NETFLIX je gigant među streaming servisima i oko toga nema sumnje. Međutim, koliko god djelovalo da je njihova pozicija sigurna, borba za dio holivudskog kolača ne prestaje. Bila to borba za dominaciju na tržištu koje su pomogli stvoriti ili trenutna težnja servisa da filmove iz svoje produkcije ubaci na liste kandidata za važnije filmske nagrade.
Borba s jakom konkurencijom (Hulu i Amazon) uskoro će postati još teža zahvaljujući velikim korporacijama koje su se uključile u utrku za gledatelje. Naravno, radi se o Disneyju i Appleu.
Tijekom razgovora na SeriesFestu u Denveru, glavni Netflixov čovjek za sadržaj Ted Sarandos objasnio je metode koje su servisu pomogle da nadjača konkurenciju i ostvari dominaciju na tržištu, što ne rade s podacima svojih pretplatnika (a ostali čine) i što je toliko zanimljivo u nadolazećim ratovima streaming servisa.
Iako je riječ o nečem što znaju više manje svi koji su malo proučavali njihove metode, Sarandos je otkrio kako biraju serije koje će producirati: "Birati sadržaj i surađivati sa zajednicom vrlo je ljudska funkcija. Ti podaci vam ne pomažu u samom procesu, ali pomoći će vam da procijenite investiciju. Ponekad smo u krivu, čak i uz sve podatke koje imamo. Smatram da se sve na kraju svodi na 70 ili 80 posto umjetnosti i 20 ili 30 posto znanosti."
Iako Netflix zapravo rijetko ili gotovo nikada ne daje izvještaje o gledanosti, a još rjeđe interna istraživanja o tome kako navike njihovih pretplatnika utječu na izbor sadržaja koji će producirati, mnogi su pretpostavili da algoritmi servisa pomažu pri donošenju odluka. U nekim smo napisima čak mogli pročitati da postoji razdor u kompaniji između onih koji prate samo tehnologiju i onih koji se drže klasičnih holivudskih pravila, a to samo dodatno potvrđuje da podaci itekako utječu na odluke kompanije.
Međutim, veze u Hollywoodu itekako su bitne, a Sarandos je objasnio da je upravo to razlog zbog kojeg je odlučio ostati u Los Angelesu nakon što se zaposlio u kompaniji 2000.
"Većina Hollywooda bila je uvjerena da će kompjuteraši doći, na slijepo ispisivati čekove i da će sve vrlo brzo završiti. Bili su uvjereni da Hollywood funkcionira kako funkcionira već 100 godina i da novi igrači nemaju pojma - samo dođu i odu. S druge strane, kompjuteraši su bili uvjereni da su likovi iz studija glupi i da sve rade pogrešno. Nisu se baš slagali. No, budući da sam ja živio u Los Angelesu i počeo okupljati tim, stvari su se zakotrljale jer znam da je to biznis baziran na dobrim odnosima", rekao je Sarandos.
Objasnio je i razliku između Netflixa i ostalih kompanija iz Silicijske doline koje su također pokušale ući u biznis streaminga (Google i Facebook): "Znam da se osjećam dobro jer nismo u tom tipu biznisa koji privlači toliko kritika. To je još jedan razlog zašto ne prodajemo reklamni prostor. Ne prikupljamo vaše podatke. Nemam pojma koliko imate godina kada se pretplatite na Netflix. Ne znam jeste li crni ili bijeli. Znamo broj vaše kreditne, i to samo zbog plaćanja, dok je sve ostalo anonimno."
Sarandos je dodao i da Netflix nema namjeru ubaciti oglašavanje u svoj servis niti ganjati distribucijska prava za veće sportske prijenose iako se radi o dva bitna izvora prihoda na koje se ostali servisi oslanjaju.
A za kraj, osvrnuo se i na ono najbitnije - nadolazeću konkurenciju. Naime, Disney, Apple i WarnerMedia (i ostali) osjetno će poremetiti trenutni ekosustav u kojem je Netflix nesumnjivo dominantan. Unatoč svemu, Sarandos nije zabrinut: "Ono što je zanimljivo jest da većina postojećih i nadolazećih servisa nema isti sadržaj. Ništa od onoga što ćete pronaći na Disneyju+ neće biti na Netflixu i obrnuto. Bit će jedinstveni."
Uvjeren je i da ovo neće posebno utjecati na posao jer pretpostavlja da će pretplatnici nastaviti koristiti dva ili više servisa, ovisno o svojim interesima.
Unatoč njegovu optimizmu, istraživanja pokazuju drugačije rezultate. Naime, većina ljudi zasitila se prenapuhanog streaming tržišta. Iako mi u Hrvatskoj još uvijek, realno, biramo između Netflixa, HBO GO-a i Pickboxa (neki i Amazon Primea), u SAD-u je situacija uistinu neizdrživa jer govorimo o tristotinjak servisa koji su dostupni i zbunjuju korisnike koji više ne znaju s kojim bi i s koliko bi servisa svakog mjeseca trebali žonglirati. Većina se kućanstava odlučuje na tri ili četiri, ali decentralizacija je postala neizdrživa i sve se na kraju svodi na to koji će servis uspjeti stvoriti najopsežniju i najraznovrsniju bazu sadržaja koji bi zadovoljio najveći dio potreba korisnika.
Što planira Netflix, još uvijek nije poznato, ali nešto će se morati promijeniti.