Foto: Reboot Press
REBOOT InfoGamer već treću je godinu za redom najveći gaming sajam u regiji, a ove godine posjetitelji su mogli istražiti bogatu izlagačku ponudu na čak tri puta većem prostoru.
Sajam se 2014. godine proširio na čak tri hale Zagrebačkog velesajma, a posjetiteljima su u pet dana bogatog konferencijskog programa osigurani ogromna i raznolika ponuda najpoznatijih svjetskih izdavača i developera, sudjelovanje na regionalnim gaming turnirima, testiranje najnovijih igara i gaming hardvera, a mogli su se prijaviti i na svakodnevne nagradne igre, kojih zbilja nije nedostajalo.
Najveći gaming sajam jugoistočne Europe
Sve to omogućilo je da Reboot InfoGamer 2014 postane najveći događaj ove vrste u jugoistočnoj Europi, s obzirom na to da je već u subotu premašena brojka od 25.000 posjetitelja.
Posjetitelji sajma imali su priliku slikati se te popričati s takozvanim cosplayerima, entuzijastima, ali i profesionalcima, koji su se odlučili pojaviti u ulozi određenog lika iz šarolikog virtualnog univerzuma video igara, animea i drugih "paralelnih svjetova".
Osobit značaj sajmu pridali su razni manji game development studiji, takozvani "indie studiji", koji su se odazvali u velikome broju kako bi zagrebačkoj publici pokazali svoje najnovije proizvode. Među njima se moglo naići na developere iz čitave regije, tako da su posjetitelji imali priliku isprobati igre slovenske, bosanske i srpske radinosti.
Prilika za upoznavanje s regionalnim developerima
"Mi smo firma Eipix iz Novoga Sada, i trenutačno smo najveći game devoloperi na svjetskome tržištu, što se tiče casual gaminga. Imamo ekskluzivnu suradnju s Big Fishem, mi smo im najveći partneri. Upravo smo izbacili 22. igru, prije samo dva dana, a ona je odmah stigla do prvog mjesta na Big Fishevom siteu. Imamo velike planove za ovu godinu, namjeravamo izbaciti još tri ili četiri igre, a sljedeće godine obaramo sve rekorde i izdajemo 25 igara, što još nije napravio nitko na svijetu", rekao je Indexu Vladimir Vujčić, assistant director novosadske firme Eipix.
"Upravo primamo nove ljude, došli smo u Zagreb i kako bi se promovirali, s obzirom na to da smo vidjeli da je tržište veliko, da ovdje ima mladih i kreativnih talenata i ljudi. Želimo ukombinirati regiju u priču, znamo da tu ima dobrih programera, dizajnera i kreativnih ljudi, a mi tražimo pojačanja - imamo otvorena mjesta u firmi, tako da svatko tko hoće može na našem siteu vidjeti što što tražimo. Posjetite stranice Eipixa, tamo ćete pronaći sve slobodne pozicije te opis znanja i vještina koje tražimo", dodaje Vujčić.
Predstavljene igre iz Srbije, BiH, Slovenije...
"Mi ovdje predstavljamo firmu Mad Head Games iz Novoga Sada, a došli smo predstaviti svoj novi proizvod, našu novu point and click igru. Ljudi mogu probati naše igre i pritom osvojiti suvenire, blokove, majice... Od početka konferencije podijelili smo preko 300 majica, ali ono što nam je bitno je da se družimo s ljudima koji pokazuju veliki interes za ovo što radimo", kratko je Indexu firmu predstavio Ivo Fruškalo iz tvrtke Mad Head Games.
"Cijeli tjedan ovdje predstavljamo TripleClaim Game Collective, firmu iz Sarajeva, koja je došla predstaviti dvije igre. Prva je Bananaz in Space, a druga je Bubble Trouble. Igra Bananaz in Space je ovdje dostupna samo u demo verziji, no za mjesec dana trebala bi biti na obje platforme, kako na iOS-u, tako i na Androidu. Bubble Trouble već je izašao za Google Play", rekao je Emir Cerić iz TripleClaim Game Collectivea.
"Došli smo u Zagreb kao dio indie teama, ovdje smo od početka konferencije. Reakcije na igre su bile super, svima se svidjelo. Žao nam je što nismo stigli završiti prvu igru do početka sajma, ali čim stignemo kući nastavljamo s radom. Gužva na konferenciji je velika, iznenađeni smo interesom. Imamo namjeru doći i sljedeće godine, definitivno", dodaje Emir.
"Mi smo Cowardly Creations iz Slovenije, a ovdje predstavljamo adventure-horor igru Uncanny Valley. Firmu čine dva Slovenca, jedan Amerikanac i jedan Šveđanin. Radnja se bazira na liku koji se zove Tom, a koji radi kao čuvar u noćnoj smjeni u jednoj zgradi. Za vrijeme njegove smjene, počnu se događati čudne stvari. Igra ima jako interesantnu radnju, a ovisno o odlukama igrača, postoji nekoliko različitih krajeva igre, što je postignuto putem consequence sistema, koji nudi alternativne puteve kroz igru. Uncanny Valley igračima nudi oko tri do pet sati zabave, a već se može naći na Steamu. Ljudi koji su dosad probali igru jako su zadovoljni, imali smo dobre reakcije", Indexu je rekao Danilo Kapel iz slovenskog Cowardly Creationsa.
