Jači od države: Za Šukera i Mamića ne vrijede hrvatski zakoni, a kazne su - smiješne

Foto: Hina, Getty images / Guliver image 

DANAS je na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sportu. Navijači su napravili ono što politika nije smatrala bitnim proteklog desetljeća: kroz institucije su pokrenuli borbu za pravedniji i čišći sport. Novom zakonu protive se krovna sportska tijela, Hrvatski olimpijski odbor te Hrvatski nogometni savez. Oni su 29. siječnja, uz podršku Hrvatskog paraolimpijskog odbora i Hrvatskog sportskog saveza gluhih podnijeli prijedlog za ocjenu ustavnosti novog zakona Ustavnom sudu. Taj prijedlog ne odgađa izvršenje zakona. Nogometni savez nije uskladio svoj ustroj s novim odredbama obvezujućeg zakona. Propisane sankcije, međutim, benigne su za moćnu udrugu HNS. Za kršenje zakona mogu biti kažnjeni oduzimanjem javnih sredstava iz Fonda za javne potrebe u sportu. HNS je preko HOO-a kroz posljednje tri godine primio nešto više od pet milijuna kuna poreznih obveznika. Županijske baze uvelike zavise o javno novcu, a od danas svaka transakcija koju prime iz gradova, županija ili općina sukladno zakonu predstavlja prekršaj (od 30 do 100 tisuća kuna).  U nezavidnoj su poziciji čelnici gradova, općina i županija kojima Zakon o proračunu zabranjuje nezakonito trošenje sredstava. Ostaje vidjeti hoće li i se oni, poput svoje matice, praviti da ih se ovaj zakon ne tiče. 

MZOS slabašni mehanizam ima u sportskoj inspekciji koja je Indexu odgovorila da će provesti nadzor u HNS-u. U slučaju da ustanove nepravilnosti, obavijestit će nositelje financiranja da se savez više ne može financirati putem javnih potreba te pokrenuti postupak pred prekršajnim sudom. Pravnoj osobi prijeti kazna do 50 tisuća kuna, a odgovornoj osobi u pravnoj osobi do deset tisuća kuna. 

ODGOVOR SPORTSKE INSPEKCIJE:

- Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sportu donesen je u Hrvatskom saboru 15. srpnja 2015. godine, objavljen u Narodnim novinama 1. kolovoza 2015. godine te je stupio na snagu 9. kolovoza 2015. godine. 

- Prijelaznim i završnim odredbama Zakona, člankom 9.st 1. Županijski sportski savezi, odnosno sportski savez Grada Zagreba i nacionalni sportski savezi osnovani u sportu u kojem najmanje polovina sportskih klubova koji sudjeluju u najvišem rangu nacionalnog sportskog natjecanja imaju profesionalni status u smislu članka 24. Zakonu o sportu (»NN 71/06., 150/08., 124/10., 124/11., 86/12. i 94/13.), dužni su u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona provesti izbore za skupštinu i sazvati skupštinu županijskih sportskih saveza, odnosno sportskog saveza Grada Zagreba i nacionalnih sportskih saveza u skladu s odredbama članka 2. i 3. ovoga Zakona. 

- Protekom roka propisanog Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sportu, sportska inspekcija će provesti nadzor te u slučaju nepoštivanja navedenih odredbi postupiti sukladno članku 9. stavku 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sportu te izvijestiti nositelje financiranja kako se savezi koji ne poštuju navedene odredbe ne mogu financirati kroz programe javnih potreba te pokrenuti prekršajni postupak pred nadležnim prekršajnim sudom.

Jasno je da bi novi zakon imao veću težinu s težim sankcijama, poput privremene suspenzije saveza u slučaju kršenja odredbi. 

Novi zakon ruši arhitekturu vladavine HNS-a 

Ključne izmjene zakona odnose se na saziv skupština županijskih nogometnih saveza te Skupštine HNS-a. Broj zastupnika od danas se određuje stupnjem natjecanja pojedinog kluba.

Svaki sportski klub koji sudjeluje u najvišem rangu natjecanja, odnosno u Prvoj hrvatskoj nogometnoj ligi, trebao bi imati po dva predstavnika u Skupštini Hrvatskog nogometnog saveza. Do sada su skupštinare davale nogometne baze, a sukladno novom zakonu, veći klubovi imali bi i veći utjecaj. Dopune propisuju i transparentnost u poslovanju sportskih klubova, u vidu javnosti rada i objave izvješća.

Također, propisuje se da osoba kojoj je pravomoćnom presudom zabranjeno prisustvovanje ili odlazak na određena natjecanja ne može u razdoblju od tri godine sudjelovati u sportskim natjecanjima, organizirati i voditi sportska natjecanja, obavljati stručne poslove u sportu, sudjelovati u radu skupština ili tijela upravljanja Hrvatskog olimpijskog odbora, nacionalnog sportskog saveza, sportske udruge ili trgovačkog društva, niti može biti ovlaštena za zastupanje pravne osobe.

Nogometni savez bori se protiv Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sportu jer se njime remeti arhitektura u središtima njihove moći, Skupštini i županijskim središtima. Upravo Skupština HNS-a, odnosno unisoni glasači, godinama daje legitimitet postavi koja vlada hrvatskim nogometom.

Podsjetimo, HNS je već jednom najavio, podnio, ali i povukao prijedlog za rušenjem novog Zakona koji ih obvezuje na izmjenu izbornog sustava.

Povukli prvi prijedlog nakon afere prisluškivanja sutkinje Banić i Zdravka Mamića

Razlog? Još jedna u nizu teških afera Ustavnog suda, konkretno sutkinje Slavice Banić, koja je prema pisanju mnogih medija pomogla nogometnom gazdi Zdravku Mamiću pri rušenju novog zakona. Komunicirala je, prema izvorima bliskim USKOK-u, s Mamićevim posrednicima. Kontakti su bili učestali, pa je Županijski sud u Zagrebu odobrio mjere tajnog nadzora mobilnog telefona sutkinje Banić, Zdravka Mamića, ali i Damira Vrbanovića, predsjednika HNS-a. Međutim, tajne mjere su razotkrivene, akcija je propala, Banić je ostala na sudu, a USKOK nije dokazao vezu između sutkinje, Mamića i novog zakona.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.