ZARA je trenutno jedan od najvećih lanaca trgovina s odjećom na svijetu, a osnovao ju je Amancio Ortega počevši s malenim butikom u kojem je prodavao jeftine replike dizajnerske odjeće. Kako se njegov posao razvio u jedan od najmoćnijih trgovačkih lanaca na svijetu, danas se godišnji prihod tvrtke mjeri u milijardama dolara, a sve zbog kupaca koji nevjerojatno mnogo troše upravo u Zari.
No jeste li se ikad zapitali što vas to vuče da stalno odlazite kupovati novu odjeću? BrightSide je analizirao marketinšku strategiju ovog trgovačkog lanca te otkrio devet trikova kojima konstantno privlače kupce.
Zara nema reklame i to nije zato što žele uštedjeti novac
Zara na oglašavanje troši smiješno nizak postotak ostvarenih prihoda - svega 0,3 posto. Namjerno ne govore o tome kako nude trendi odjeću pokušavajući vas navesti da kupujete više. Ipak, to nije neka vrsta marketinške greške, već dobro osmišljena strategija da potrošite više vremena tražeći novosti sami.
Zara svoj novac ulaže u kataloge i izloge. Njihova taktika je da klijenti dobiju osjećaj da se u Zarinim trgovinama nalazi nešto ekskluzivno. Smatraju da je kvaliteta njihove odjeće tako dobra da im uopće nije potrebna nikakva promocija. Razmislite o tome na ovaj način - primjerice, Gucci i Prada nemaju TV reklame, ali svatko zna da su to elitni dizajnerski brendovi. Istu stvar radi i Zara.
Dolazite u njihovu trgovinu da kupite nešto što vaš kolega, prijatelj ili susjed nema. Nude ekskluzivnu odjeću za vrlo malo novca. Naravno, u tome nema ništa ekskluzivno, ali Zara samo pametno iskorištava našu žudnju za nečim posebnim.
Podsvjesno vrše utjecaj na vas - žele da se osjećate kao dio elite
Zara nikad neće otvoriti svoju trgovinu pored nekog supermarketa. Brend posvećuje veliku pozornost lokaciji svojih dućana pa su one uglavnom smještene samo u velikim trgovačkim centrima ili na glavnim ulicama velikih gradova.
Obratite pažnju - uz Zaru gotovo uvijek postoji neka elitna trgovina. Naravno, ona ima elegantnu i lijepu odjeću, ali je preskupa. S druge strane, Zara je drugačija. Stavljajući svoje trgovine pored elitnih butika, svojim kupcima poručuju: "Naša odjeća je također elegantna", ali prosječna cijena u Zari je znatno niža. Drugim riječima, Zara vam daje priliku da se osjećate elegantno poput ljudi koji troše bogatstvo na svoju odjeću.
Najskuplja odjeća stoji na samom ulazu
Odjeća u Zarinim dućanima postavljena je prema cijeni tako da se na ulazu nalaze najskuplji komadi. Dizajneri se nadaju da će se njihovi kupci odmah zaljubiti u tu odjeću te zbog toga, u idealnom slučaju, ne bi trebali stići do redova s jeftinijom odjećom. Zara se vodi principom: pogledaj - poželi - kupi, pa ne čudi što su sve najskuplje stvari ono što vidite prvo kad uđete u dućan.
Najudaljeniji dijelovi trgovine namijenjeni su kupcima koji traže jeftiniju odjeću. Tamo možete pronaći osnovne komade i odjeću koja je odbačena, ali dok ste na putu prema tim dijelovima dućana, sa strane ćete nailaziti na skuplje stvari iz nove kolekcije koje bi vam mogli zapeti za oko i odvratiti vas od jeftine odjeće.
Odjeća, cipele i torbe s razlogom su postavljene jedne do drugih
U Zari ne postoje odjeli namijenjeni određenoj vrsti odjeće, modnim dodacima i sličnom. Odjeća, torbe, cipele i ostali modni dodaci nalaze se na istom području kako ne biste morali razmišljati o tome koje će cipele ići s kojom haljinom - dizajneri dućana već su odlučili za vas.
Ipak, to je pogodan pristup ako tražite kompletnu kombinaciju, a ne samo jedan komad. U tom slučaju, to može biti lukav trik: logično razmišljanje klijenta se isključuje, on želi kupiti više komada jer je za njih već složeno i odlučeno sve unaprijed. Jedino što moraju učiniti je platiti.
Zara namjerno izdaje nekoliko novih kolekcija po sezoni
Zarina strategija je brza moda s kratkim rokom trajanja. Brend je promijenio naš odnos prema odjeći. Sada nema ništa posebno u kupovini: kupujete odjeću, a zatim je se jednostavno riješite, baš kao kad bacate staru hranu.
