"Ovo je plagijat": Zagrebački modni događaj šokirao dizajnere pa povukao kampanju

Foto: Instagram/Press

HRVATSKI dizajner Damir Begović jedan je od mnogih koji su na društvenim mrežama optužili organizatore Zagreb Fashion Destinationa za plagijatorstvo. 

Naime, oni smatraju kako je u kampanji modnog događaja kopirana kampanja francuske modne kuće Schiaparelli. Organizatori su nakon optužbi na fotografije napisali kako su inspirirane Schiaparellijem, a zatim su ih i potpuno uklonili. 

 

"Dragi prijatelji, kolege i suradnici, kako je ZFD kampanja 'The Pink Issue' u dijelu javnosti ocijenjena kopiranjem inozemne kampanje brenda Schiaparelli, produkcija projekta je odlučila povući kampanju te se iskreno ispričavamo zbog nastale situacije poslovnim partnerima, suradnicima, javnosti, a posebno kreativnom timu brenda Schiaparelli.

Naša Think Pink Issue kampanja se u sadašnjem vizualnom obliku dalje neće koristiti, ni sad ni ubuduće, te vas želimo informirati da će se pripremiti nova kampanja koja će posebno voditi računa da ne ugrožava tuđa autorska prava.

Jedina iskrena namjera ZFD-a je promoviranje modnog rada, te biti podrška modnim dizajnerima koje je proteklih godinu i pol dana izuzetno pogodila pandemija koronavirusa. ZFD je nastao kao inicijativa koja promovira kreativne timove, talentirane dizajnere, make-up i hair artiste, fotografe i stiliste, i to mu je od početka bio i zauvijek će biti projektni zadatak i jedini cilj.

Kreativni tim ZFD projekta odmah će krenuti u izradu novih vizualnih rješenja, a na tragu izuzetno uspješnih kampanja iz naših prethodnih sezona i godina.

Još jednom upućujemo iskrenu ispriku zbog nastale situacije", napisali su nakon optužbi i uklonili kampanju.

"Na hrvatskoj modnoj sceni su oduvijek prisutne razne vrste plagiranja"

Dizajner Damir Begović za Index je komentirao spornu kampanju te progovorio u situaciji u hrvatskoj modnoj industriji.

"Na hrvatskoj modnoj sceni su oduvijek prisutne razne vrste plagiranja, od djelomičnog kopiranja kolekcija svjetskih brendova, kopiranja editorijala iz Voguea, do kampanja koje sliče na neke modnih kuća izvana", kaže Begović.

"Sve je to u redu dok god se vi inspirirate nečime jer, budimo realni, sve je do sada izmišljeno i teško je biti originalan sto posto, ali kad iskopirate sve elemente, od poze modela, šminke, boje kose, boje i izgleda haljine do sjene na zidu i doslovno napravite plagijat, ne mogu ostati ravnodušan i ne reagirati. Iz provjerenih izvora bliskih fotografu koji je snimao dotičnu plagijatorsku kampanju saznajem da su stvarno gledali fotografije brenda Schiaparelli i skidali iste poze", dodaje.

"Šamar kreativcima i uvreda onima koji se trude raditi nešto originalno"

"S obzirom na cijelu situaciju koja se dogodila prije par dana, od brisanja komentara ljudi do blokiranja profila na Instagramu, samom negiranju kopiranja, nadodavanju teksta kao 'inspired by Schiaparelli' sve su se dublje kopali i samim tim negiranjem priznavali koliko su zapravo licemjerni i da ljude smatraju glupima", rekao nam je Begović.

"U redu je što su uspjeli laike prevariti, kojima je to super jer ne prate svjetsku modnu scenu, ali to što su mislili da će to danas proći samo tako, šamar je svim kreativcima i uvreda pojedincima koji se trude raditi nešto originalno i svoje. Micanje te kampanje i gubitak nekih uloženih sredstava u to što su učinili nije neka kazna. Ne mogu vjerovati da će dobiti priliku da to poprave novom kampanjom i da će opet dobiti sredstva za to", rekao je i pojasnio nam što misli da bi trebalo napraviti.

"Moje mišljenje je da taj događaj treba ukinuti unatoč tome što je to jedini modni event koji je opstao u Zagrebu uz modnu platformu za studente TTF-a, Dipmod. Moje mišljenje potječe iz vlastitog negativnog iskustva s dotičnim ljudima u organizaciji i ispovijestima mnogih stilista, modela i backstage asistenata o tome kako su se ponašali prema njima ili ih nisu korektno platili, odnosno nisu im nikad platili. Problemi s tim događajem sežu mnogo dublje", pojasnio je. 

"Smatram da cijela Hrvatska treba okrenuti novi čisti list i krenuti od nule, sa zdravim korijenima i temeljima gdje bismo se trebali ugledati na sustave koji postoje u zapadnoj Europi, gdje postoje zakoni o modi i dizajnerima i gdje su svi udruženi pod jednim krovom. Tada bismo mogli napredovati u ispravnom smjeru i privući kupce koji su ključni u održivosti modnih brendova i ulaganju u tekstilnu industriju bez koje nijedan dizajner ne može isporučiti neku veću serijsku proizvodnju koja je ključna za razvoj mode i biznisa", poručio je. 

Progovorio je i problemima u modnoj industriji u Hrvatskoj.

"Problem mode i modne industrije je problem kao i sa svim industrijama u Republici Hrvatskoj. Jako se malo ulaže u razvoj i napredak tehnologije proizvodnje jer bez toga nema napretka. Gubite klijente i dobavljače jer zbog starosti sustava ne možete isporučiti dovoljno veliku količinu ni kvalitetu proizvoda", objasnio je.

"Treba uložiti puno u zdrav novi sustav koji bi nas možda vratio u zlatno doba proizvodnje 90-ih godina kad je svaki veći grad u istočnom dijelu Hrvatske imao tekstilnu tvornicu koje su mogle biti temelj razvoja mode i daljnjeg napretka dizajna i tekstila u Hrvatskoj", rekao je.

"Nadam se da je ovaj plagijat okidač"

"Previše je problema s modom u Hrvatskoj. Nadam se da je ovaj plagijat okidač koji će biti val te će pokrenuti dugo očekivane promjene. Sama profesija modnog dizajnera u Hrvatskoj nije cijenjena i ljudi misle da to može svatko. 'To su oni umjetnici, ma bolje je ono izvana...' Samoprozvani dizajneri i dizajnerice doprinijeli su tome da se naša profesija i poziv smatra olakim. Osobno, otkad znam za sebe htio sam biti modni dizajner i smatram da se s time rodiš. Rijetko koja škola te može naučiti osjećaju za mogu i stil, to moraš imati u sebi", dovršio je Begović. 

O optužbama smo uputili upit Tončiju Šundovu, organizatoru ZFD-a, no do objavljivanja ovog članka odgovor nismo dobili.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.