Ilustracija: Arhiva
PREMDA je Zakon o promicanju prava pacijenata donesen još prije 10 godina, do danas je zaštita prava pacijenata ostala "mrtvo slovo na papiru", rečeno je danas na okruglom stolu u povodu Europskog dana pacijenata.
"Ako se ne mogu pritužiti, onda nema ni pritužbe, pa ispada da se pacijenti ne žale"
No, kaže Rušinović-Sunara, do dan-danas, unatoč Zakonu o zaštiti i promicanju prava pacijenata i Zakonu o pravu na pristup informacijama, nemamo ni informacija niti prava pacijenata.
Naglasila je da se pacijenti žale zbog uskrate prava na drugo mišljenje i duge liste čekanja, ustvrdivši kako su svi jednako oštećeni jer se ne mogu pritužiti. "Ako se ne mogu pritužiti, onda nema ni pritužbe, pa ispada da se pacijenti ne žale", rekla je Rušinović-Sunara.
Na okruglom stolu je upozoreno da bi po zakonu svaka županija trebala imati povjerenstvo za zaštitu prava pacijenata, gdje bi se mogli potužiti da su im prekršena prava. Zasad ga ima tek Bjelovarsko-bilogorska županija, a svega nekoliko županija ima web stranicu bez kontakt telefona.
HZZO želi bolju interakciju pacijenata
Ravnatelj HZZO-a Siniša Varga ustvrdio je kako očito nisu prepoznate sve zakonske odredbe koje reguliraju prava i zaštitu prava pacijenata.
"To nije dovoljno dobro prepoznato i operacionalizirano, osobito na razini županija i lokalne uprave", kazao je Vraga i poručio da HZZO želi uspostaviti bolju interakciju pacijenata sa zdravstvenim sustavom i zaštitni mehanizam kojim se može pravodobno reagirati na kršenja prava pacijenata, ali i prevenirati njihovu uskratu.
"Puno je posla pred nama. HZZO kao kupac zdravstvenih usluga, u ime svojih osiguranika, pacijenata, želi da se njihova prava dignu na višu razinu", rekao je Varga i obećao da će HZZO, u suradnji s Udrugom za promicanje prava pacijenata, obavljati edukaciju liječnika i medicinskih sestara o pravima pacijenata.