Foto: Guliver/Getty Images, Instagram
JOŠ JE malo ostalo prije nego zauvijek zalupimo vrata 2013. pa napravimo još jedan osvrt i pogledajmo za čim smo ludovali u protekloj godini.
1. Miley Cyrus i "twerkanje"
S jedne strane imali smo one koji tvrde da je riječ o još jednoj žrtvi glazbene industrije koja prostituira mlade djevojke, a s druge one koji tvrde da svaka žena ima pravo s vlastitim tijelom činiti što joj je volja, bez osude javnosti.
Na trećoj strani stoje oni koji smatraju da je cijeli njezin cirkus s "twerkanjem" zasjenio odličan nastup Justina Timberlakea koji je bio pravi "highlight" dodjele.
2. GTA V
Ove godine malo je koji gamerski naslov podigao prašinu kao "GTA V". U samo 24 sata postao je najprodavanija igra u povijesti, a mnoge je uznemirila nezanemariva količina mizoginije koja je pokrenula rasprave na gamerskim, ali i mainstream news portalima.
Ukratko, "GTA V" u samo 24 sata zaradio je nevjerojatnih 800 milijuna dolara i tako nadišao čak i najoptimističnija predviđanja da će milijardu dolara zaraditi u prvih mjesec dana, a mnogima je nakon ovog postalo jasno da je medijsko zanemarivanje industrije video igara praksa onih koji još uvijek žive u prošlom stoljeću.
3. iPhone 5C i iPhone 5S
Nakon smrti Stevea Jobsa mnogi su predviđali silaznu putanju za Apple koji je izgubio glavnog vizionara. Međutim, prodaja je pokazala da njihov novi proizvod, iPhone 5 i prateći updateovi iPhone 5S i iPhone 5C spadaju u njihove najveće hitove.
Sviđala vam se histerija oko običnog pametnog telefona ili ne, Tim Cook uspješno je nastavio ono što je Jobs započeo, a hoće li im "pametni sat" i novi iPad pomoći da se zadrže na vrhu, vidjet ćemo u 2014.
4. Severina i Milan
Hrvatska showbiz godina bez Severine nezamisliva je. Najveća zvijezda u Hrvata i ove je godine uspješno podizala prašinu svojim ukazanjima, modnim izričajem, novim singlovima, uspješnom turnejom, socijalnim angažmanom i sudskim natezanjem s bivšim partnerom i ocem malo Aleksandra, Milanom Popovićem.
Ukratko, Severina je i ove godine uspješno žonglirala s glazbenom karijerom, privatnim dramama i konstantnim raspižđivanjem Hrvatina kojima još uvijek nije jasno da su upravo oni gorivo koje pokreće njezinu karijeru.
Iako su njegovi prethodnici raskošnim životom i odijevanjem mogli parirati Lady Gagi, "skromni papa Franjo" osvojio je svijet - normalnim ponašanjem. Istina, skroman je, ali to bi bilo potpuno nevažno da u isto vrijeme nije govorio i činio ono o čemu razmišlja svaki normalan stanovnik ove planete.
Budimo realni, to je uistinu malen korak za čovjeka neopterećenog dogmama i papazjanijama, ali gigantski korak za poglavara katoličke crkve. Odjebao je papamobil, zlatne križeve i mafijaše, družio se i naslikavao s djecom i nemoćnima, a mnogi su tvrdili da se noću iskradao i pomagao sirotinji kao vatikanski Batman.
Naravno, čim "božji čovjek" pokaže znakove zdravog razuma, slijedi i kritika. Nazivali su ga marksistom i demagogom, a valja još samo dočekati i trenutak kada će napokon priznati da je ateist i zaključiti: "Oke, Bog ne postoji, ali dobro je činiti dobro".
6. Paul Walker
Jedno od najvećih otkrića u 2014. bilo je da je Paul Walker velika zvijezda. I zaista se ne radi o zlonamjernoj opasci već činjenici da je malo tko do trenutka njegove smrti bio svjestan njegova zvjezdana statusa.
Internet je doslovno pobenavio za Walkerom. Bio je dobar čovjek, bio je svetac, bio je zvijezda, bio je uzor i legenda. A to je dobro znati jer mnogi su ga prije ovog znali kao "onog glumca iz 'Brzih i žestokih'".
Izgubili smo Gandolfinija, Mandelu, Reeda i Rogera Eberta, ali prerani gubitak mladih, lijepih i poznatih, očito pogađa više.
7. Ne idemo na Eurosong
2013. bila je posljednja godina u kojoj smo se zapitali: "Zašto uopće idemo na Eurosong kad je svima jasno da nismo u stanju poslati hit?". Naime, HRT je odlučio da 2014. nećemo slati nikog jer riječ je o beznačajnom cirkusu.
Važnije od toga, riječ je o beznačajnom cirkusu na kojem ne možemo niti pobijediti niti se plasirati u finale.
Dakle, novac koji ćemo uštedjeti na organizaciji ove bedastoće potrošit ćemo pametnije. Ili gluplje. Nije bitno. Kao ni Eurosong.
