Foto: freeimages.com
Karin jednako hvali ideju Miltona Friedmana o uvođenju školskih vaučera, kao i spremnost švedskih socijaldemokrata na distanciranje od tvrdih etatističkih politika, paternalističkih sklonosti, top-down upravljanja i centralne kontrole (obrazovanja).
Kao što je navedeno, ideja o financiranju školstva putem vaučera nije izvorno švedska, već dolazi od poznatog neoliberalnog mislioca Miltona Friedmana. Šveđani su samo bili spremni razviti intelektualnu bazu u vlastitoj zemlji za reformu koja je bespovratno promijenila koncept švedskog modela blagostanja.
Timbro institut, zajedno sa jakom poslovnom zajednicom, bio je intelektualni pokretač promjena koje će već 1980-tih zahvatiti i pitanje financiranja obrazovanja.
Polazišna osnova
Model financiranja obrazovanja putem školskih vaučera uvela je umjerenjačka konzervativno-liberalna vlada 1992. godine, kao sredstvo slobode izbora roditelja u financiranju privatnog ili javnog školovanja svoje djece. Švedski građani su konačno bili oslobođeni i postali su potrošačima socijalnih usluga kojima je pristup bio zajamčen svima. Socijalna država je realno postala sustav socijalnih usluga, umjesto socijalističkog gospodara nad građanima. Švedska je dobila izbor, ali "izbor pod jednakim uvjetima za sve" (Svanborg-Sjövall, 2012). Tadašnji premijer Carl Bildt možda i nije znao da je otvorio prostor za izvoz ove policy inovacije u druge zemlje. Bildtova vlada pokrenula je niz pro-tržišnih reformi za koje je put otvoren već prije.
Sustav
Interes
Ukratko, sustav kombinira najbolje od politike s najboljim od poslovnog sektora, kombinirajući vrijednosti raznolikosti i jednakosti. Slične reforme provedene su i u Danskoj, Nizozemskoj i Čileu, a trenutno se razmatraju u Ujedinjenom Kraljevstvu i drugdje.
Učinci
Školski vaučeri i sloboda izbora pridonijeli su proračunskim uštedama u obrazovnom sustavu potaknuvši razvoj profitabilnih neovisnih škola u kojima učenici postižu bolje ishode i veći povrat uloženog novca poreznih obveznika. Upravljanje kvalitetom i troškovima u javnim školama je automatskim poboljšano zbog konkurencije privatnog sektora te su plaće profesora porasle. Uvedeni su novi obrazovni koncepti. Da javne škole nisu poboljšale poslovanje, dodatno bi gubile studente i proračunsku pomoć. Pristup školovanju je zajamčen svim učenicima, a njihovi roditelji su dobili slobodu izbora između privatnih i javnih škola, čime se povećava njihova moć demokratskog odlučivanja. Dakako, privatnim školama je dozvoljeno primati privatne donacije.
Sustava vaučerskog financiranja proširen je i na područje skrbi odjeci i starijima te na zdravstvene usluge. Isto je vrijedilo i za predškolskih odgoj, gdje je privatizacija smanjila troškove sustava.
Prije vaučer reforme, manje od 1% švedskih osnovnoškolaca i srednjoškolaca je pohađalo privatne škole. U školskoj godini 2010-2011 taj udio je porastao na 12% kod osnovnoškolaca i 25% kod srednjoškolaca. U nekim dijelovima švedske taj udio je dosezao čak i polovicu učenika. Privatne škole posluju u gotovo tri četvrtine lokalnih jedinica. U prosjeku privatne škole broje oko 140, a javne škole 250 učenika. Gotovo sve privatne škole su mala poduzeća koja vode 1 do 4 škole. Profitne marže su u prosjeku 4 do 6% (Svanborg-Sjövall, 2012). Tako je 2008. godine u Švedskoj je bilo oko 900 „slobodnih škola“.
U jednom istraživanju 76% Šveđana izrazilo je podršku takvoj politici slobode izbora. U gradovima je ta podrška bila 83%. Sve skupine stanovništva većinom su podržave slobodu izbora, osim birača radikalne ljevice koja sustav želi ukinuti i zabraniti rad privatnih profitabilnih škola. Čak 65% socijaldemokratskih birača je podržalo slobodu izbora školovanja (Svanborg-Sjövall, 2012).
Relacije s Hrvatskom
Stratezi će reći kako model vaučera funkcionira u Švedskoj i da nije primjenjiv u Hrvatskoj. Takve konstatacije izgledaju kao vrlo realistična uvjeravanja kako se modeli iz drugih zemalja ne mogu tek tako kopirati, bez uzimanja u obzir domaćih prilika. To je prigodni populizam koji prati cijeli sustav javnih politika u Hrvatskoj. Ispada da su odlične javne politike razvijene od snažnih i konkurentnih domaćih aktera, te da jednostavno nije moguće da je Hrvatska toliko loša za ljestvici globalnog natjecanja.
Opcije
Bilo bi previše neozbiljno zagovarati obrazovne vaučere kao jedino rješenje. Uvijek postoje još barem dvije (glavne opcije). Sadašnja opcija nelojalne konkurencije javnog sektora u odnosu na privatni ili da svatko plati privatno obrazovanje za sebe. U posljednjem slučaju, nema javnih škola jer se ipak financiraju od poreznih obveznika. Neki će si financirati privatno školovanje, istina, uz mogućnost nižih cijena, zbog mnoge veće konkurencije. Neki neće imati za školovanje. Tada će se javiti sasvim legitimne alternative u smjeru ukidanja obveze obrazovanja i uvođenja mogućnosti kućnog školstva. Dodatni argument će biti razvoj digitalne ekonomije i e-učenja, odnosno interneta koji je ionako pokupio daleko veće količine znanja od obrazovnih sustava mnoštva zemalja. Gdje bi tek onda bila znanjem siromašna Hrvatska u kojoj se naizgled uči, a onda kasnije hrvatsko tržište rada trpi ozbiljne neravnoteže (uvelike zbog obrazovnog sustava).
Ponuda
Razlog
Naravno, dežurni čuvari javnog dobra u Hrvatskoj će jasno dati na znanje kako sustav privatnog obrazovanja ne zadovoljava zahtjevima kvalitete. Dakle, javno obrazovanje nije sporno, ono je kvalitetno, a privatni sektor je problematičan. U tom slučaju, kako bi to bilo da se pruži sloboda izbora poreznim obveznicima, kuda će uložiti novac kako bi dobili znanje i vještine. Svijet je ipak toliko napredovao da država nudi besplatno javno obrazovanje ili je ono pak jeftino (bez informacije da je to jeftino zapravo subvencija, na račun poreznih obveznika). U tom socijalno osjetljivom svijetu država zna bolje od roditelja što je dobro za njihovu djecu i mlade generacije.
Zaključno
Ne zaboravimo da populizam nije racionalan. Copy-paste nije rješenje, ali svaka javna politika preuzima određeni model. Jednako kao što su neki akteri protiv "uvoza" vaučerskog sustava, zagovornici vaučera bi mogli biti protiv "uvoza" nelojalne konkurencije javnog sektora u odnosu na privatni. I taj sadašnji model smo uvezli od nekuda. A možda smo dovoljno inovativni da domaći stratezi proizvedu nešto novo.
Autor je predsjednik think-tank Centra za javne politike i ekonomske analize i Instituta za razvoj individualne slobode
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala