Ukrajina za početnike: Zašto Pennov film o Zelenskom nije supermoćan

Foto: Press

SJEĆATE se komedije The Truman Show, u kojoj Jim Carrey igra čovjeka čiji je život zapravo predmet sveobuhvatnog realityja, ali on uopće nije svjestan kamera i balona u kojem živi sve do trenutka kada primijeti da je njegova stvarnost režirana? Sve, ali baš sve u životu ukrajinskog predsjednika Volodimira Zelenskog ironijom sudbine postalo je čudnije od fikcije i djeluje kao da je film ili televizijski proizvod koji se snima na najkrvavijem setu ikad.

Komičar je prvobitno zaigrao u seriji Sluga narodu, u kojoj se kao profesor povijesti sasvim slučajno našao u utrci za predsjednika Ukrajine i to postao zahvaljujući svom svjetonazoru i viralnom videu koji ga je proslavio na internetu. Neka grupa ljudi u sivim odijelima namijenila mu je tu ulogu, a kada ga je sin u sceni u kojoj ga uspavljuju u postelji pitao posjeduje li supermoći, novopečeni predsjednik države odgovorio je potvrdno i dodao da će se boriti protiv loših momaka.

Upravo je Superpower naslov dokumentarnog filma, koji su Sean Penn i Aaron Kaufmann počeli snimati tri mjeseca uoči početka rata u Ukrajini. Rečenica iz inauguracijskog govora u kojoj se Zelenski osvrnuo na repliku o supermoćima iz serije (prekinuvši njeno snimanje da bi postao predsjednik) potaknula je holivudskog glumca da svoj film nazove baš tako i da se u njemu pozabavi intrigantnom ličnošću Volodimira Zelenskog, kojeg iz nekog razloga i svoje udobne aktivističke pozicije glorificira do vrtoglavih visina.

 

Penn se u prvom razgovoru sa Zelenskim pred kamerama zatekao 24. veljače u uredu predsjednika (čitaj bunkeru), baš na dan početka ruske invazije, pa je stvarnost razvoj dokumentarnog filma preusmjerila u drugom pravcu. Iako je priča počela uvodom u događaje oko aneksije Krima i razgovorom s običnim ljudima, vojskom i kijevskim gradonačelnikom Vitalijem Kličkom oko do tada nezapamćenog dolaska potpunog autsajdera na vlast, rat je preuzeo režiju filma.

Superpower donosi tri intervjua sa Zelenskim i scene s fronta, gdje Penna tjelohranitelji upozoravaju da bi lako mogao izgubiti život, što baš i neće biti tako benigno kada se to dogodi na filmu. Tu je i trenutak kada oskarovac pokazuje nož u automobilu dok putuje kroz ratom zahvaćena područja šaleći se da se cijela Ukrajina treba osjećati sigurno sada kada je on naoružan. 

Da se granica realnosti i fikcije izbrisala ili da se netko s cijelom situacijom dobro našalio, posvjedočila je i patetična scena u kojoj je Sean Penn Zelenskom darovao svog Oscara pred kamerama uz izjavu da mu ga "vrati kada pobijedi u ratu". Simbolično je tako na njega prenio ulogu superzvijezde zanemarujući sebe i predajući se pravednom cilju. 

Zelenskom se dogodilo ono što i svim američkim filmovima o ratu u Bosni

Dokumentarac sadrži brojne arhivske snimke i snimke brutalnih razaranja, međutim, sve je upakirano u kataloški primjer propagandnog filma, koji ne pridonosi bogzna kako širenju istine i ljudima koji se bore u Ukrajini.

Umjesto toga, u informacijskom ratu se od Zelenskog pravi usamljeni heroj u borbi protiv zla, u kojeg je teško vjerovati i što u konačnici pogoduje onoj strani koja ulogu ukrajinskog predsjednika svodi na onaj komičarski nastup u kojem je klavir svirao spolovilom, a cjelokupnu priču o Ukrajini "režiranim ratom Amerikanaca i Rusa do zadnjeg Ukrajinca".

Ukrajini se dogodilo sve ono što se dogodilo Bosni kada su Amerikanci odlučili snimati ratne filmove s ciljem da se pokaže istina o tome što se događalo u BiH, ali su te priče rezultirale neuvjerljivim zapletima i loše motiviranim karakterima bez dodirnih točaka sa stvarnošću.

Ima li što gluplje od preživljavanja američkog pilota u filmu Behind Enemy Lines, u kojem Owen Willson glumi pilota Scotta O’Gradyja, čiji su avion srušile srpske snage nakon NATO intervencije?

Nekoliko dana Amerikanac je preživljavao po bosanskim vrletima, s licem namazanim blatom i jedući lišće i mrave prije nego što su ga spasili njegovi suborci. Mnogi će se uz kolutanje očima sjetiti i Angelininog filma U zemlji krvi i meda o sustavnom silovanju Bošnjakinja kao instrumentu ratovanja.

VICE-ov film Superpower itekako treba pogledati, no o problematici Ukrajine postoji niz boljih i produkcijski raskošnijih filmova koji u glavama običnog promatrača mogu složiti više korisnih informacija ne proizvodeći ratni adrenalin. Svi oni koji ne misle da znaju baš sve o onome što se događa u Ukrajini mogli bi pogledati niz dokumentarnih filmova, među kojima su Ukraine on Fire Olivera Stonea, Winter on Fire koji je dostupan na Netflixu, kao i Maidan. 

Na koncu, tu je i igrani film Lord of War, u kojem Nicolas Cage igra ukrajinskog trgovca oružjem i u kojem se kaže kako metak proizveden u Odesi uglavnom završava u glavi afričkog dječaka i kako se ogroman profit ubire na krvavim ratovima bez smisla. Živimo u vremenu kada točkice globalnih događanja morate sami spajati poput zagonetke kako biste dobili punu sliku o tome što se zapravo događa.

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.