Jedan od posjećenijih punktova na sajmu bio je i onaj Machine, prve hrvatske game design škole.
"Ja sam Lovro Nola iz Machine, a mi smo došli predstaviti edukacijske programe škole za sve ljude koji se žele baviti industrijom videoigara. Mislim da je sajam apsolutno fenomenalan, došlo je daleko više ljudi nego što smo očekivali, interes je ogroman. Malo se bojimo sljedeće godine, kako ćemo sve to izgurati, odraditi sva pitanja i sve upite... U svakom slučaju, svaka čast Rebootu za nešto ovakvo", komentirao je sajam Lovro Nola, direktor Machina Game Design centra.
Što posjetioce sajma najviše zanima, s kojim vam pitanjima najčešće pristupaju?
"Gledajte, puno je ljudi već čulo za nas, ali naravno, uvijek ima pitanja. Neke točno interesira kako izgleda određeni program, druge osobito zanima što se sve uči, kakvi su kurikulumi... Ima različitih pitanja, a vjerujem da smo uspjeli pokriti sve ove godine", odgovara Nola.
Što bi istaknuli kao osobitu zanimljivost ovogodišnjeg Reboot InfoGamer sajma?
"Sve me se dojmilo, drago mi je vidjeti jak indie booth, iznenadio sam se koliko indieja postoji i koliko ih se aktivno bavi ovime. To mi je jako drago jer će oni jednoga dana postati velike i ozbiljne firme, što u konačnici znači više poslova i više prilika za mlade ljude na jednom veoma interesantnom i brzorastućem tržištu", zaključuje.
Đurović: Iduće godine još veća imena gaminga
U subotu smo imali priliku sjesti s organizatorom Reboot InfoGamer 2014 sajma, Damirom Đurovićem, koji je za Index prokomentirao rezultate i postignuća ovogodišnjeg sajma.
"Ono što je sadržajem, a i prostorno drugačije u odnosu na prošlu godinu, to je da je sajam tri puta veći, prošle godine smo bili samo u osmom paviljonu, dok su ove godine to tri paviljona na 10.000 kvadratnih metara. Imamo više od 60 izlagača, što je tri puta više od prošle godine. Prošle godine smo imali 15.000 posjetitelja, dok ove, unatoč tome što još nemamo službene brojke, znamo da smo premašili tu cifru za barem 10.000 posjetitelja, dakle danas, 15. studenoga, držimo kako je oko 25.0000 ljudi posjetilo konferenciju, a vidjet ćemo što će se dogoditi sutra. Ciljali smo na 30.000 posjetitelja, a to ćemo sigurno dostići.
S brojkama koje imamo, postali smo definitivno najveći sajam ovakve vrste u jugoistočnoj Europi, a ako sutra dođemo do 40.000 posjetitelja, postajemo najveći u istočnoj Europi. Trenutačno je najveći sajam ovoga tipa onaj u Poljskoj, no ako postignemo 40 tisuća dostižemo i njega, a to bi onda zaista bilo postignuće nevjerojatnih razmjera, s obzirom da tržište kod nas, iako je jako i postoji, nikada nije bilo gurano u mainstream medije, nikada se ovakvi događaji ozbiljnije vrste nisu radili“, rekao je Đurović.
Što bi moglo ponukati one koji su ove godine bili neodlučni te nisu posjetili sajam, da se sljedeće godine odvaže doći i sudjelovati na konferenciji? Što smatrate najvažnijim novinama ovogodišnjeg sajma?
"Ove godine smo, u odnosu na prošlu godinu, osigurali niz super-atraktivnih sadržaja, ne samo u kontekstu naše zemlje i regije, već i na svjetskoj razini.
Recimo Oculus Rift kao nova VR tehnologija. Virtual reality je latest craze u svijetu gaminga, a mi smo uspjeli dovući čak četiri jedinice da ga ljudi isprobaju. On izlazi na tržište tek za godinu dana, dakle ljudi ga mogu isprobati godinu dana prije izlaska.
Zatim, uspjeli smo, u suradnji s nekim velikim izdavačima, osigurati da se isprobaju njihove igre i softver koji izlazi tek za nekoliko mjeseci. Uspjeli smo dovući apsolutno sve relevantne proizvođače igara iz čitave regije.
Za iduću godinu imamo i cilj za koji već sada znamo da ćemo realizirati, a to je dovesti još neka izuzetno velika imena gaminga, velike brandove te niz drugih izlagača, uključujući naše prijatelje iz Japana, koji su u tom segmentu pri samome vrhu“, zaključuje Đurović pregled ovogodišnjeg InfoGamera, najavljujući par "poslastica" za sljedeću konferenciju.