U DANAŠNJE vrijeme, odlazak u kina sveo se na gotovo nepregledan niz Marvelovih/DC-jevih junaka, horora franšiza i sličnih zicera koji čine gotovo 90 posto ponude. Kvalitetni scenariji i eksperimenti više nemaju podršku velikih studija, a dobar scenarij najčešće završava na jednom od streaming servisa koji su postali dom velikom broju onih koji žele ispričati originalnu priču.
Neki u tome neće vidjeti prevelik problem jer dobri filmovi se i dalje snimaju, dok će drugi zamjerati holivudskim glavešinama što su mnoge žanrove gotovo u potpunosti istjerali iz kino dvorana.
No, iznimke postoje, a ovi filmovi dokaz su da nada još uvijek postoji i da u velikim studijima još uvijek postoje oni koji imaju hrabrost uložiti novac u nešto drukčije od uobičajene ponude.
Annihilation (2018)
Film Alexa Garlanda mnogi su usporedili s remek djelima Kubricka i Tarkovskog, a samo je ovaj dio rečenice dovoljan da naglasi koliko je čudno da je Paramount uopće bio spreman iskeširati novac za nešto toliko eksperimentalno.
Nažalost, nisu izdržali do kraja i odlučili su Netflixu prodati prava za međunarodnu distribuciju, strahujući da publika neće biti zainteresirana niti dovoljno inteligentna da shvati kompliciranu radnju.
Arrival (2016)
Film o izvanzemaljskoj invaziji možda djeluje kao nešto za što bi svaki studio bio zainteresiran, ali pristup Denisa Villeneuvea bio je potpuno drukčiji.
Ovo nije neprestana akcija u kojoj laseri ruše turističke atrakcije diljem svijeta već odlično napisana psihološka studija s fantastičnom Amy Adams u glavnoj ulozi. Ne samo da su opravdali budžet od 47 milijuna dolara već i zaradili 204 milijuna u svjetskoj distribuciji i skupili osam nominacija za Oscara od kojih su osvojili kipić za montažu zvuka.
Children of Men (2006)
Za razliku od prethodnog filma na listi, film Alfonsa Cuarona pokazao se kao loša odluku za Universal (barem što se kina tiče jer velik dio gubitaša na posljetku uspije vratiti uloženo) i kao jedan od najboljih filmova svih vremena.
Mogao je to postati još jedan klasičan SF o mračnoj budućnosti, ali pretvorio se u nešto drugo zahvaljujući inteligentnim redateljskim odlukama čime je izbjegao sva opća mjesta i pritom izrodio neke od najoriginalnijih akcijskih scena i ispričao mračnu priču o budućnosti našeg društva.
Black Panther (2018)
Nazvati film "hrabrim" jer u glavnim ulogama ima crnce samo je još jedan prikaz otužnog stanja u Hollywoodu, ali odluka da blockbuster prepustite većinski crnoj glumačkoj postavi, a ne gomili bijelih Amera, i u 2018. smatra se hrabrom odlukom.
A ta se odluka isplatila i film je zaradio preko milijardu i 340 milijuna dolara. I to znači samo jednu stvar - studiji su otkrili kako zaraditi na raznolikosti i budite sigurni da će to eksploatirati do maksimuma dok ne postane samo sebi svrha.
Blade Runner 2049 (2017)
Prvi "Blade Runner" bio je sve samo ne kino hit pa iznenađuje da je Columbia Pictures uopće odlučila upustiti se u ovaj projekt. No, ako malo bolje razmislite, ovo zapravo i nije rizik već samo film koji neće zaraditi gomilu novca u vikendu otvaranja već kroz duži period (kao i original), ali i to je veliki korak za glavešine velikih studija.
Ovo je film koji ne polaže nadu u bombastične akcijske scene već sve ulaže u atmosferu i u tome itekako uspijeva.
Crazy Rich Asians (2018)
Film je možda utemeljen na bestseleru, ali Warner Bros. se upustio u golem rizik. Ne samo da je riječ o prvom američkom studijskom filmu s potpuno azijskom glumačkom postavom od 1993. (The Joy Luck Club) već i romantičnoj komediji koje su već godinama najveći gubitnici na kino blagajnama (studiji ih više ni ne snimaju).
No, pokazalo se da se "eksperiment" isplatio i film je postao drugi Warnerov najuspješniji film 2018.
The Nice Guys (2016)
Film o dvojici problematičnih privatnih istražitelja na papiru djeluje kao savršena neo-noir buddy komedija. Nažalost, više nisu osamdesete, a to je ujedno i posljednja era kada su ovakvih filmovi funkcionirali na kino blagajnama. Upravo zato iznenađuje da se Warner Bros. uopće upustio u ovaj retro eksperiment.
