ODLAZAK Lionela Messija iz Barcelone u PSG šokirao je nogometni svijet. Pariški klub je preko noći postao centar nogometnog svijeta, a dolazak Argentinca u Pariz utjecao je čak i na tržište kriptovaluta. O jednoj od njih tekst je objavio portal Fortune.com koji prenosimo u cijelosti.
Profesionalni nogomet još se oporavlja od vijesti da je Lionel Messi otišao iz Barcelone i došao u PSG. Kao da taj transfer sam za sebe nije bio dovoljan nego je istovremeno pokrenuo potpuno neočekivani pomamu za kripto-tokenima koje je njegov novi klub izdao navijačima prije godinu dana.
PSG je u siječnju prošle godine u suradnju s tvrtkom Socios.com pokrenuo svoj “fan token” $PSG kojim je na potpuno novi način želio stvoriti potpuno novu bazu navijača i fanova. Fan tokeni se koriste kako bi njegovi vlasnici mogli interaktivno komunicirati s klubom putem raznih aktivnosti. Oni nikad nisu trebali biti sredstvo ulaganja ili financijskog trgovanja.
No, globalnoj kripto zajednici to očito nitko nije rekao jer je u utorak, kad je Messi postao igrač PSG-a, počeo rat za $PSG čija se cijena u vrlo kratkom razdoblju udvostručila. Mahnito trgovanje PSG-ovim tokenom nova je epizoda u potpuno nepredvidljivom i divljem svijetu kriptovaluta i, kako stvari stoje, sigurno nije zadnja. Više od dvadeset velikih europskih klubova počelo je izdavati svoje fan tokene koje vide kao moderan, tehnološki napredan model praćenja svojega kluba za razliku od zastarjelih fan klubova. Posebno su popularni bili u zadnjih 18 mjeseci kad je pandemija zatvorila stadione i kad su klubovi bili manje dostupni svojim navijačima.
Kaos na tržištu fan tokena u utorak se dogodio unatoč učestalim porukama iz Socios.com-a da fan tokeni nisu i ne smiju postati sredstvo trgovine. No, tu poruku nitko nije ozbiljno shvatio, ako ju je uopće i pročitao. Ideja fan tokena naišla je na golemi otpor navijača brojnih klubova, osobito u Engleskoj. Navijači Aston Ville bijesni su nakon što je klub u srijedu najavio izdavanje vlastitih fan tokena, a West Ham je odustao od ideje prošle godine nakon što su se navijači pobunili.
“Fan tokeni su novi način na koji klubovi žele izvući novac od navijača, a i klubovi i britanske nogometne lige obećali su da neće navijačima naplaćivati interakciju s vlastitim klubom. Tako mora ostati”, rekao je direktor udruženja engleskih navijača Kevin Miles.
Što je zapravo fan token?
Vlasnici fan tokena, koje klubovi prodaju, mogu sudjelovati u trivijalnim aktivnostima poput biranja slogana u svlačionici. Kupovinom tokena i stalnim sudjelovanjem u aktivnostima za koje se oni troše, navijači se uspinju na ljestvici vjernosti i ulaze u “VIP program” u kojemu mogu osvojiti vrijedne nagrade poput potpisanih dresova ili pristupa ekskluzivnim sadržajima. Za razliku od zastarjelih oblika praćenja klubova poput plaćanja članarina ili kupovanja dionica, virtualni tokeni osmišljeni su kako bi privukli mlađe generacije, ovisne o digitalnim platformama koji bi tako imali osjećaj da su dio kluba iako žive na drugom kraju svijeta.
“Naš cilj nije izvlačiti novac iz tradicionalnih navijača nego iz 99.9 posto navijača koji nikad nisu na stadionu. Umjesto da ste vlasnik dionice kluba ovako izravno utječete na ono što se događa u vašem klubu. Recimo, prošlog tjedna su vlasnici PSG-ovih fan tokena glasali o tome što će biti na coveru FIFA-e 22 u PSG izdanju”, rekao je direktor Socios.coma Alexandre Dreyfus.
Socios.com “rudari” fan tokene koristeći vlastiti “blockchain” koji se zove Chiliz. Prošle godine je svoj token osim PSG-a izdao i Juventus ($JUV) te se i on u prosincu prošle godine našao na burzi kriptovaluta. Dreyfus je sklopio dogovor i s Barcelonom koja traži novi način kako da pridobije nove navijače u vrijeme kad je klub u velikome minusu. U prvih 48 sati Barca je prodala svih 600.000 fan tokena po cijeni od dva dolara, a novi tokeni se i dalje stvaraju.
“Cilj je ‘tokenizirati’ sportsku industriju u sljedećih pet do sedam godina”, rekao je Dreyfus.
Socios.com nije ušao samo u nogomet. NHL franšiza New Jersey Devils su nedavno postali prvi američki klub koji je izdao svoj fan token, a primjer su slijedili Boston Celticsi. Biznis Socios.coma cvijeta.
“Ovo je tek početak. Brojni klubovi uskoro počinju izdavati svoje tokene i svakodnevno se dogovaramo s novima”, rekao je Dreyfus.