8. Dolores Lambaša
Smrt hrvatske glumice podijelila je javnost na najmanje pet skupina, ali u moru iskrenih izraza sućuti i neiskrenih i patetičnih panegirika onih koji o njoj nikada nisu pisali kao o glumici, posebnu pažnju javnosti privukli su internetski luđaci. Trolovi i drkadžije koji nisu bili u stanju sakriti antipatiju čak ni u trenucima kada bi to bilo uljudno.
Neovisno o tome radilo se nečijoj smrti ili dvostrukoj mastektomiji Angeline Jolie, mnogi i dalje vjeruju da nije riječ o "pravim ljudima" već metama na kojima mogu ispucavati svoje frustracije. A to možda nije isključivo problem trolova.
Neki su portali nakon toga isključili i (anonimne) komentare ne bi li zauvijek utišali dio munjenih čitatelja. Naravno, to ne mijenja činjenicu da će neki ljudi i nakon ovih mjera ostati budale, ali možemo se nakratko tješiti zabludom da smo svijet učinili boljim mjestom.
9. Playstation 4 i Xbox One
Dvije konzole. Dva giganta. Dva gotovo identična proizvoda. Teško se prisjetiti trenutka kada su se oko dvije iste stvari lomila tolika koplja. S jedne smo strane imali Playstation 4 koji je odlična konzola, a s druge Xbox One koji je, pretpostavljate, također odlična konzola.
Međutim, to ne znači da mediji nisu priredili show svih showova i pokušali nas nakratko uvjeriti da su zanemarive razlike nešto oko čega valja ozbiljno raspravljati iako se na kraju dana sve svelo na: "Imao sam Playstation/Xbox, kupit ću Playstation/Xbox".
10. "Selfieji"
Autoportreti su iz nekog razloga postali "događaj godine". Iako su prisutni od trenutka kada se na prvom mobitelu pojavila prva kamera, 2013. je iz nekog razloga postala "godina selfieja". Dakako, riječ je o pukoj medijskoj umotvorini kako bi se na neki uvrnut način pokušala opravdati ogromna količina fotografija samodopadnih pojedinaca.
Ono što smo znali i prije, znamo i sad. Društvene su nas mreže pretvorile u gomilu egocentrika, a ova "attention whore" kultura običnim bezveznjacima daje lažan osjećaj da je njihov život bitan. Važnost se mjeri lajkovima, a potreba za dijeljenjem intime postala je neizdrživa. Autoportreti nisu ništa novo niti je ovo "godina selfieja" već samo još jedna posljedica galopirajućeg egocentrizma šizofrene mase koja u isto vrijeme živote vodi javno i strahuje od prisluškivanja tajnih službi.
11. Princ George
Ovaj simpatični kraljevski potomak potpuno je raspametio sirotinju koja je netremice pratila najdosadniji reality show na kugli zemaljskoj. Buljili smo u vrata i čekali da kraljevski par izađe i pokaže nam "nevjerojatan rezultat" kraljevskog snošaja.
Ono što smo doznali jest da: a) seks stvara djecu (mušku, žensku, slavnu i kraljevsku), b) da ljudi imaju višak vremena i c) da su Kate i William bili najnormalniji u cijeloj ludnici nastaloj oko malog princa.
12. Hrvatski blockbusteri
Hrvati su ove godine pohrlili u kina kako bi pogledali, vjerovali ili ne, hrvatske filmove. Iako u narodu vlada uvriježeno mišljenje kako je hrvatski film posljednje za što bi prosječni domaći gledatelj izdvojio novac, situacija je u stvarnosti nešto drukčija, a radi se o pozitivnom i nešto dugotrajnijem trendu pa ovaj interes za hrvatskim filmom i nije preveliko iznenađenje.
Međutim, o "Šegrtu Hlapiću" i "Svećenikovoj djeci" pričalo se kao o pravim pravcatim blockbusterima, a ovog puta nije bila riječ o preuveličavanju.
Naime, "Svećenikova djeca" privukla su 158 tisuća gledatelja što je najveći uspjeh nekog filma od... Posljednjeg hita Vinka Brešana. S druge strane, "Šegrt Hlapić" Silvija Petranovića imao je 123 tisuće gledatelja. Dakle, moguće je.
13. "Propast" Facebooka
Čim su starkelje otkrile kako koristiti Facebooku, mlađarija je zaključila: "Ovo više nije za nas". Naime, 2013. označila je početak kraja za Facebook kod tinejdžera koji iz mjeseca u mjesec masovno napuštaju Fejs i zabavu pronalaze na drugim mjestima.
Ovo je "velik udarac" za Facebook koji bi do kraja 2014. mogao izgledati kao neprekidan niz fotografija beba, djece i unuka te dosadnih i najčešće nostalgičnih linkova trideset i četrdesetogodišnjaka koji uskom krugu prijatelja žele dati do znanja da se još uvijek sjećaju hitova koje su slušali na maturalcu.
Ukratko, do kraja 2014. Facebook će postati mjesto na kojem ćete znati tko je što doručkovao, koliko je ševio i što se slušalo prije 20 godina, ali ne i koliko tko ima godina.
Naravno, priče o propasti u najmanju su ruku preuveličane, a Zuckerberg za budućnost sprema niz planova i novih akvizicija koje će osigurati sigurnu budućnost najpopularnije mreže.