KULTNI film Stanleyja Kubricka "2001: Odiseja u svemiru" ove godine slavi 50. rođendan, a ne treba posebno isticati kako je riječ o jednom od najutjecajnijih filmova svih vremena i kultnom uratku koji potiče rasprave otkako se prvi put pojavio u kinima.
Međutim, nedavno je "otkriven" intervju iz 1980. u kojem redatelj vrlo jasno otkriva koja je bila njegova namjera i što se zapravo događa u završnim trenucima njegova filma.
Bowman se transformira u stariju verziju sebe i u jednom trenutku, prikovan za krevet, pokušava dodirnuti misteriozni monolit. Nakon toga pretvara se u "zvjezdano dijete", fetus koji plovi svemirom i promatra Zemlju.
U razgovoru s redateljem Juni'ichijem Yaoijem, Kubrick otkriva svoju interpretaciju kraja.
"Pokušao sam ovo izbjeći otkako se film pojavio. Kad pričate o svojim idejama, ponekad zvuče blesavo, a kada ih dramatizirate, ljudi ih osjećaju. No pokušat ću.
Ideja je bila da Bowmana otimaju entiteti nalik bogovima, stvorenja od čiste energije i inteligencije, bez oblika i forme. Strpaju ga u nešto što bi se najbolje moglo opisati kao zoološki vrt za ljude kako bi ga proučavali, a u toj sobi prolazi cijeli njegov život. On zapravo nema ni dojam o vremenu. Događa se upravo onako kako vidimo u filmu.
Izabrali su tu sobu koja je jako netočna replika francuske arhitekture (namjerno je netočna) jer pretpostavljaju da je to nešto što bi mu se moglo svidjeti, ali nisu u to sigurni. Baš kao što ni mi ne znamo što bismo učinili sa životinjama u zoološkom vrtu pa im pokušavamo dati ono što mislimo da životinje doživljavaju kao svoje prirodno okruženje.
Uglavnom, kad završe s njim, baš kao što je to slučaj u mnogim mitovima u kulturama diljem svijeta, on se transformira u superbiće i poslan je nazad na Zemlju, pretvoren u neku vrstu superčovjeka. Na nama je da pretpostavimo što se događa kad se vrati. To je uzorak koji vidimo u velikom dijelu mitologija i to je ono što smo pokušali prenijeti u filmu."
Naravno, ovo je i dalje samo jedno tumačenje ovog kraja i ne bismo trebali zaboraviti da je Kubrick upravo to želio i to je razlog zbog kojeg o kraju svog filma gotovo nikada nije pričao. Tumačenja je bezbroj, kao i u slučaju mnogih njegovih filmova, ali to ne znači da su pogrešna. Dovoljno je pogledati dokumentarni film "Room 237" i bit će vam jasno koliko je daleko moguće otići u slobodnom tumačenju, ovog puta njegovog horor klasika "The Shining".
S druge strane, svakako je zanimljivo čuti što o svemu misli čovjek koji iza svega stoji, a posebno zato što se radi o jednom od najpoznatijih završetaka filma svih vremena.
U nastavku možete pogledati cijeli intervju iz kojeg je izjava izvučena.