Yaya: Ni Ripper ni ja nemamo stalni posao, naučili smo paziti s novcem

Foto: Nikola Galina

U POSLJEDNJIH pola godine u Zagrebu se zatvorilo i previše okupljališta intelektualne i kulturne scene, a mnoga od njih će se tek zatvoriti - Jabuka, Sedmica, Greta, kafić Kinoteka i Kolaž samo su neka od najpoznatijih legendarnih okupljališta. S druge strane, kulturnjaci i umjetnici su zbog zabrane javnih događanja na teškim mukama, a njihovo stvaralaštvo, koje je i inače teško dolazilo do publike, sada je prepušteno na milost i nemilost internetu i marketinškim sposobnostima samih umjetnika.

Upravo zato svaki novi projekt koji se u vrijeme pandemije koronavirusa dogodi u Hrvatskoj, a ima veze s kulturom i umjetnošću, ima i značajno veću važnost.

Jedan takav je radijska emisija Yayino gnijezdo Jadranke Ivaniš Yaye, poznate akademske slikarice i pjevačice Jinxa, koja je krenulo na Yammat radiju, a emitirat će se svake druge srijede od 20 sati.

"Velik je izazov pričati o likovnoj umjetnosti u mediju koji ne možeš gledati, već samo slušati. Zato sam otvorila Instagram stranicu i tu ćemo stavljati fotke iz ateljea i na taj način dodatno predstavljati umjetnike da ljudi vide tko sve tu živi i što radi. Dosta je sivo ovih dana i bilo bi lijepo da imamo neku kulturu uživanja u nečemu što je uzvišenije od ružne svakodnevice pa sam krenula u svoju misiju i nadam se da će se ljudima svidjeti", ispričala nam je Yaya, koja je svoju prvu emisiju snimala u ateljeu kolege Hrvoja Mitrova. 

Cijela ideja se, kaže, krčkala više od dvije godine, kada je pokojni Alen Balen, tata radija Yammat i tadašnji menadžer Jinxa, pozvao da napravi svoju emisiju.

"Nisam željela samo puštati glazbu, volim si zadati izazovnije zadatke, da mi bude uzbudljivije. U jednom trenutku sam shvatila da želim raditi razgovore s umjetnicima, no ne na način da previše intelektualiziram i osvrćem se na njihov opus, već me zanima njihov život i kroz što su sve prolazili da bi došli do toga gdje su danas", kaže.

Kulturnjacima i umjetnicima ova je godina posebno financijski problematična, a o tome iz prvog lica može govoriti i Yaya koja, kako kaže, nije previše šokirana zbog nesigurnosti koju su donijeli pandemija koronavirusa i lockdown jer je slobodnjak već 25 godina. U sličnoj situaciji je i njen suprug Dubravko Ivaniš Ripper pa su itekako naučili oprezno gospodariti novcem.

"Ni jedan ni drugi nemamo stalni posao, no imamo financijsku odgovornost prema sebi i obitelji i uvijek dosta pazimo kako raspolažemo novcem, bez obzira na koronu. Puno puta nam se u životu dogodilo da nam sezona kiselih krastavca potraje i kojih pet do šest mjeseci. Zato u drugom dijelu godine radiš kao lud da bi zaradio za mjesece kada nema svirki. Uz to treba biti i kreativan te stalno smišljati dodatne izvore prihoda. Čak i u vrijeme kada sam pjevala i imala dosta nastupa, vodila sam radionice, slikala i radila nakit te prodajom toga nadopunjavala obiteljski budžet. Nas je naša situacija odgajala da ovako funkcioniramo puno prije korone", kaže slikarica i pjevačica prepoznatljivog glasa te dodaje kako nije ni tražila potporu od države jer ima puno onih kojima je potrebnija nego njoj.

"Znam ljude koji su se snašli na način da su prodali svoje instrumente i glazbenu opremu i sada voze taksi ili su promijenili posao. No to su sve ljudi koju su i inače proaktivni i ne kukaju. Mi se svi volimo uljuljkati u poziciju žrtve i onda još slušamo te strašne vijesti koje zastrašuju i ljude tjeraju u očaj. Trebalo bi raditi na afirmativnoj struji, da ljudi shvate kako da si uljepšaju i olakšaju život. Uvijek sam imala osjećaj da trebam biti korisna i drugima te da mogu kroz različite suradnje stvarati nove vrijednosti i nešto mijenjati", kaže Yaya, koja je u svojoj emisiji prvo poželjela ugostiti kolege s Akademije jer je to ujedno i način da obnovi poznanstva i bolje se poveže s njima.

"Umjetnici su uglavnom introverti i nisu skloni grupiranju i udruženim akcijama, a nije ni njihovo da rade ono što bi trebao biti menadžerski posao. Naš obrazovni sustav je takav da nas to kroz školovanje ni ne uči. Na umjetničku struku se gleda kao na nešto što se ne može komercijalizirati i popularizirati. Mislim da je to pogrešno i da umjetnost treba približiti ljudima", kaže Yaya, čija je emisija upravo to - način da umjetnike približi široj javnosti.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.