Da stvar bude bolja, film funkcionira savršeno i stručnjak za ovaj tip filmova, provjereni Shane Black, napravio je jedan od svojih najboljih filmova. Nažalost, prođa na blagajnama osnažila je mišljenje studija da ovakav tip filmova i dalje ne funkcionira. Financijski.
Dunkirk (2017)
Christopher Nolan jedan je od rijetkih redatelja kojem je još uvijek dopušteno da riskira s golemim budžetima. Njegova ratna drama snimljena je za nešto više od 100 milijuna dolara, a to je prilično hrabar potez studija za film koji u glavnim ulogama nema velikih zvijezda.
Ujedno, radi se o jednom od najkompleksnijih Nolanovih filmova, s posebnim naglaskom na montaži koja je daleko kompleksnija od bilo kojeg studijskog filma u posljednjih desetak godina.
The Fountain (2006)
Darrena Aronofskog ili volite ili nemate pojma zašto mu bilo tko daje milijune dolara da snima svoje neobične filmove. Doduše, ni Warner Bros. nije mu želio osigurati prvotno zamišljenih 75 milijuna pa mu je dao samo 35.
A kao i mnogi drugi njegovi filmovi i ovaj je podijelio kritiku koja nije bila sigurna što misliti o ljubavnoj priči koja se razvlači kroz stoljeća.
The Great Gatsby (2013)
Warner Bros. vjerovao je da će Leonardo DiCaprio biti dovoljno velik magnet za publiku iako je film Baza Luhrmanna sve samo ne sigurno uložen novac. Štoviše, sve vezano za ovaj film predstavljalo je velik rizik jer radi se o 3D kostimiranoj drami koja osim DiCaprija nije imala mnogo toga za mase.
Što god mislili o filmu, činjenica je da je Luhrmann vizionar i da ovo nije tip filmova u koje studiji u današnje vrijeme ulažu.
Inside Out (2015)
Pixar je studio koji se često upušta u rizike iako to mnogi zbog odlične zarade na blagajnama ne primjećuju. No, svima je to postalo jasno kada je na red došao njihov vjerojatno najambiciozniji animirani film u ponudi.
Na papiru, crtić o emocijama i emocionalnom razvoju možda djeluje kao odlična ideja, ali i kao najgori magnet za klince kojima će zaplet biti u najmanju ruku zbunjujuć. Ukratko, djeluje kao film za odrasle, ali je zapravo crtić, a odrasli nemaju naviku odlaziti u kino zbog crtića osim ako sa sobom ne vuku klince. Bilo tko rekao bi da je ovo prevelik rizik, ali dokaz Pixarove genijalnosti leži u tome da se radi o jednom od njihovih uspješnijih filmova koji je zaradio preko 860 milijuna dolara.
Love, Simon (2018)
Ovo možda nije bio prevelik financijski rizik za 20th Century Fox jer radi se o budžetu od 15-ak milijuna dolara, ali i dalje je riječ o riziku jer radi se o još jednoj komediji o odrastanju koja je ovog puta u glavnoj ulozi imala gay tinejdžera.
Pomislili biste da to u današnje vrijeme ne bi trebao biti problem, ali očito jest jer veliki studiji jednostavno ne riskiraju s ovakvom tematikom. Na sve to, film se i financijski isplatio i još bitnije - zaista je kvalitetan.
Mad Max: Fury Road (2015)
"Mad Max" je kultna, ali ne i financijski sigurna franšiza. Stoga, bilo je pravo osvježenje vidjeti da je veliki studio stao iz Georgea Millera i povratka njegovom najbrutalnijem serijalu.
Blockbusteri su filmovi koji su nas navikli da akcijske scene gledamo odvojeno od narativa. No, ovo je druga priča jer ovo je non-stop akcija. Miller je publiku natjerao da uživa u filmu na potpuno drugačiji način i dao potpuno novu dimenziju akcijskom filmu. Rezultat? Jedan od najboljih akcijskih filmova svih vremena.
Cloud Atlas (2012)
Lana i Lilly Wachowski dale su nam jednu od najuspješnijih franšiza svih vremena - Matrix (iako je samo jedinica dobra). I to je, generalno gledajući, dobar kredit za svaki studio. No, nakon toga uslijedili su financijski neuspješni "V for Vendetta" i "Speed Racer", a sljedeći projekt bio je ujedno i njihov najambiciozniji.
