Baldasar ništa ne zna: Najskuplja javna nabava Grada Splita protuzakonita?

Foto: Grad Split, Index

MINISTARSTVO graditeljstva evidentiralo je niz postupovnih povreda zakona u najvrjednijoj javnoj nabavi Grada Splita, onoj za održavanje gradskih prometnica. U pitanju je natječaj za koncesiju od četiri godine težak 80 milijuna kuna na kojem su konkurirali dosadašnji partner Cestar te tvrtka Innecto.

Grad Split je potkraj Kerumovog mandata odabrao Cestara, a Innecto su odbili zbog prejeftine ponude i zato što nemaju skladište soli i strojeve za čišćenje snijega u Splitu, nego u Imotskom. Tih sto kilometara pokazali su se kao nepremostiv problem. Očito da je Kerumu lanjska ledena katastrofa ostala u lošem sjećanju.

Grad Split nije dostavio Ministarstvu omotnice u kojima su stigle ponude

U nadzoru ministarstva, koji je zatražio Innecto, utvrdilo se da nije sve bilo po zakonu, odnosno, da su počinjeni manji ili veći formalni propusti u natječaju. 

Kerum je tako imenovao predsjednika Povjerenstva i četiri člana, a ne predsjednika i dva člana te njihove zamjene. Formalni propust jest, ali nije bitna povreda, jer time nijedan sudionik natječaja nije doveden u povlašteni položaj, zaključili su u Ministarstvu. 

Utvrđeno je da natječaj nije objavljen na oglasnoj ploči gradske uprave, što je manji problem. Veći bi mogao biti što ni nakon telefonskog i pismenog traženja Grad Split nije dostavio Ministarstvu omotnice u kojima su pristigle ponude. Propisano je, inače, da se ponude podnose u dvostruko zapečaćenom omotu s naznakom. Ne zna se zbog čega omotnice nisu dane na uvid Ministarstvu.

Ministarstvo navodi kako iz priložene dokumentacije nije vidljivo jesu li uz ponude priložene i ovjerene izjave direktora tvrtke da nije kažnjavan za kaznena djela iz oblasti gospodarstva, kao i da se ne vodi kazneni postupak, a što bi teoretski moglo biti od utjecaja na odabir ponuditelja. Zaključak o raspisivanju javnog natječaja ne sadrži mjesto i vrijeme održavanja sjednice premda je to propisano kao obavezni dio natječajne odluke.

Troškovnik za sve, a natječaj u dva dijela

Natječaj je, inače, podijeljen u dva dijela. Ponuditelji su se mogli javiti za održavanje cesta te nogostupa. Ukupni budžet za 2013. godinu iznosi 30 milijuna kuna, što za četiri godine na koliko se daje koncesija iznosi 120 milijuna kuna. Većina novca troši se na ceste sa semaforima, otprilike 65 posto, dok se na održavanje nogostupa s pratećom opremom potroši 35 posto. Održavanje nogostupa povjereno je Pointu, koji je jedini bio zainteresiran.

Premda je zatražena sva natječajna dokumentacija, Ministarstvu je dostavljen tek troškovnik radova održavanja nerazvrstanih cesta, što po nazivu ne odgovara ni jednoj od dvije natječajne grupe, konstatirano je.

Sporno i bodovanje

Problem je ispao i s bodovanjem. Kada je Povjerenstvo ocijenilo da je ponuđena cijena Innecta nerealna, trebalo je u postupovnom smislu dodijeliti nula bodova, a ne odbiti cijene kao nerealne.

"Kada se pristupilo bodovanju, nije više bilo osnove za odbijanje ponude kao nevaljane, što predstavlja povredu odredbi postupka. Povreda je i to što su propisani drugačiji kriteriji od onih propisanih važećom Odlukom o komunalnim djelatnostima, i to upravo kod određivanja bodova koje nosi cijena ponuditelja, te što zaključak o raspisivanju javnog natječaja kod povoljnosti ponude ne sadrži i kriterij "mjere očuvanja i zaštite okoliša", koje se vrednuju do pet bodova", stoji u nalazu kojeg potpisuje ministrica Anita Mrak Taritaš.

Dok se ralice probiju iz Imotskog...

Čuli smo se kratko s predsjednikom Povjerenstva koje je odabralo Cestar, a odbilo Innecto. Tomislav Gruica, bivši Kerumov savjetnik za komunalu, nije više u Gradu, ali smatra da je natječaj proveden po zakonu i da ništa ne bi trebalo biti sporno.

"Strojevi za čišćenje snijega su im Imotskom! Što kada napada kao što je napadalo lani? Koliko bi vremena potrošili dok se probiju do Splita i bili to uopće bili u stanju napraviti? I cijene za održavanje semafora su bile smiješne. Sve stavke su bile po 10 kuna. Kako bi tako mislili zamijeniti dio koji stoji 250 kuna?", objašnjava Gruica. 

Sitni proceduralni detalji, povrede kozmetičke naravi?

Da je s natječajem sve bilo u redu misli i Damir Babić, voditelj Odsjeka za komunalu Grada Splita. I on je bio član Povjerenstva.

"Vidio sam nalaz Ministarstva i po našem mišljenju sve konstatirane povrede kozmetičke su naravi, nebitne za cijelu priču, sitni proceduralni detalji koji ne utječu ni na što. Natječaj se, dakle, radio po Zakonu o komunalnom gospodarstvu koji predviđa formiranje Povjerenstva i bodovanje, a ne po Zakonu o javnoj nabavi gdje prolazi najniža cijena. Po nama nije ništa sporno. Svih 150 stavki održavanja za semafore Innectu su bile po 10 kuna, od prve do zadnje. Osim toga, i građevinsko održavanje je bilo tri puta jeftinije. Ponuda je jednostavno bila nerealna. Imamo očitovanje Gospodarske komore o dampinškim cijenama, kao i iskustva iz drugih gradova", kaže Babić.

Potvrdio nam je da je Upravni sud zatražio odgovor Grada Splita na tužbu Innecta, što će i napraviti.

Poništenje natječaja ne dolazi u obzir jer u Gradu Splitu smatraju da bi time bila ugrožena sigurnost na prometnicama.

Suradnja super, a sud se bavi tužbama?!

Jedna od primjedbi Innecta je bila i veliki broj bodova koji se dobivao na dosadašnju suradnju s Gradom Splitom. Tu jednostavno nisu mogli konkurirati Cestaru s kojim Grad surađuje godinama.

No, mora se primijetiti da suradnja i nije najharmoničnija s obzirom da Cestar ima oko 10-ak milijuna kuna sudskih tužbi protiv Grada Splita. Nema sumnje da bi tužili i kada bi Grad raskinuo koncesiju i raspisao novi natječaj. U situaciji kada u Banovini broje svaku lipu i dišu na škrge, zadnje što im treba je tužba teška 80 milijuna kuna.

Gradonačelnik ništa ne zna

O svemu smo pitali i gradonačelnika Ivu Baldasara. Njemu ništa nije poznato ni o nalazu Ministarstva, a ni upravnoj tužbi Innecta. Za tužbu još kako tako, no nalaz Ministarstva poslan je na ruke gradonačelnika.

Nije za zamjeriti. Toliko je problema u Gradu Splitu da se na upitan postupak za najvrjedniju javnu nabavu lako zaboravi... 

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.