Foto: Irina Popova
NAKON što je ruska fotografkinja Irina Popova objavila galeriju fotografija koja je rezultat dvotjednog druženja s parom narkomana i njihovom dvogodišnjom kćeri, mnogi su se zapitali u kojoj bi se mjeri fotografi trebali uključivati u ono čime se bave.
Naime, postavlja se pitanje bi li u ovakvoj situaciji trebali u prvom redu zaštiti dijete i jesu li i sami na neki način odgovorni za ono što se događa.
Projekt Irine Popove, snimljen još 2008., naišao je na osudu javnosti zbog činjenice da je fotografkinja u ovako zabrinjavajućoj situaciji odlučila biti samo promatrač.
Fotografkinja je na ulicama Sankt Petersburga slučajno zatekla alkoholiziranu Lilju, a pokraj nje, u kolicima, spavala je njezina kći.
Nakon što joj dopustila da ih fotografira, Lilja ju je pozvala u svoj stan, a ona i njezin suprug Paša spremno su prihvatili da se Irina useli i s njima provede petnaestak dana, svakodnevno ih snimajući.
Stan je bio u potpunom neredu, Lilja i Paša primali su socijalnu pomoć, neprestano su organizirali tulume za podjednako nadrogirane i pijane prijatelje, a dvogodišnja Anfisa uglavnom se sama snalazila.
"Bila sam usredotočena na svijet te djevojčice. Postala sam dio te obitelji, a moj je fotoesej postao nalik osobnom dnevniku", otkriva Irina.
Njezine su fotografije mnoge uznemirile jer očita je potpuna nebriga za dijete koje živi u prljavštini, igra se s cigaretama i penje se na prozorsku dasku.
Dodatni problem je i to da Popova nije obavijestila socijalnu službu, a na internetu je pokrenuta kampanja oduzimanja skrbništva problematičnim roditeljima.
"Nisam ovo očekivala. Znam da će zvučati čudno, ali moja je namjera bila fotografijama progovoriti o ljubavi društveno marginaliziranih i nadala sam se da će one potaknuti razumijevanje i podignuti svijest o tome koliko je teško odgojiti dijete", rekla je Irina.
Uvjerena je i da fotografije ne pokazuju njihovu nebrigu i nemogućnost da brinu za dijete već koliko je "život kompleksan i slojevit".
Doduše, situacija se promijenila od 2008. Lilja je započela s odvikavanjem i radi u jednoj trgovini, a dijete se nalazi kod Paše koji povremeno radi kao električar i živi s novom djevojkom i njezinim sinom.
Problem je nastao nakon što ih je Irina, uoči izložbe, obavijestila kako bi im na vrata mogla zakucati policija i socijalna služba. Paša otad ne komunicira s fotografkinjom koja namjerava objaviti knjigu o ovoj obitelji.