Kaos na sceni: S jedne strane otkazani festivali, a s druge 5000 ljudi na Thompsonu

Foto: Josip Regovic/PIXSELL

NE MOŽE se dovoljno puta ponoviti da su pandemija i popratne mjere naštetile i ponekad čak i uništile mnoge grane industrije, a ona glazbena je definitivno jedna od najpogođenijih.

Brojni apeli glazbenika, organizatora i menadžera od samih početaka neprestano pune medije, a javnost je u ovom pogledu prilično podijeljena, pa s jedne strane stižu poruke podrške i razumijevanja za novonastale probleme, a s druge kritike i prozivke.

U isto vrijeme mnogima je teško shvatiti kako stvari zapravo funkcioniraju i u kojoj se mjeri odredbe provode jer s jedne strane stižu vijesti o otkazanim festivalima i koncertima, a s druge priče o Thompsonu i pet tisuća posjetitelja na koncertu.

 

Upravo na tu shizofrenu situaciju upozoravaju i glazbenici, koji su se nedavno okupili u velikom broju kako bi podigli glas protiv odluke Stožera, koji necijepljenoj publici uvjetuje dolazak na koncerte plaćanjem obveznih antigenskih testova, a ne držanjem distance, što je donedavno bio slučaj. Ujedno, radi se o odluci koja je donesena nakon što su karte već kupljene, što stvara dodatni kaos, zbog čega su neki organizatori bili prisiljeni odgoditi nastupe za iduću godinu.  

Jasenko Houra: Problemi su prisutni već dulje vrijeme

U isto vrijeme koncerti su neprestano na udaru i ističu se kao najproblematičniji, dok se druga javna okupljanja tretiraju neusporedivo popustljivije, što jasno ukazuje na to da postoje dvostruka mjerila, a to pak kao posljedicu budi sumnju u sve odluke Stožera, koji se u odlučivanju vodi politikom, a ne brigom za zdravlje.

"Problemi koji su prisutni već dulje vrijeme vezani su za neprocijepljenost, netransparentnost, dvostruka mjerila. Većina navedenih situacija su rezultat činjenice da smo zemlja u kojoj ljudi ne poznaju Ustav, koja su im ustavna prava, a i obaveze. To je ključ mnogih rješenja problema", kratko je komentirao Jasenko Houra.

"Pa jednostavno rečeno, nejasne i nedosljedne upute često se i neargumentirano mijenjaju ili se preporuke moraju ispuniti naknadno. Primjerice, covid-testovi na već kupljene ulaznice. Troškovi koje bi trebao snositi organizator ili izvođač, te testove on ne može financirati, provoditi i kontrolirati, taj dio bi trebala provoditi i kontrolirati država", stoji u odgovoru Parnog Valjka, koji potpisuju svi članovi benda.

Branko Paić: Podržavamo odluku Ministarstva, ali ustrajemo u našim zahtjevima

Na konferenciji za medije koju je Ministarstvo kulture održalo u petak doneseno je polovično rješenje koje pred organizatore stavlja niz novih pitanja.

Naime, ako se koncerti žele održavati u punom kapacitetu, potrebna je covid-potvrda, a za one koji je nemaju potreban je antigenski test koji će s 50 kn subvencionirati Ministarstvo, ali samo do 31. kolovoza.

Osim što je to tek dio troškova (naime, testovi ponegdje koštaju i do 150 kn), postoji i pitanje što će biti nakon 1. rujna i kako će situacija funkcionirati tijekom jeseni i zime, kad koncerti na otvorenom prestanu biti opcija.

Iako prema priopćenju Ministarstva sve djeluje kao da je situacija izglađena, to je daleko od istine, a izvođači i organizatori idu dalje sa zahtjevom da država plaća testove barem do kraja godine.

"Podržavamo ovaj korak, kao što smo to istaknuli na konferenciji za medije, no i ovim putem još jednom upozoravamo da je ova odluka Ministarstva tek ad hoc rješenje, za koje ćemo tek vidjeti kako će se provoditi u praksi. Naime, Ministarstvo je pristalo na subvenciju testova s 50 kn do 31. kolovoza, no cijena tih testova varira od 50 pa sve do 150 kuna. Nažalost, nemamo odgovor ni na to što će biti nakon 1. rujna, što nas ponovo dovodi u neizvjesnost. Mi ćemo stoga ustrajati u našim zahtjevima da se nađu održiva rješenja i da se nastavi subvencija testova i nakon spomenutog datuma ako za to bude epidemiološke potrebe. To je prioritet i za izvođače i za organizatore", rekao nam je Branko Paić, predsjednik Udruge glazbenih managera i organizatora.

I dok će se mnogi s ovime složiti, činjenica je da se glazbenici u prvom redu bore za svoju egzistenciju i da to nije u skladu s onime što bi nalagala struka. No glazbenici i u tom pogledu žele naglasiti da oni ne nude rješenja za pandemiju.