Dok druge marke igraju igru pogađanja s trendovima nadolazećih sezona, Zara izdaje nekoliko novih kolekcija. Svakih nekoliko mjeseci ti se trendovi mijenjaju, a brend ponovno izdaje seriju nove odjeće. Ako se nešto pojavilo na pisti, gradskoj ulici ili slavnim osobama, budite sigurni da ćete upravo to uskoro vidjeti u Zarinim dućanima.
Međutim, to je ujedno i najveći nedostatak ovog brenda jer kupci postaju ovisni o brzoj modi. Zara proizvodi 450 milijuna stvari godišnje i svatko može pronaći nešto što im se sviđa. Tjera nas da mislimo da nas nova odjeća može učiniti sretnima i elegantnima, a ako ne, uvijek se možete vratiti u trgovinu i probati nešto drugo.
Možete nabaviti komad koji se nije prodavao na drugoj strani svijeta
Zarina odjeća putuje više nego neki ljudi, a to je zato što odjeća koja se ne prodaje dobro u jednom dućanu putuje u druge. Suknje, hlače i majice putuju svijetom pa neka odjeća iz Europe ponekad čak završi u ruskim trgovinama.
Ipak, ako se neki model pokaže zaista neuspješnim, tada se redizajnira. Tako neki komadi dobivaju drugačije elemente i predstavljaju se kao novi. Zara pametno posluje i ne rješava se odjeće ako se ona loše prodaje, već pazi da iskoristi svaki komad što je više moguće te ga, naposljetku, uspije prodati vama.
Brend stvara iluziju oskudice kako bi vas potaknuo da kupite barem nešto
Zara stvara efekt oskudice. To znači da žele da vjerujete u to da, ako propustite priliku da kupite neku stvar sada, više je nikad nećete imati prilike vidjeti ili imati. To znači da nas navode na razmišljanje kako će jakna koju ste vidjeli u trgovini prije 10 dana nestati iz asortimana te se više nikad neće vratiti u prodaju.
Njihove rasprodaje funkcioniraju na poseban način
Prije početka sezone rasprodaje (obično u srpnju, kolovozu, prosincu, siječnju i veljači) Zara pokušava prodati što više odjeće po redovnoj cijeni. Prodavaonice su pune odjeće iz stare kolekcije, a novije će modele biti teško pronaći.
Na odjeći iz nove kolekcije nalazit će se posebne oznake koje ukazuju na to da je riječ o novim modelima, dok će ostatak odjeće spadati u "staro". Ipak, nekoliko dana kasnije, i ta odjeća će se prodavati po znatno nižoj cijeni. Samo pričekajte malo i nećete morati žaliti što uzalud trošite više novca.
Čak ni trgovački partneri Zare ne preporučuju kupnju odjeće iz starih kolekcija neposredno prije prodaje.
Zara ima posebne trgovine u kojima nikad neće biti kupaca
Zara ima trgovine koje nikad neće posjećivati kupci. Riječ je o ispitnim prodavaonicama skrivenim u španjolskom sjedištu. Ako ste posjetili Zaru u različitim zemljama, vjerojatno ste primijetili da je dizajn interijera u njima prilično sličan. Tim od 30 arhitekata razmišlja o svakom detalju: boji žarulje, pa čak i podnoj strukturi koja bi trebala imati pozitivan utjecaj na kupce.
Eksperimentiranjem u testnim prodavaonicama dizajneri biraju optimalnu visinu vješalica, visinu manekenki i položaj blagajne. Sve to je učinjeno da se osjećate opuštenije kako biste kupili što više stvari.
Bivši zaposlenici planetarno uspješnog brenda otkrili su neke stvari i savjete na koje valja obratiti pažnju prilikom kupovine
Kao i u većini dućana, rasprodaje se događaju tri puta godišnje: krajem ljeta, prije Nove godine i krajem zime.
Najniže cijene na rasprodaji su u njenom trećem tjednu. Prvi tjedan spuštaju se za 20-25 posto, drugi tjedan za 40-50 posto, a treći za čak 70-75 posto.
Kupite najtrendi stvar u Zari, a ostale jednostavne komade nabavite u drugim dućanima. Prema riječima stalnih iskusnih kupaca, traperice i bazični komadi u Zari nisu baš najbolje kvalitete.
Ne kupujte cipele odmah čim stignu u dućane. Tijekom sniženja njihova cijena padne čak 50 posto.
Odjeća u Zarine dućane stiže ponedjeljkom, stoga ako želite uloviti bolju ponudu, preporučuje se kupovina početkom tjedna.
Najniže cijene u Zarinim dućanima su u Španjolskoj i Portugalu.