Film o zapovjedniku Auschwitza prvi je favorit Cannesa: "Ljudska tama pod povećalom"

Foto: Press

Snažni psihološki horor s radnjom u Auschwitzu, The Zone of Interest, isprofilirao se kao rani favorit na Filmskom festivalu u Cannesu, a kritike su nakon premijere u subotu bile gotovo jednoglasne.

Film britanskog redatelja Jonathana Glazera fokusiran je na obitelj Rudolfa Hoessa, najdugovječnijeg zapovjednika logora Auschwitz, koji je živio nadomak zgarišta. Dok se u njihovom prekrasnom vrtu čuju vrisci i pucnjevi, obitelj nastavlja kao da ništa nije u redu, piše France 24.

"Užas samo pada na svaki piksel svakog kadra, u zvuku i načinu na koji tumačimo taj zvuk... To utječe na sve osim na njih. Sve je moralo biti vrlo pažljivo kalibrirano kako bi se osjećalo da je uvijek tu, ta vječno prisutna, monstruozna mašinerija", rekao je Glazer za AFP.

58-godišnji Glazer, koji je Židov, usredotočio se na banalnost svakodnevnog života oko logora smrti, promatrajući Hoessovu obitelj ne kao očita čudovišta, nego kao zastrašujuće obične osobe.

"Stvari koje pokreću te ljude su poznate. Lijepa kuća, lijep vrt, zdrava djeca. Koliko smo mi slični njima? Kako bi zastrašujuće bilo priznati? Što je to čega se toliko bojimo razumjeti? Bi li bilo moguće zaspati? Možete li zaspati? Što se događa ako navučete zastore i stavite čepiće za uši, biste li to mogli?" rekao je.

"Prva trenutna senzacija festivala"

Film je tim neugodniji jer je snimljen u realističnom stilu, s prirodnim osvjetljenjem i bez ikakvih ukrasa tipičnih za dramu iz tog razdoblja. Do sada je pobrao jednoglasne pohvale kritičara na festivalu Francuske rivijere.

"Drama Holokausta koja ježi kosti kao nijedna druga", rekao je kritičar Hollywood Reportera o "odvažnom filmu", zaključivši da Glazer "nije sposoban snimiti film koji je išta manje od ohrabrujuće originalan".

Variety je rekao da je Glazer "isporučio prvu trenutnu senzaciju festivala", opisujući ga kao "dubok, meditativan i imerzivan film koji drži ljudsku tamu na svjetlu i ispituje je kao pod mikroskopom". Francuski recenzenti bili su jednako impresionirani - Le Figaro ga je nazvao "jezivim filmom s vrtoglavim dojmom", a Liberation rekao da bi mogao odnijeti kući glavnu nagradu.

Posljednji film snimio je prije 10 godina

Glazer je poznat po tome što ne žuri - prošlo je desetljeće od njegovog posljednjeg filma, hvaljenog i vrlo čudnog znanstveno-fantastičnog filma Under the Skin sa Scarlett Johansson u glavnoj ulozi. Proslavio se glazbenim spotovima za Radiohead, Blur i Massive Attack 90-ih prije nego što se okrenuo filmskom stvaralaštvu s naslovima Sexy Beast (2000.) i Birth (2004.).

"Puno razmišljam. Puno razmišljam o tome što ću napraviti, dobro ili loše. Ova posebna tema očito je golema, duboka tema i duboko osjetljiva iz mnogo razloga i nisam joj mogao pristupiti ležerno", rekao je.

Roman istog naslova Martina Amisa, koji je u petak preminuo u u 73. godini od raka jednjaka, bio je jedan od katalizatora koji ga je doveo na ovaj projekt. Kako je Glazer rekao, omogućio mu je "ključ koji mu je otključao malo prostora, ogromnu nelagodu boravka u sobi s počiniteljem".

Proveo je dvije godine čitajući druge knjige i izvještaje o toj temi prije nego što je sa suradnicima počeo nacrt filma. Glazerov film jedan je od 21 filma u konkurenciji za Zlatnu palmu, glavnu nagradu festivala u Cannesu, koji traje do 27. svibnja.