Foto: Shutterstock
FACEBOOK prati surfanje svih ljudi koji navrate na neku od stranica u vlasništvu kompanije čak i ako posjetitelj nema račun na društvenoj mreži ili je izričito zatražio da ga se ne prati, otkriva temeljito istraživanje provedeno na zahtjev Belgijske agencije za zaštitu podataka.
Istraživači sada tvrde da Facebook prati korisnike bez njihova pristanka neovisno o tome jesu li logirani na korisnički račun, odnosno čak i ukoliko ne posjeduju račun i izričito zatraže da ih se ne prati.
Facebook kod (cookie; kolačić) za praćenje postavlja na računalo nakon posjete stranicama u vlasništvu tvrtke, ali i nakon posjeta stranicama "trećih stranaka" na kojima se nalaze elementi (plug-in) povezani s društvenom mrežom. Drugim riječima, ako se na stranici koju posjećuje korisnik nalazi gumb "Like", Facebook će instalirati cookie za praćenje, i to bez obzira je li posjetitelj stranice kliknuo na gumb, tvrde istražitelji.
Europski zakoni o privatnosti zahtijevaju da se od korisnika zatraži dozvola prije umetanja koda ili provođenja praćenja.
Bez ikakve zakonske osnove
Facebook je za Guardian odbacio navode iz istraživanja i rekao da su oni "činjenično netočni", no stručnjaci ističu da tvrtka jednostavno nema uporište za svoje gledište.
"Europsko zakonodavstvo je uistinu jasno po ovom pitanju. Da bi (postavljanje koda za praćenje) bilo zakonito, osoba mora dati svoj pristanak," objašnjava Brendan Van Alsenoy koji je radio na izvješću.
"Facebook se ne može pozivati na propust ili nedjelovanje korisnika i to tumačiti kao pristanak. To pogotovo vrijedi za ljude koji ga ne koriste, Facebook uistinu nema baš nikakvu zakonsku osnovu s kojom bi opravdao aktualnu praksu praćenja korisnika," kaže.
Istraživači su otkrili i da Facebook koristi različitu praksu na teritoriju Europske unije i u Americi ili Kanadi.
Ukoliko Facebook registrira korisnika koji odbija praćenje na temelju mehanizma kojeg je predložio EU, "on na računalo postavlja dugotrajan jedinstveni cookie pomoću kojeg korisnika može pratiti sljedeće dvije godine," rekao je za Guardian Günes Acar koji je također sudjelovao u istraživanju. "Mi smo otkrili da Facebook ne postavlja takve dugotrajne kolačiće na računala korisnika iz SAD-a i Kanade".