Ekranizacija izuzetno kompleksnog romana Davida Mitchella "Cloud Atlas" u svakom pogledu djeluje kao pretenciozni i zbunjujući cirkus kojem ne mogu pomoći ni jaka glumačka imena. Warner Bros. ipak je popustio i uložio gotovo 150 milijuna dolara u sigurnu propast na blagajnama. Film je podijelio kritiku i podbacio u kinima, ali radi se o jednom od onih filmova kojem morate dati možda i nekoliko prilika da vas uvuče i uvjeri vas da stvari ipak nisu toliko kaotične koliko se na prvi pogled čine.
The Revenant (2015)
DiCaprio je jedan od rijetkih glumaca čije ime je dovoljno jak mamac za publiku, ali malo je tko vjerovao da će to biti dovoljno za izuzetno ambiciozni projekt Alejandra G. Inarritua koji je, realno, gotovo nijemi film koji traje 156 minuta, smješten je u divljinu, mučan za gledanje i ima budžet od preko 130 milijuna dolara.
20th Century Fox uspio se izvući. Film je zaradio preko pola milijarde dolara i dokazao da je sve moguće uz malo promocije, puno sreće i prave sastojke.
Silence (2016)
Pomislili biste da je Martin Scorsese dovoljno jako ime da uvjeri studio da mu iskešira milijune dolara za bilo koji projekt koji mu padne na pamet. No, "Silence" je njegov status stavio pod upitnik jer radi se o 160 minuta dugom filmu koji se bavi krizom kompromitiranja vlastite vjere. Dodate li na to činjenicu da film nema glumačke magnete za publiku i imate ogroman problem jer svi znaju da ovaj film jednostavno ne može opravdati budžet.
No, Paramount se upustio u ovu avanturu, a rezultat je jedan od redateljevih najosobnijih filmova i razlog zašto mu idući film, "The Irishman", nije želio financirati nitko osim Netflixa.
Logan (2017)
Film o super junaku jednostavno ne može biti riskantan? Može, a "Logan" je dokaz. Naime, ovo je tip rizika u kakav se studiji vrlo rijetko upuštaju. Naime, Wolverine je provjereni super junak i ako nas je Marvel bilo čemu naučio, to je da postoji formula za uspjeh od koje se nikada ne odstupa.
U ovom su slučaju to učinili. Neki će možda reći da je "Deadpool" bolji primjer, ali to nije istina. Daleko od toga da "Deadpool" nije riskantan, ali nema bazu fanova kao Wolverine i to ga čini jednostavnijim eksperimentom. Učiniti Marvelovog super junaka nedostupnim gledateljima mlađim od 18 djeluje kao gotovo sulud potez, a James Mangold i ekipa klasični su Marvelov film pretvorili u brutalno nasilnu (akcijsku) dramu o starenju i vjerojatno najozbiljniji Marvelov film uopće. Rizik se isplatio, a film je zaradio preko 800 milijuna dolara i postao prvi superjunački film čiji je scenarij nominiran za Oscara.
WALL-E (2008)
Dječji filmovi moraju biti puni boja, glasni i nabrijani. Pixarov "WALL-E" sve je samo ne to. Prvi dio filma je nijema romantična priča, a drugi dio ezoterična priča o brizi za okoliš. Drugim riječima, dvije teme za koje klince nije briga.
Pixarov film hrabra je odluka da animirani blockbuster pretvore u nešto u čemu su interesi klinaca stavljeni u drugi plan.
Widows (2018)
Koliko ste često imali priliku gledati dramu o pljački u kojoj su žene u glavnoj ulozi? Ne toliko često. Posljednji je vjerojatno bio "Set it Off" iz 1996.
20th Century Fox odlučio je kockati se s filmom i talentiranom je Steveu McQueenu dao da napravi nešto novo i svježe. On je odlučio film izgraditi na socioekonomskim i rasnim temeljima, a to je sve samo ne ono što očekujete u filmu o pljački.
Zodiac (2007)
Trileri o serijskim ubojicama ponekad financijski funkcioniraju, ali puno češće to nije slučaj. Fincherov "Zodiac" jedan je od onih filmova koji je razočarao sve one koji su očekivali novi "Sedam". Ovo nije bio novi "Sedam" već nešto potpuno drugačije.
MGM je odustao od filma, a Paramount i Warner odlučili su podijeliti troškove snimanja i distribucije kako bi smanjili rizik 157 minuta dugoga filma u kojem se veći dio vremena samo priča. Naravno, zarada je bila minimalna, ali radi se o jednom od najboljih trilera svih vremena.