Kako su makedonski srednjoškolci preveslali cijeli svijet i zaradili stotine tisuća kuna na Trumpu

Screenshot: YouTube

"PRVI članak o Donaldu Trumpu koji je Boris objavio, bavio se zloglasnim predsjedničkim kandidatom koji je ošamario člana publike tijekom kampanje u Sjevernoj Karolini. To se, naravno, nikad nije dogodilo. Boris je samo pronašao članak na internetu pa ga je, tražeći sadržaj za svoju stranicu Daily Interesting Things, prekopirao do zadnjeg slova. Link je objavio na Facebooku, proširio ga u grupama posvećenim američkog politici, a na njegovo veliko iznenađenje, članak je podijeljen oko 800 puta. Tog mjeseca, u veljači 2016., Boris je zahvaljujući Googleovom AdSenseu zaradio 150 dolara. Budući da je ovo bio najbolji način da iskoristi slobodno vrijeme, prestao je ići u srednju školu".

Ovim riječima Samanth Subramanian započeo je svoju reportažu na Wiredu u kojoj se pozabavio makedonskom "industrijom" lažnih vijesti, pričom koja je, vjeruju mnogi, barem malo promijenila ishod američkih predsjedničkih izbora i 2016. pretvorila u "godinu lažnih vijesti", prebacivši fokus javnosti na količinu neprovjerenih, poluprovjerenih i najčešće potpuno netočnih vijesti koje upijamo putem društvenih mreža.

Ne zanima ih politika, zanima ih brza zarada

Samanth se otputio u Veles, maleni makedonski grad s jedva 55 tisuća stanovnika koji je krajem predsjedničkih izbora došao na loš glas nakon što je otkriveno da je upravo tamo registrirano preko stotinu protrumpovskih stranica koje su mahom prepune senzacionalizma i potpuno netočnih informacija (od optužbi na račun Hillary Clinton do papine podrške Trumpu).

Naravno, ljudi iza ovih stranica o kojima u posljednjem tjednu svog predsjednikovanja pričao i bivši predsjednik Obama, počeli su fascinirati javnost. Primjerice, od kolovoza do studenog 2016., Boris s početka ove priče zaradio je preko 16 tisuća dolara (oko 110 tisuća kuna) od oglašivača, a to je impresivan iznos uzmemo li u obzir da je prosječna mjesečna plaća u Makedoniji oko 2400 kuna.

Boris je samo jedan od klinaca koji su u ovome prepoznali priliku da na brzinu zarade, a 18-godišnjak koji sluša rap i dane provodi razmišljajući o bijegu iz depresivnog gradića, u lažnim vijestima prepoznao je način da pobjegne od sumorne stvarnosti.

Trump ga ne zanima, a njegov engleski nije toliko dobar da bi dnevno mogao izbaciti desetak suvislih članaka o Trumpu i Hillary. Na njegovu sreću, postoje brojni desni portali čiji lažni sadržaj može ukrasti. Veles je tako postao dom novog biznisa, u potpunosti lišenog ideologije ili zabrinutosti za ishod izbora na koje su toliko utjecali. Njima je potpuno nebitno hoće li Trump dobiti ili izgubiti izbore, samo su htjeli aute, satove, bolje pametne telefone i priliku da u lokalnim kafićima okrenu rundu više. Internet im je to omogućio.

Lažima do novog BMW-a

Boris je priliku za zaradu prepoznao prije nekoliko godina nakon što mu je njegov prijatelj, Aleksandar Velkovski, otkrio je da je od svoje stranice zaradio dovoljno novca da kupi novi BMW 4. Naime, Aleksandar i njegov brat Borce, držali su stranicu HealthyFoodHouse.com na kojem objavljuju savjete o dijeti i ljepoti, a gore možete pronaći i sasvim sulude savjete jer, primjerice, čitateljima sugeriraju da ispod plahte stave sapun kako bi spriječili grčeve u nogama ili kako popraviti krvnu sliku sirupom od repe. Kako god u tome uspjeli, na svojoj stranici na Facebooku privukli su preko dva milijuna sljedbenika i više od 10 milijuna jedinstvenih posjeta mjesečno.