"Mi, naravno, nismo epidemiolozi i potpuno je neprimjereno pitati nas za rješenja u kontekstu pandemije, ali smatramo da bi upravo medicinska struka trebala obratiti pažnju na ovaj specifični segment i ponuditi rješenja koja bi barem nužno zadovoljila minimalne epidemiološke zahtjeve, ali i omogućila barem minimalne mogućnosti održavanja koncerata koji bi imali ekonomsku opravdanost.

Možda bi i država tu mogla doprinijeti nekim konkretnijim ili direktnijim mjerama.

Mi smo svi cijepljeni, ali ne možemo i ne želimo dijeliti svoju publiku ni po jednoj kategoriji, pa tako ni po tome jesu li cijepljeni ili ne. Dakle, danas kada cjepiva ima dovoljno, smatramo da bi odgovorne institucije trebale intenzivnije i razumljivije komunicirati sve zdravstvene, ali i ostale aspekte visoke procijepljenosti opće populacije", poručuju iz Parnog Valjka.

Parni Valjak: Ministrica je dala površnu i neodgovornu izjavu

Osvrnuli su se i na ozračje u kojem s jedne strane imamo otkazane, a druge strane koncerte s 5000 ljudi. Mnogi su se zapitali radi li se o tome da su se jednostavno "neki snašli, neki ne".

"Pa ne znam kako bi se trebao 'snaći' čovjek koji je cijeli profesionalni život posvetio izvođenju glazbe. Ili mislite da je promijeniti profesiju jednostavna stvar? Možete li onda zamisliti kako je tom čovjeku kada vidi velike skupove na sportskim i sličnim događanjima?! Naravno da će posljedice biti dugoročne. I psihološke i materijalne", tvrdi ekipa iz Parnog Valjka, a Paić dodaje: "Dosad nisu postojala jedinstvena i jednaka pravila za sve. Nacionalni stožer je tako usvojio određene odluke i obvezne mjere koje se tiču realizacije koncertnih događanja, no istovremeno je na lokalnim stožerima bila odluka o tome hoće li se koncerti u konačnici održati.
 
Srećom, ovo je promijenjeno jučerašnjom (15. srpnja) odlukom na nacionalnom nivou, prema kojoj lokalni stožeri ne mogu uvjetovati koncerte samo covid-putovnicama te je organizatorima ostavljena mogućnost da koncerte rade pod strogim mjerama, no zaista smo skeptični kako će to izgledati narednih tjedana."

Ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac nedavno je zatražila odgodu svih glazbenih događaja i održavanje samo nužnih događanja, a glazbenici i organizatori osvrnuli su se i na tu izjavu.

"To je automatski utjecalo na masovno otkazivanje koncerata diljem obale, a taj je njezin neshvatljivi potez jednako neugodno iznenadio izvođače kao i organizatore. Osim toga, time se izravno uplela u resor ministarstva koje nije njezino.

Glazbena industrija je jako vezana uz turizam i možemo slobodno reći da je ona značajno pridonijela procvatu domaćeg turizma jer je kreirala velika događanja, festivale, koncerte, koji su promijenili kompletan turizam, i dovela turiste koji ciljano dolaze na te događaje.

Pogledajte samo primjer Splita prije i poslije Ultre, koja je promijenila kompletan grad i cijelu županiju; Sea Star festival u Umagu, koji je u svibnju u tri godine doveo preko 108.000 ljudi koji su ciljano došli samo zbog festivala. To su vam podaci iz istraživanja. Koncerti naših izvođača dovode na tisuće turista iz susjednih zemalja.

Koncerti na otvorenom nisu nikakav izvor zaraze i to je već toliko puta dokazano vani na istraživanjima i nije zabilježen nijedan takav slučaj u Hrvatskoj, stoga je neshvatljivo da upravo iz sektora turizma dolazi ovakav neargumentiran zahtjev.
 
Čelnici turističkog sektora u Hrvatskoj u svojem dopisu ističu kako je velika zabluda da turisti i u doba pandemije žele manifestacije. Ne razumijemo uopće što time žele reći - da je skroz u redu da turisti konzumiraju hotelske usluge te da onda izađu na plaže gdje nema nikakvog poštovanja mjera, dok na koncert ne mogu ići?" zapitao se Paić.

"Uz dužno poštovanje ministrici, to nam se čini kao površna i neodgovorna izjava. Od ove naše djelatnosti u normalnim vremenima živi velik broj ljudi koji su uredno izvršavali sve svoje obaveze prema državi. Bio bi red da sada netko malo misli na njih i pod jednakim uvjetima za sve omogući rad", poručuje Parni Valjak.  

