Fast casual restorani u svijetu su pravi hit. Znate li da ih ima i u Hrvatskoj?

Foto: Freepik

KONCEPT fast casual restorana već je godinama veliki hit u SAD-u i na godišnjoj razini ostvaruje zaradu od više od 130 milijardi dolara, a predviđa se da će te brojke i dalje samo rasti. Ovi restorani nastali su kao fuzija fast-food i casual restorana još 90-ih godina, no pravu popularnost doživjeli su u posljednjih 15-ak godina. Evo po čemu se izdvajaju od ostalih vrsta restorana i zašto im popularnost sve više raste u Europi, ali i Hrvatskoj.

Želje i potrebe gostiju su na prvom mjestu

Fast-food i casual restorani dugo su dominirali gastro scenom u SAD-u, ali i u ostatku svijeta, sve dok se nisu pojavili fast casual restorani. Prvo čime su dobili pažnju je stavljanje fokusa na gosta i njegove preferencije. U casual restoranima rijetko se odstupa od menija jer se to smatra i svojevrsnom uvredom za chefa koji je jelo osmislio i pripremio na određeni način.

U fast casual restoranu, chefovi slažu menije, no gosti imaju priliku sami birati koje sastojke od ponuđenih žele u svom jelu. Tako chefovi mogu lakše pratiti gastro trendove, redizajnirati klasična jela i prilagođavati se potrebama i željama svojih gostiju kao što je to slučaj u najpoznatijim svjetskim fast casual restoranima poput Chipotle Mexican Grilla ili Panera Breada.

Namirnice visoke kvalitete za zdravije obroke

Ono što je vrlo važno kod fast casual restorana je kvaliteta namirnica koje se koriste prilikom pripremanja hrane, čak i kad se radi o klasičnim fast-food jelima poput burgera i pizze. Naglašava se važnost zdrave i nutricionistički balansirane prehrane te održivosti umjesto široko dostupne nezdrave hrane. Upravo tako se i, već spomenuti, popularni Chipotle Mexican Grill i Panera Bread često opskrbljuju namirnicama od provjerenih dobavljača i farmi kako bi obroci koje nude bili što zdraviji i ukusniji.

Na meniju fast casual restorana zato se češće pronalaze i vegetarijanske i veganske opcije, kao i hrana bez glutena ili mliječnih proizvoda, što je nekim gostima izuzetno važno. Ovakvo poslovanje čini ih privlačnima i omogućava da se brže afirmiraju na tržištu. Financijska izvješća su pokazala kako se čak 73% milenijalaca i 62% pripadnika generacije Z izjasnilo da će radije dati nešto više novca za obrok ako je on bolje kvalitete i ako su namirnice zdravije ili organske. 

Foto: Promo

Dizajn interijera priča priču o brendu

U velikim gradovima, gdje je život užurban i pomalo kaotičan, mnogi ne stižu kuhati, a ako žele zdravo jesti, moraju izdvojiti veću količinu novca, ali i vremena. Rješenje tog problema nametnulo se konceptom fast casual restorana. Osim što je bilo moguće odabrati zdravije verzije nekih omiljenih fast-food jela za pristupačne iznose, gosti su dobili i mogućnost jesti kao u casual restoranima. Naime, fast casual restorani poznati su i po ulaganju u dizajn interijera. Sjedenje na plastičnim stolicama za metalnim stolom, kao u većini fast-food restorana, nikako nije pozivalo goste da uživaju u hrani i ambijentu, već da što brže oslobode mjesto drugim gostima. 

Ulaganje u dizajn interijera važno je i zbog brendiranja i stvaranja priče o hrani i fast casual koncepta restorana koristeći promišljeni dizajn. Zato češće u fast casual restoranima možemo vidjeti namirnice izložene gostima kako bi lakše odabrali ono što najviše žele, ali i otvorene kuhinje pa gosti mogu gledati kako kuhari pripremaju njihovo jelo i doživjeti jedno novo iskustvo. 

Što se tiče posluge u fast casual restoranima, ona je također organizirana kao kombinacija posluge u fast-food i casual restoranima. Radi se o djelomično samoposlužnom obliku restorana gdje gosti stoje u redu za naručivanje, kao u fast-foodovima, no u većini slučajeva će vam osoblje donijeti jelo za stol. Također, u fast casual restoranu često možete naručiti i alkoholna pića, što je rijetko za fast-foodove, no ponuda neće biti tako bogata kao u casual restoranima. 

Foto: Promo

Prvi hrvatski fast casual restoran širi se na njemačko i austrijsko tržište 

Fast casual restorani u posljednjih nekoliko godina sve više osvajaju tržište zapadne Europe, pa tako i Hrvatske, čiji najpoznatiji i jedini restoran ovog tipa, Koykan, širi svoju franšizu. Otvoren još 2012. godine u Zagrebu, Koykan viziju svog restorana predstavlja prvenstveno kroz 6 tajnih sastojaka odabranih kako bi se restoran što bolje prilagodio zahtjevima modernog načina života i potrebama svojih kupaca. Ti sastojci su redom: pristupačnost, svježe namirnice, visoka kvaliteta, ukusna i zdrava jela te brzo posluživanje, a upravo ih to čini privlačnima već 10 godina. 

U doba kada Zagreb nije imao niti jedan restoran ovog tipa, direktor Koykana, Boro Milivojević je sa svojim partnerom Domagojem prepoznao priliku da ponudi Zagrebu nešto novo, kvalitetno i fino. Istražujući nove okuse i gastro kulture i spajajući ih u nove jedinstvene okuse, Koykan danas nudi nekoliko autentičnih vrsta street food hrane poput piadine, gyrosa, wrapa, burrita, ali i ukusnih variva na tri lokacije u gradu - u Areni centar, Gajevoj i Tkalčićevoj ulici. 

Koykan trenutno provodi novu kampanju kako bi svoju franšizu proširio i na gradove u Njemačkoj i Austriji. Na platformi Funderbeam je u tijeku crowdfunding kampanja kojom planiraju prikupiti investicije za ovaj projekt. 

Foto: Promo

Koykan je od samih početaka građen kao franšiza: "Umjesto da smo otvorili jednu tvrtku koja vodi 5-6 restorana, mi smo svaki restoran stavili u zasebnu tvrtku kako bismo mogli pratiti glavne poslovne pokazatelje i kako bismo imali interakciju između centrale i tih lokalnih jedinica. Svi naši restorani više-manje posluju svaki za sebe kao franšiza i samim nametanjem takvog modela smo učili i gradili poslovni know-how da možemo napraviti iskorak i okrenuti se profesionalnom franšiziranju jednog dana, koji je, evo, sada i došao", pojašnjava Boro Milivojević. 

Ono što je privuklo vodstvo Koykan tima na ovakav oblik financiranja je to što sada investitori u Koykan ekspanziju mogu biti njihovi kupci koji nakon završetka kampanje mogu tržiti s vlasničkim udjelima ili isplatiti svoju investiciju preko dividendi. “Imati naše vjerne kupce kao investitore i partnere u poslovanju - nema ništa draže i moćnije od toga”, dodaje Boro. 

Detalje o Koykanovoj crowdfunding kampanji možete pronaći ovdje, a ako do sada niste jeli u Koykan restoranima, pregledajte meni i provjerite sami na jednoj od tri lokacije u Zagrebu kako izgledaju fast casual restorani i zašto su tako popularni.

Sadržaj donose Index i Koykan u suradnji te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.