Puštali su ih iz stereo uređaja u automobilima na ulicama New Yorka, puštali su ih DJ-evi u noćnim klubovima diljem SAD-a, sinkronizirali su ih na kineski na TikToku i inspirirali su pjesme na španjolskom govornom području.
Serija diss pjesama (usmjerenih na vrijeđanje, izrugivanje i nepoštovanje) dviju najvećih hip-hop zvijezda Drakea i Kendricka Lamara pokrenula je najistaknutiji sukob rap generacije (rap beef) te privukla globalnu pozornost i lavinu online rasprava i analiza, piše BBC.
Status njih dvojice u svijetu rapa nadilazi status tipičnih umjetnika: Drake je vlasnik izdavačke kuće i surađivao je s Toronto Raptorsima i Nikeom, dok je Lamar bio prvi reper koji je osvojio Pulitzerovu nagradu za svoju razinu umjetnosti i producirao nagrađivanu glazbu za Marvelov film Black Panther.
Činjenica da su se ova dva moćnika tako javno i gorljivo posvađala fascinirala je ne samo obožavatelje hip-hopa već i širu publiku - osobito jer se Drake i Lamar međusobno kritiziraju tako naglim i munjevitim tempom.
Reperski rivali objavili su devet solo diss pjesama u manje od četiri tjedna, ali postoje i druge suradnje i pjesme koje su producirali drugi umjetnici, među kojima se ističe suradnja Drakea i repera iz Sjeverne Karoline J. Colea na pjesmi First Person Shooter u listopadu 2023. godine.
J. Cole je u First Person Shooteru rekao da su on, Drake i Lamar "velika trojka" hip-hopa. Lamar će odbaciti tu ideju repajući "it's just big me" u pjesmi Like That, nastaloj u suradnji producenta Metroa Boomina i repera Futurea.
Publika je nekad morala mjesecima čekati novu diss pjesmu
U ranim danima rapa diss pjesme mogli ste čuti samo ako ih je netko uspio snimiti na kazetu s poznate radiopostaje ili gledajući nastup u klubu. Lamarov i Drakeov supernabijeni rap obračun jasno je dao do znanja da se to sada zauvijek promijenilo.
"Mislim da će ovaj sukob nadmašiti svaku drugu bitku jer se tako brzo uspio ukorijeniti u pop kulturi", rekao je Carl Lamarre, zamjenik direktora Billboarda za R&B i hip-hop.
Čak i u nedavnoj prošlosti publika je morala čekati mjesecima da čuje svađu. Jay-Z objavio je diss pjesmu Takeover u rujnu 2001. kako bi ismijao Nasa, svog sugrađanina iz New Yorka. Njemu je, pak, trebalo tri mjeseca da odgovori s Ether.
Nekad je diss bio element izvedbenog natjecanja unutar hip-hop zajednice. Korišten je za osvajanje hip-hop prijestolja, često od repera koji su pokušavali razviti svoju platformu na lokalnoj razini i ishoditi još jedan nastup ili ugovor za snimanje. Publika bi, pak, morala uložiti napor da prati rap sukob nakon večeri u klubu, prisjetio se Bill Stephney, bivši izvršni direktor Def Jam Recordsa.
Kad je 80-ih godina dolazio u New York, objašnjava Stephney, fanovi su snimali diss pjesme na kazete, a zainteresirani su bili sretni što su dobili verziju koja se mogla slušati. Često su se kopirale stotine puta s jedne kazete na drugu, pri čemu je svaka iteracija smanjivala kvalitetu zvuka sve dok pjesma nije postala jedva čujna.
Stephney kaže da je uz dosta muke nabavio cijenjenu kazetu Roxanne Shante, reperice koja je pomogla u popularizaciji diss pjesama u New Yorku kad je imala samo 14 godina. Vodila je niz dobro poznatih reperskih sukoba i suparništava 80-ih godina zvanih Roxanne Wars.
Njihove diss pjesme predvode ljestvice streaminga posljednjih tjedana
Neposrednost s kojom umjetnici sada mogu objavljivati pjesme izravno na društvenim medijima, čak i prije nego što dođu na digitalne platforme za streaming, znači da dva repera mogu razgovarati izravno jedan s drugim i sa svojom publikom. Njihovi fanovi sada također mogu reagirati i odgovoriti u stvarnom vremenu, a popularna kultura to brzo može prihvatiti.
