Može li marksistička teorija predvidjeti kraj "Igre prijestolja"?

Screenshot: YouTube, HBO

ZLATO Lannistera je presušilo, bankari su nestrpljivi. Feudalni sustav pokretan seksom i moći u samrtnim je mukama. Može li revolucija biti neizbježna, pita se Paul Mason u The Guardianu.

Elita je u problemima, izvori njihova bogatstva su presušili, njihovu civilizaciju izvana napadaju ludi fanatici, dok iznutra narod pokazuje masovni revolt. Ne, to nije eurozona, to je Westeros, mitska lokacija "Igre prijestolja".

Upravo je J.R.R. Tolkin, otac fantastične fikcije, sažeo privlačnost ovog žanra, koji je u posljednjih 60 godina postao dio građe moderne kulture: "To je drugi svijet, u koji i stvaratelj i promatrač mogu ući i zadovoljiti svoja čula dok su unutra".

Zašto toliko tih sekundarnih svjetova sliči na feudalizam u krizi? Od Tolkiena do C.S. Lewisa, preko stvaratelja međuzvjezdanih svjetova, poput pisca "Dine" Franka Herberta i sada "Igre prijestolja", najuspješniji fantasy svjetovi ne prizivaju samo vanjski sjaja feudalizma, kraljeve, mučenje i suđenje dvobojima, već i stvarnu krizu feudalizma.

U modernoj fantasy fikciji uvijek postoji kriza sustava: i ekonomskog poretka i aura moći, odnosno magije koja proizlazi iz njega. U književnoj teoriji postoji čak i stručan naziv za taj ključni trenutak: "stanjivanje". U svojoj Enciklopediji fantastike, John Clute i John Grant definiraju stanjivanje kao "stalnu prijetnju padom", pridruženu sveprisutnoj žalosti i osjećaju nepravde u svijetu.

Dok Vesteros priprema svoja izdepilirana bedra zategnuta u teretani za petu sezonu, proces stanjivanja već je uzeo maha. S ledenog sjevera već navire duhovni svijet, a u prekomorskim zemljama već je počela pobuna robova.

No iznad ekonomije Westerosa sve izvjesnije visi sustavna propast. Vladajuća obitelj Lannister stekla je svoje bogatstvo posjedovanjem većine rudnika zlata. Valuta Westerosa je trometalna: zlatnici, srebrnjaci i brončane kovanice koje svoju vrijednost duguju metalu iz kojeg se kuju, a ne središnjoj banci i njenoj "garanciji isplate" kao u stvarnom životu.

Problem je u tome što je četvrtoj sezoni šef klana Lannistera, Tywin, šokirao sve: rudnici zlata nisu ništa proizveli posljednje tri godine. Usto, Lannisteri duguju mnogo novca nečemu što se zove Čelična banka. "Svi živimo u sjeni", tvrdi Tywin, "ali nitko od nas to ne zna. Ne možeš pobjeći od njih, ne možeš ih prevariti, niti poljuljati isprikama. Ako im duguješ novac, a ne želiš propasti, vratiš im novac".

Ako ovo podsjeća na Grčku i Europsku središnju banku, to je zato što njihov trenutni obračun reflektira esencijalni pomak snage koji se dogodio krajem feudalizma: dugovi nagomilani u koruptivno-pokroviteljskom sustavu, čiji su izvori bogatstva presušili, ono je što je na kraju srušilo sustav.

Ako primijenite povijesni materijalizam na slučaj Westerosa, zaplet pete i šeste sezone moguće je predvidjeti. Ono što se dogodilo s feudalizmom, kad su se kraljevi našli u dužničkom položaju prema bankama, jest to što su oni isprva pokušali riješiti problem golom silom. Stvarni Edward III zaključao je talijanske bankare u Londonsku kulu, sve dok mu oni nisu oprostili dugove.

No moć trgovine s vremenom je slamala kraljevsku moć. Feudalizam je ustupio mjesto kapitalizmu, koji se temeljio na trgovini, bankarstvu, kolonijalnoj pljački i trgovini robljem. Pojavio se papirnati novac, kao i kompleksni bankarski sustav koji je tu da ublaži probleme poput nestanka zlata u rudniku.

Kako bi se to dogodilo, potrebna vam je vladavina prava. Potrebna vam je moć kraljeva koji će postati predmet ustavnog prava te moralni kodeks nametnut poslovima, trgovini i obiteljskom životu. No to se neće dogoditi u Westerosu, gdje je životni stil elite sinonim za silovanja, pljačke, proizvoljna ubojstva, mučenja i rekreativni seks.

Dakle, ono što je Westerosu potrebno nije invazija vukodlaka s ledenog sjevera, već dolazak nove vrste ljudi: oni bi trebali biti odjeveni u crno, s bijelim čipkastim ovratnicima, ozbiljnih lica i s averzijom prema seksu i piću. Jednom riječju, Westerosu trebaju kapitalisti - poput onih koji nas mrko gledaju s nizozemskih portreta iz 17. stoljeća. Oni bi trebali, kao i u Nizozemskoj i u engleskom građanskom ratu, pokrenuti revoluciju.

Ipak, takve stvari ne mogu se dogoditi u svijetu fantazije. Proces stanjivanja nikad se ne smije završiti, kako bi dramska uobraženost uspjela.

Postoji razlog zbog kojeg tolike fantastične fikcije prisvajaju koncept feudalizma koji je stalno u krizi, a nikada srušen. On je idealna podloga za dramatizaciju svih skrivenih želja ljudi koji žive u modernom kapitalizmu.

Tolkienova generacija - izmučena industrijskim ratovanjima - žudjela je za vrijednostima junaštva i milosti, vezivanih uz borbe licem u lice iz minulih vremena. Za Williama Morrisa, čiji je utopistički socijalistički roman Vijesti od nigdje smješten u kvazi-srednjovjekovni Hammersmith, najveća žudnja je bila vještina, zanat, ljepota pojedinačnih predmeta - što je bio bijeg od brutalnosti industrijske masovne proizvodnje.

Budući povjesničari društva, kada se budu osvrtali na popularnost "Igre prijestolja", neće se mučiti oko dešifriranja skrivenih želja generacije navučene na ovu seriju. To su: "sve navedeno" uz višepartnerski seks.

Zarobljeni u sustavu utemeljenom na ekonomskoj racionalnosti, mi želimo da moć označava nešto više od limita na kreditnoj kartici ili svrhe našeg posla. Nitko ne sjedi kod kuće, gleda ovu seriju i mašta da je tek neki rob, seljak ili sluškinja: pozvani smo da maštamo da smo jedan od likova s misijom, Daenerys Targaryen, predivna žena s pitomim zmajevima, ili neuništivi bradati muškarac poput Jona Snowa.

Zadaća je socijalne psihologije objasniti dugoročnu popularnost fantazije i njenu evoluciju prema soft-porn žanru. Politička ekonomija može samo istaknuti proturječnosti i ukazati kamo one vode.

Dakle, negdje tijekom pete ili šeste sezone, predviđam da će Lannisteri pasti, baš kao što su pali i feudalisti, osim ako ne otkriju neki dosad neistraženi teritorij, punu zlata i lakih žrtava, baš kao što je španjolska monarhija učinila tijekom stvarne krize feudalizma.

Od početka je misterija postoji li još neka zemlja preko mora, zapadno od Westerosa. Moja pretpostavka je da mora postojati i da će uskoro netko biti poslan da je pronađe. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.