Trčeći 20 minuta s preponama, otvorila si je put do internacionalne filmske slave

Foto: Press

FRANKA POTENTE kao Lola u Trči, Lola, trči (1998.) postavila je tad standarde sebi za nastavak filmskih putešestvija, a i standarde koje teško da neka djevojka, čak i fiktivna, može dostići.

Jer, zaimeboga, dečko joj je u 11:40 rekao da mu do 12:00 treba sto tisuća njemačkih maraka (ili kako bi u Njemačkoj rekli - maraka) ili će ga ubiti lokalni kabadahija, a ona se sama ponudila da trčeći poput Andree Ivančević pokuša u tih 20 minuta sakupiti novce koji se čak ni u Švabiji ne mogu naći na drvetu. Naročito ne za tako kratko vrijeme. Prošla je privatne i fizičke košmare i nije odustajala ni sekunde. Kakva žena...

Istina, imala je tri pokušaja i to je posljednji recimo-spoiler za Trči, Lola, trči, inače više nego zabavan i dinamičan triler izbijajuće kinetičke energije, eksperimentalno djelo kojem se opraštaju sve mane kao i bilo kojem drugom eksperimentalnom djelu.

 

Uloga koja ju je napravila zvijezdom

I to tako obično biva, zato ih je teško i kritizirati jer uvijek imaju opravdanje eksperimenta, ali jedan segment kojem se nema što praštati i koji ne privlači nikakvu kritiku na sebe je upravo Franka, u to vrijeme mlada glumica kojoj to nije prva uloga, ali ju je napravila zvijezdom u rodnoj Njemačkoj i manje-više Europi.

Njen tadašnji dečko Tom Tykwer je osmislio film s njom kao Lolom u glavi i iako vjerojatno vođen i nekim drugim nagonima, a ne samo umjetničkim, apsolutno je napravio sjajan odabir naslovne glumice. Kao što je i fantastičnu glazbu odradio, rijetko kada trance tako dobro prione uz događanja na traci.

Poslije Lole surađivali su profesionalno i na Princezi i ratniku, Franka je imala i uspješan horor Anatomija, da bi Hollywood primijetio o kako se potentnoj glumici radi (Potente - potentna, fora (žao mi je, moralo je)) i dobila je prvi američki angažman, i to ni manje ni više nego s Johnnyjem Deppom u Blowu, gdje je zasjala u uniformi stjuardese i dosta utjecala na narko-početke Johnnyjevog lika baziranog na stvarnom liku.

To su mala vrata i kroz njih je prošla da bi velika došla s Bourneovim identitetom i Bourneovom nadmoći. Ovo je već bila vitalna uloga u velikim hitovima i može se reći da je tada postala interkontinentalno poznata i prepoznata, mada u narednim godinama nije bilo bogzna što interesantno što je snimila. Iako je shodno interkontinentali radila i u Americi i Europi i Australiji, možda joj je najzanimljivija uloga Tamare Bunke u Cheu.

 

Ne možeš je mrziti

To kad pričamo o filmovima, ali zato se svaki tvrdokorni fan Prljave značke (The Shield) kune u njenu Diro Kesakhian, jermensku kriminalnu gazdaricu, oprašta joj se i kastracija tri čovjeka, Shaneova tuga i sve što je izazvala. Jednostavno Franka Potente ima to u sebi da je ne možeš mrziti.

"Sentimenti će vas doći glave", vjerojatno bi nam rekla. Prljava značka je značajna za nju jer u kasnijim godinama, a sad već govorimo o desetljeću za nama, najviše posla i jest imala po televiziji. Gostovala je tako pomalo, ali jebitačno (poput Značke) u Doktoru Houseu, Psychu, Američkoj horor priči, Dark Matteru, dok je još važnije i prisutnije uloge imala u američkoj verziji Mosta te u serijama Copper i Taboo.

Horor Conjuring 2 je bio hit prije 5-6 godina, međutim nije nešto što bi je ponovo vratilo u žižu interesa filmskih redatelja, a to što je bila partnerica Nicolasu Cageu (Između svjetova) u ovoj fazi njegove karijere dovoljno govori i o njenoj fazi. 

 

Njemica 15/16, ali Talijanka 1/16 i baš ta šesnaestina je razlog što nosi tako kul prezime, jer joj je prapradjed Sicilijanac došao u 19. stoljeću u Njemačku i poput pravog gastarbajtera, nije se vraćao kući ni za živu glavu. Nije uložio sve na 20 na ruletu, nego je vrijedno radio kao zidar, a isto tako i ona radi u svojoj profesiji uz veliku pomoć prirodnih darova zvanih dopadljivost i blažen osmijeh. Neka radi, trebalo bi i češće. Franka Potente.

Pročitajte više