Ako radite s djecom s autizmom, ovi savjeti bi vam mogli biti od pomoći

Foto: 123RF

KAKO jedno od 68 djece ima autizam, učitelji i drugi profesionalci često se susreću s njima tijekom svojih svakodnevnih aktivnosti. Rad s ovakvom djecom je koristan, osobito kada vidite napredak i razvijete blizak odnos s djetetom. Međutim, rad s autističnom djecom često može predstavljati pravi izazov i zato biste trebali znati kako najlakše raditi s njima, piše lovetoknow.

Znajte da anksioznost možda i ne mora izgledati kao anksioznost

Oko 41 posto djece kojima je dijagnosticiran autizam, također ima i anksioznost. Ima dosta i onih kojima anksioznost još uvijek nije dijagnosticirana, jer njeni simptomi nisu prepoznatljivi u svim situacijama. Imajte na umu da anksiozno dijete može djelovati povučenije i ozbiljnije. Također, dijete može pokazivati anksioznost kod kuće, ali ne i u školi. Odvojite malo vremena kako biste razgovarali s roditeljima ili skrbnicima djeteta o anksioznosti i budite sigurni da to može utjecati na djetetovo učenje i ponašanje. Ako smatrate da je to problem, uputite dijete ili roditelje školskom psihologu ili pedijatru.

Razumijevanje generalizacije

Za neku autističnu djecu, ponašanje može ovisiti o situaciji. Na primjer, dijete se može bojati svakog autobusa, jer je jednom jedan vozač vikao na njega. Dijete može imati i problema s generalizacijom i možda ćete ga morati učiti da obavlja određene zadatke u različitim okruženjima. Ovo može biti frustrirajuće za učitelje, ali shvatite da to može biti dio poremećaja. Jednostavno ponavljanje poput: "Jednom ne znači svaki put" ili "Koristi olovku svaki put kada pišeš", može vam olakšati.

Radite ono što oni rade

Natjerati dijete s autizmom da se poveže s vama nije uvijek lako. Ponekad se čini kao da ništa što vi radite njih ne zanima, niti im privlači pažnju. U tim situacijama može vam pomoći promatrati dijete i raditi ono što i dijete radi. To je mala terapija igrom, koja se odnosi na djecu svih uzrasta. Jednom kada dobijete pažnju djeteta, možete početi raditi na terapiji ili lekcijama. Kada osjetite da se djetetova zainteresiranost smanjuje, ponovo počnite raditi ono što i dijete radi.

Pokušajte kretanje tijekom učenja

Iako su mnoga djeca, s autizmom ili bez njega, sposobna učiti dok borave u učionicama, neka djeca s autizmom ostvaruju bolji napredak dok se kreću. Prema Temple Grandin, stručnjaku za autizam, mnoga djeca pokazuju bolju interakciju i verbalne vještine kada su na ljuljački. Također možete probati i trampolin, dasku za balansiranje i mnoge druge motoričke opcije.

Pričekajte odgovor

Neka autistična djeca imaju probleme u procesu slušanja i komunikacije. Možda će im biti potrebno malo vremena svoje misli pretvoriti u riječi. Isto tako je moguće da znaju odgovor na pitanje ili problem koji ste im postavili, ali treba im vremena izreći ga. Nakon što postavite pitanje, pričekajte malo. Znajte da tišina može biti neugodna i da dijete možda neće djelovati angažirano, ali možda ćete biti iznenađeni kada odgovor, eventualno, stigne.

Koristite posebne koristi kao nagradu

Mnoga djeca s autizmom imaju posebna zanimanja ili područja intenzivnog fokusiranja. Oni mogu biti veoma specifični i mogu se mijenjati s vremena na vrijeme, kako dijete odrasta. Oni često nude odličan put za interakciju, ali mogu predstavljati i sustav nagrađivanja. Možete koristiti fotografije ili grafičke prikaze kako bi bili više motivirani.

Ne olakšavajte previše

Možda izgleda kontradiktorno, s obzirom na to da se mnoga djeca s autizmom bore s izazovima učenja, ali veoma je važno izbjegavati pretjerano olakšavanje. Na primjer, na osnovi djetetovog ponašanja ćete, možda, znati da ono želi užinu. Umjesto da mu samo date što želi i nastavite s lekcijom, stavite užinu tako da ju ne može dohvatiti i pokažite mu kako pokazati ili tražiti što želi. Kod djece koja bolje funkcioniraju, možete ovo raditi s njihovom omiljenom knjigom ili igricom i dosta složenijim jezikom. Odmah nagradite komunikaciju.

Pokušajte "ruka preko ruke" sustav

Motoričke vještine, kao što su pisanje ili vezanje pertli, mogu biti izuzetno teške za djecu s autizmom. Umjesto da im pokazujete slike ili im navodite korake za specifične vještine, izdvojite vrijeme i stavite svoju ruku preko djetetove ruke. Pomičite mu ruku kao da je ono to koje obavlja određenu radnju, čak i ako ste vi onaj koji vodi. Ovo će možda zahtijevati nekoliko pokušaja, ali je veoma efikasna tehnika za učenje ovih vrsta vještina.

Znajte da prehrana može biti veoma teška

Senzorni problem s određenim teksturama i okusima, kao i način na koji mogu razumjeti glad, mogu uzrokovati da autistična djeca imaju problem s redovnom prehranom. Međutim, ovo ne utječe na djecu samo tijekom obroka. Gladno dijete teže pamti bilo da ima autizam ili ne. Ako vam se čini da je dijete isključeno više nego inače, ponudite mu užinu za koju znate da je voli. Dodatna energija koju dobiva užinom može mu pomoći oko učenja.

Cilj za postizanje 80 posto zadanog

Možda će biti zahtjevno postaviti cilj za koji će dijete morati naporno raditi kako bi ga ostvarilo, kao što je korištenje toaleta u školi svakog dana ili postavljanje pitanja tijekom razgovora cijelo vrijeme. Djeca s autizmom imaju dane kada se isključe ili dane koji im predstavljaju veće izazove i može biti situacija kada neće uspjeti ostvariti cilj, ako uspjeh znači 100 posto ostvarenosti. Veoma je važno redefinirati cilj na 80 posto uspjeha. Ovo je ohrabrujuće i za vas i za dijete i uglavnom je dostižno.

Podijelite uspješne savjete s drugima

Kada uspostavite efikasne načine kako pomoći djetetu, podijelite te ideje s drugima koji igraju važnu ulogu u djetetovom životu. Kohezivna strategija koja uključuje roditelje, učitelje i druge njegovatelje je od pomoći i ohrabrujuća je i za dijete i za one koji rade s njim.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.