"Više od 40 godina nakon Roxanne Wars Kendrick i Drake mogu nešto stvoriti i umjesto da to bude izvedeno ili presnimljeno 200 puta kako bi fanovi s područja New Yorka to mogli čuti, oni to jednostavno mogu proširiti u roku od nekoliko sekundi", rekao je Stephney i dodao: "Da 100 milijuna ljudi to može konzumirati tako brzo, nevjerojatna je tehnološka promjena. Teško je to uopće zamisliti."
Diss pjesme dvojice repera uzrokovale su bezbrojne Reddit forume, YouTube objašnjenja i medijske analize. A pjesme koje proizlaze iz njihove svađe predvodile su ljestvice streaminga posljednjih tjedana.
Lamarovo najnovije izdanje Not Like Us trenutno je globalni hit, dospjelo je na broj 1 na Apple Musicu u 40 zemalja prošlog tjedna, a očekuje se da će izbiti na prvo mjesto Billboardove ljestvice u nadolazećim danima.
Not Like Us također je puštana na američkoj televiziji tijekom utakmica doigravanja NBA lige, čulo se kako trešti iz zvučnika na stadionu Los Angeles Dodgersa, a teniska zvijezda Naomi Osaka kaže da je slušala ovu pjesmu prije izlaska na teren na Italian Openu.
Lamarova druga diss pjesma Euphoria korištena je u kampanji američkog predsjednika Joea Bidena, u videu u kojem se pokušava kritizirati republikanskog kandidata i bivšeg predsjednika Donalda Trumpa.
"Nekoć su ljudi koji su stvarno bili dio supkulture znali za rap sukobe i gorljivo su to pratili, ali to nije bilo svima dostupno", rekao je Pete Nice, sukustos Muzeja hip-hopa u Bronxu i osnivač hip-hop grupe 3rd Bass. "Morali ste zapravo otići kupiti kazetu ili ploču i morali ste slušati radio da biste bili u toku. Sada djeca imaju sve na dlanu", dodao je.
Pjesme su pokazale i tamniju stranu rap beefa
Iako su pjesme očito popularne i oduševile su obožavatelje, one su također prikazale tamniju stranu rap beefa, koja se izvodi pred milijunskom publikom. Optužbe za obiteljsko nasilje i pedofiliju šire se bez dokaza, a obojica ih poriču.
Rap ikona američke Zapadne obale Ice Cube, koji je bio u središtu niza sukoba 90-ih godina, rekao je nedavno u intervjuu za Etalk CTV da obje strane mogu mnogo izgubiti zbog pažnje koju su ove diss pjesme privukle. Napomenuo je da je u prošlosti bilo trenutaka kada su ti sporovi prerasli u nasilje.
"Nestabilni su", rekao je Ice Cube o rap sporovima i dodao: "Stalno moraš paziti da se svađa ne pretvori u ubojstvo. Nekad si snimio diss ploču, ali sve je to ostajalo u hip-hop zajednici. Sada je to po cijelom svijetu, društvo zna što se događa, a neki ljudi zapravo ne mogu podnijeti takvu vrstu poniženja."
Stephney se prisjetio reperskih svađa između Tupaca Shakura i Biggieja Smallsa, koje su dovele do njihove pogibije sredinom 90-ih godina. Napomenuo je da je zaštitar nedavno upucan ispred Drakeove kuće, oko koje su se nakon toga dogodila još dva incidenta u kojima je intervenirala policija.
Iako policija ove incidente nije povezivala s Drakeovim sporom s Lamarom, bivši producent rekao je da se boji da bi svađa dvojice repera mogla dovesti do nasilja u stvarnom svijetu.
"To nije imalo nikakvog smisla kad se dogodilo prije 28 godina", rekao je Stephney o ubojstvima Tupaca i Biggieja. "Nadam se da su to bile lekcije i da danas svi znaju da su to bili izgovori za nasilje koje se tada dogodilo", dodao je.
Čini se da su se napetosti smanjile posljednjih dana, a javnost će morati pričekati da vidi kakav bi učinak rap beef mogao imati na reputaciju zvijezda. Međutim, to ne znači da fanovi i povremeni promatrači ne drže oči otvorene za još jedno izdanje diss pjesme. Posljednja pjesma - Drakeova THE HEART PART 6 - objavljena je prije desetak dana, 5. svibnja. I jasno je da fanovi žele još.
"Ovo je vrsta suparništva koje ljudi preferiraju. To su Nadal-Federer, Lakers-Celtics, Yankees-Red Sox. Ovo su dva drukčija umjetnika s nevjerojatnim talentima koji imaju dvije drukčije pozadine. I to formira zajednicu i interes dok ljudi sjede oko internetske vatre i čekaju da se pusti sljedeća diss pjesma", rekao je Lamarre.