Damir Urban: Stvarno izgleda kao neka zajebancija

Damir Urban također se osvrnuo na trenutno stanje u poduljem odgovoru u kojem objašnjava svoju i situaciju mnogih drugih glazbenika na sceni: "Nakon gotovo godinu dana koncertne apstinencije očekivao sam da ćemo ovog ljeta konačno dobiti priliku i da ćemo mi glazbenici raditi ono u čemu smo najbolji, a što nismo mogli raditi sve ove mjesece. Naravno da se ovdje ne radi samo o financijskoj strani priče i činjenici da je izostanak koncerata značio i izostanak primanja od koncerata (i za glazbenike, ali i za sve karike u lancu glazbene industrije), već i o tome da je glazba moj životni poziv. Za mene moj poziv znači i bezbrojne sate na probama, bezbrojne sate u studiju, bezbrojne sate u kombiju i bezbrojne sate na pozornicama, jednako kao i stvaranje i izvođenje pjesama uz koje su se neki zaljubili, neki odljubili, neki oženili, a neki čak i pokopali. Upravo zato me trenutna situacija, u kojoj ne mogu raditi, čini i tužnim i ljutim.

Organizacija koncerata ne ide preko noći, oni se dogovaraju ponekad i godinu dana unaprijed. Mnoge smo svirke za ovo ljeto dogovorili prije nekoliko mjeseci, pod uvjetima koji su se ticali epidemioloških smjernica o držanju distance i sjedećim mjestima. Tako smo dva koncerta i održali, a onda su lokalni stožeri odlučili promijeniti uvjete održavanja koncerata iako se koncerti nigdje nisu pokazali kao izvor zaraze. Uvedene su covid-potvrde ili negativni testovi za publiku, a tim su potezom, vrlo jasno, nas glazbenike stavili u posebno nepovoljnu situaciju.

Ne samo to, tim su potezom pokazali da su opet u igri dvostruka mjerila - koncert u kontroliranim uvjetima ne može, ali plaža 100 metara dalje, na kojoj su ljudi doslovno jedni na drugima, može.

Stvarno izgleda kao neka zajebancija. Pretpostavljam da je samovolja lokalnih stožera, a onda i konačni naputak ministrice turizma o otkazivanju kulturnih događanja, primarno na snazi zbog pokušaja očuvanja turističke sezone, ali moram reći da ni tu logiku baš ne shvaćam. Turizam je puno više od iznajmljivanja kreveta i prodaje obroka, na što, čini se, turizam ove sezone žele svesti. Turistima treba, čak i u ovim vremenima, ponuditi i sadržaj, treba im ponuditi da upoznaju hrvatski identitet koji, više od divnog mora, čine i predstave, izložbe, kulturne manifestacije, naravno i koncerti.

Iako sam se, kao i cijela moja obitelj, cijepio i iako mislim da je dobra procijepljenost rješenje ove situacije, općenito, ova se situacija primarno tiče fer poslovnog odnosa. Naprosto, ljudi su kupili karte pod određenim uvjetima, koncerti se održavaju na otvorenom poštujući sve mjere i nije fer ni prema publici ni prema organizatorima i glazbenicima da se u nekim slučajevima doslovno dan prije koncerta uvjeti promijene.

To je razlog zašto smo se mi glazbenici pobunili. Trenutno se traži neko kompromisno rješenje da se koncerti ipak nekako održe. Između ostalog, Udruga organizatora i managera uz podršku samih glazbenika te u suradnji s HGU i Ministarstvom kulture i medija svakodnevno pregovara oko mogućih rješenja. Jedna od opcija je da se publici koja nema važeće covid-potvrde omogući besplatno testiranje uz kupljenu kartu. Problem u cijeloj priči predstavlja i činjenica da cijene brzih antigenskih testova variraju na području hrvatske od 50 pa do 150 kuna. Isto tako, realizacija testiranja pred same koncerte podrazumijeva i da dio medicinskog osoblja u tom slučaju izađe na teren, što sve predstavlja neki trošak. Svejedno, smatram da je jedino rješenje u tome da nam država omogući besplatno testiranje publike koja nije cijepljena do kraja ove godine. To bi nam dalo vremena za prilagodbu na nove uvjete funkcioniranja i organizaciju koncerata.

Mi glazbenici smo od početka pandemije u situaciji da ne možemo raditi. Za sebe osobno i za svoju obitelj tvrdim da nismo tražili rupe u zakonu kako bismo izbjegli samoizolacije, nismo posjećivali restorane u vlasništvu sumnjivih lica za vrijeme lockdowna, jednako kao i veliki dio naših sugrađana ove zemlje. Za razliku od nekih članova Stožera, ali i vlade, mi smo se držali svih propisanih mjera koje su isti donijeli, čak i kada se nismo slagali s njima.

Smatram da nije fer da se sada preko nas pokušava pritisnuti ljude da se cijepe i da opet mi budemo ti koji će nositi teret loše situacije za koju nismo odgovorni. Nisu glazbenici ti koji su jedno govorili, a drugo radili. Nisu glazbenici ti koji su donosili dvojbene odluke, a onda prvi bili uhvaćeni u nepridržavanju i nepoštovanju istih. Glazbenici nisu tražili poseban ili povlašteni status. Jedino što smo tražili je da za nas vrijede ista pravila kao i za sve ostale. Ako ne može nitko, ne možemo ni mi, ali ako mogu svi, trebali bismo moći i mi."

Pročitajte više