Jedan od tvoraca The Last of Us ne samo da nije dobio novac nego nije ni spomenut

Foto: Press

SA SVAKIM velikim hitom dolaze i veliki problemi. HBO-ova hit serija The Last of Us u samo dva dana pogledana je preko 10 milijuna puta i postala je drugi najgledaniji HBO-ov debi u posljednjih deset godina (prvi je House of the Dragon). No nakon sjajnih kritika, fanovskog oduševljenja i odličnih rezultata, pojavili su se i oni koji ukazuju na probleme. 

Jedan od njih je i Bruce Straley, čovjek čije ime niste čuli niti jednom tijekom brojnih priča o seriji. On je službeno bio jedan od glavnih ljudi iza hit igre prema kojoj je nastala serija. Straley je u intervjuu za LA Times rekao da je potpuno isključen iz rada na seriji. 

Glavni čovjek The Last of Us

Straley je jedan od prvih zaposlenika studija Naughty Dog, a radio je i na njihovim uspješnicama kao što su CTR: Crash Team Racing, trilogiji Jak and Daxter i prvom Unchartedu. Nakon toga bio je glavni čovjek drugog Uncharteda, a Neil Druckmann bio je glavni dizajner. Nakon toga, Druckmann i Stray udružili su snage i Straley je postao direktor igre, a Druckmann kreativni direktor. 

Nakon TLOU-a, pobrinuo se još i za četvrti Uncharted i 2017. napustio studio. 

"Nakon rada na tri ekstremno zahtjevna projekta i dulje pauze, shvatio sam da bih želio energiju usmjeriti na neke druge stvari i postalo je jasno da je to znak za odlazak", napisao je tada Straley. Pravi razlog navodno je to da je do četvrtog Uncharteda "pregorio" i da je četvrti nastavak popularne franšize bio prva igra koja nije bila rezultat strasti, nego obaveze prema kompaniji. 

Nakon toga, odnosi između njega i Naughty Doga su zahladili, a kada je HBO odlučio ekranizirati igru, Straleyjevo ime nije bilo među navedenima, a od serije neće ni zaraditi. 

"To je jedan od argumenta zašto trebamo sindikate koji bi zaštitili one koji su bili među tvorcima tog svijeta i likova, a ne dobivaju ni novac ni priznanje za svoj rad. Možda trebamo sindikate u industriji videoigara koji bi štitili tvorce", rekao je za LA Times. 

Tko je autor priče?

Ne spomenuti Straleyja u najmanju je ruku neobično, tim više jer serija ima niz scena izravno preuzetih iz igre, a Straleyju su zahvalili čak i na remakeu prvog dijela koji se pojavio prošle godine iako nije izravno radio na igri. U zahvali stoji kako je imao "ključnu ulogu" u razvoju TLOU-a. Što je apsolutno točno.

Ovo je pokrenulo raspravu jer radi se o specifičnoj situaciji. 

Naime, Neil Druckmann uistinu jest glavni autor priče dok je Straley fokus prebacio na tehnički dio i na to da što bolje poveže sve dijelove igre. U isto vrijeme, neupitno je da je sigurno imao utjecaj na samu priču i to na bezbroj načina i na svakom koraku (kao što možemo vidjeti i u dokumentarcu Grounded: Making The Last of Us koji prati priču o nastanku igre). Poznato je da je utjecao na detalje kao što je, primjerice, to da Marlene ne bude glavna negativka, ali i niz drugih stvari. Osim toga, svaka igra je kreativni proces koji uključuje sugestije svih uključenih i u takvoj je situaciji teško priču u potpunosti pripisati isključivo jednoj osobi. 

No Druckmann jest autor priče i čovjek od kojeg je ideja igre i potekla. Ne samo da je napisao scenarij oba nastavka igre nego i DLC-a Left Behind te stripova koji su proširivali priču. 

S druge strane, Bruce Straley nije radio na seriji, a Druckmann je scenarij prilagodio s Craigom Mazinom. To, naravno, ne znači da Straley nije utjecao na dijelove priče koja se mijenja i prilagođava, razvoj likova ili zaplete koji su sastavni dio serije. No utjecali su i Ashley Johnson i Troy Baker (koji su glumili Ellie i Joela u igri).

Baker je utjecao na odnos Joela s likovima, a Johnson na to da Ellie postane puno snažniji i samostalniji lik. Znači li to da svi oni trebaju biti potpisani kao scenaristi? Još bitnije, želi li to Straley? Čak i u intervjuima povezanim s igrom, Druckmann je oduvijek bio onaj koji se fokusirao na priču i likove dok je Straley pričao o cjelokupnom iskustvu.

Druckmann je taj koji je surađivao s glumcima, s njima razvijao likove i bio zadužen za to da priču glumački iznesu na što bolji način.

Trenutno velika tema u industriji

Pokušaj da mu se oduzmu zasluge za scenarij prve igre pojavile su se u periodu kada je izašla dvojka i kada su započeli online napadi najtoksičnijeg dijela razočaranih fanova na Druckmanna koji je tobože "izdao The Last of Us" te da je odlaskom Straleyja postalo jasno "tko je vodio glavnu riječ u daleko boljoj jedinici".

Svima je jasno da je ovo pogrešno, a čak i ako niste voljeli dvojku ili vam se priča nije svidjela, suludo je negirati da se radilo o daleko bolje napisanoj igri.  

Međutim, pripisivanje zasluga onima koji to zaslužuju trenutno je jedna od glavnih tema u industriji videoigara i ovo je izvanredna situacija da se na ovaj problem privuče pažnja.

Čak i ako ste na strani Druckmanna (koji je u intervjuima uvijek spominjao suradnike i zahvaljivao im), Straley definitivno zaslužuje biti barem spomenut jer bez obzira na to u koliko je mjeri bio uključen u pisanje scenarija, bio je uključen u rad na igri, a ne zahvaliti mu na onome što je učinio da igra uopće postane toliko obožavana da dovede do adaptacije u najmanju ruku djeluje kao loš i nekolegijalan potez koji samo nepotrebno baca loše svjetlo na seriju.