBO-a, a premda su seriju prihvatili, očekivanja su bila vrlo mala. Štoviše, Mazinu su neprestano govorili da to nitko neće gledati.

Suprotno očekivanjima, serija je postala hit i kod gledatelja i kod kritike. Serija je osvojila 10 Emmyja, dva Zlatna Globusa, a Mazin je nakon toga imao zeleno svjetlo za idući projekt, bez obzira o čemu se radilo.

Još jedan neočekivani hit

Mazin je bio zagriženi gamer još od kraja sedamdesetih kada je njegov otac kupio Atari 2600. Kada se 2013. pojavila The Last of Us i postala kritički hvaljeni bestseller, Mazin je kupio PlayStation samo kako bi je mogao odigrati. Bio je opčinjen odnosom između glavnih likova. Bili su to sredovječni krijumčar Joel i 14-godišnja djevojčica Ellie koja je bila imuna na bolest koja je poharala svijet.

Samo mjesec dana nakon Černobila, Mazin se susreo s kreatorom igre Neilom Druckmannom i istog su trena kliknuli. Ideju su predstavili HBO-u u srpnju 2019., ali Bloys nije bio izvan sebe od oduševljenja. Nikada nije igrao videoigre, a Hollywood nije bio na dobrom glasu što se tiče adaptacija videoigara.

No, tradicija na HBO-u bila je da scenaristima koji su imali hit bez previše pitanja odobre idući projekt, bez obzira koliko različit bio. Alan Ball nakon Six Feet Under dobio je True Blood, Mike White je nakon Enlightened prešao na The White Lotus, a Michael Patrick King je nakon Sex and the City dobio The Comeback.

"Ako se na nekog kladite, to iziskuje povjerenje s obje strane. Sve djeluje vrlo upitno dok ne vidite kako izgleda", govori Bloys za New York Times.

Eksperiment težak više od 150 milijuna dolara

A The Last of Us je bio skup eksperiment za mrežu. Černobil je koštao otprilike 40 milijuna, od čega je samo 15 milijuna dolazilo iz HBO-ovog "džepa". The Last of Us koštao je više od 150 milijuna, skoro kao i House of the Dragon. Osim toga, trebao je biti emitiran u primetimeu, u nedjelju navečer, a punio je prazninu između The White Lotus koja je s emitiranjem završila u prosincu i posljednje sezone serije Succession koja s emitiranjem započinje krajem ožujka.

Uz to, HBO i dugovima opterećeni Warner Bros. Discovery očajnički su trebali nove hitove kako ljudi ne bi počeli otkazivati HBO Max. Bio je to projekt na koji je dolazio s ogromnim teretom.

Prvo su stigle kritike i bile su fenomenalne. No, kad su stigli podaci o gledanosti, postalo je jasno - serija je bila hit. Treća epizoda dodatno je proširila priču o novoj seriji "koju morate pogledati", a gledanost je iz epizode u epizodu samo rasla i službeno možemo reći da je jedan od najvećih hitova koje je HBO imao u posljednjih desetak godina.

The Last of Us je očekivano dobio zeleno svjetlo za drugu sezonu, a Mazin i Druckmann već rade na scenarijima.

Gledajući s odmakom, Mazinova priča o uspjehu započela je u trenutku kada je odlučio ne dopustiti da ga Hollywood strpa u ladicu.

"Industrija ne razumije ljude, razumiju samo ono što su napisali danas. Jedna od zamki je to da možete ući kao autor komedija i oni žele da nastavite raditi samo to jer nemaju dovoljno ljudi na koje se mogu osloniti za taj tip scenarija. I tamo će vas i zadržati. Bilo je riskantno, ali uzbudljivo reći da ćete si dopustiti slobodu raditi nešto drugo", zaključio je Mazin.