Sve do predsjedničkih izbora, Boris je objavljivao raznorazne članke koje bi krao s drugih portala, ali nakon viralnog uspjeha vijesti o Trumpu i njegovom šamaranju potencijalnih glasača, shvatio je da u američkim predsjedničkim izborima postoji veliki potencijal. Nakon toga pokrenuo je i NewYorkTimesPolitics.com što je izazvalo negativne reakcije pravog New York Timesa čijoj je stranici lažna stranica nalikovala. Boris se prepao i odmah ugasio stranicu, ali ubrzo nakon toga pokrenuo je PoliticsHall.com i USAPolitics.co i nakon toga počeo ozbiljno zarađivati.

Svakog dana surfao bi netom u potrazi za člancima s portala naklonjenih Trumpu i objavljivao ih na svojim stranicama te ih dijelio po Trumpu naklonjenim Facebook grupama. Sljedba u tim grupama prelazila bi stotine tisuća ljudi što mu je osiguravalo viralnost članaka.

Morate jednom živjeti

Ozbiljno je pristupio poslu: "Tijekom noći pripremio bih četiri ili pet članaka za idući dan. Ujutro bih to objavio. Otišao bih na kavu, vratio se doma, našao nove članke i podijelio ih. Izašao bih s prijateljima, vratio se doma, našao članke i objavio ih na Facebooku".

Ubrzo je počeo pristizati novac. Kupio je novu odjeću, novi laptop, uplatio bi odmor na Ohridu, a uskoro su isto počeli raditi i svi njegovi prijatelji. Odlazili bi u lokalne klubove gdje bi noći provodili pijući Moet.

"Ne pijem šampanjac, ali kupovali smo ga kako bi se njime prskali. Moet. Roberto Cavalli. Jack Daniels. Sve je to dio života. Morate jednom živjeti", govori Boris čiji su se tulumi prorijedili nakon što je Google suspendirao oglase na njegovoj stranici.

Smišljaju novu prevaru dok čekaju Treći svjetski rat

No, cijeđenje novca na ovaj način igra je koja se pojavila puno prije Trumpa i vjerojatno će se održati i nakon što se prašina oko lažnih vijesti slegne. Mirko Ceselkoski ovim se poslom bavi od ranih dvijetisućitih i na svojim stranicama posvećenim jahtama, brzim automobila i slavnima (a usmjerenim na američke čitatelje), mjesečno zaradi preko tisuću dolara (preko 7000 kuna) i za taj posao odvaja pet-šest sati dnevno. A vremena ima na pretek jer nezaposlenost je ogromna.

U Skopju je počeo održavati i tečajeve, a za 425 dolara možete naučiti sve što vam je potrebno da i sami započnete svoj portal. No, i on je iznenađen lažnim vijestima jer polaznicima svojih tečajeva to nikad nije sugerirao: "Možda su otkrili kako da se izvuku s ovom praksom i pritom povećaju viralnost svojih objava".

Boris i ekipa ne mogu vjerovati da bi se i na koji način njihovo kopiranje članaka moglo odraziti na izbore u tako moćnoj zemlji: "Da su Amerikanci željeli pobjedu Hillary Clinton, Hillary bi pobijedila. Glasali su za Trumpa i Trump je pobijedio". No, ipak nisu imuni na rezultate: "Neki luđak pobijedio je na izborima i možda taj lik započne Treći svjetski rat".

On i njegovi prijatelji dane provode po kafićima. Boris još uvijek ne zna hoće li se vratiti u školu, ali zanima ga programiranje i nada se da će jednog dana raditi za kompaniju kao što je Microsoft ili Apple. No, prvo što želi je stvoriti još stranica. Facebook i Google imaju nove sustave praćenje dezinformacija, ali ne mogu pohvatati baš sve što kruži internetom. Borisa više ne zanimaju lažne vijesti iz politike, ali postoje druge teme i interesi i puno stranica s kojih može ukrasti sadržaj.

A ako mu pođe za rukom, možda skupi dovoljno klikova koji će mu napokon omogućiti novi BMW.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.