Foto: Vlado Lendvaj, ZRS, Facebook
Video: YouTube (ZRSovac)
U JAVNOSTI se neprestano govori, a u medijima piše o odljevu mozgova, darovitim mladim ljudima koji u Hrvatskoj ne nalaze perspektivu i pozitivno okruženje za razvoj. Umjesto da talentirane učenike cijeni kao potencijal za boljitak u zemlji i investiciju u koju je godinama ulagala, država ih obeshrabruje već u - nižim razredima osnovne škole.
MZOS i Hrvatska agencija za odgoj i obrazovanje rado ističu kako posebnu pažnju posvećuju darovitim učenicima koji već u najranijoj dobi nižu uspjehe. Međutim, umjesto da ih za značajne uspjehe motiviraju i nagrađuju, učenicima nižih razreda po novome su zabranjena natjecanja iz informatike, koja je u hrvatskom 21. stoljeću još uvijek izborni predmet, i to, kako se čini, iz čiste komocije MZOS-a i Agencije.
Razgovarali smo s Vladom Lendvajom, ocem 10-godišnjeg Dorijana Lendvaja koji je najmlađe dijete koje je ostvarilo vrlo zapažene rezultate na natjecanjima iz informatike. Mališanu je, nakon što je na državnom natjecanju ostvario najbolji rezultat u svom uzrastu, kao i drugim njegovim vršnjacima zabranjeno natjecati se jer je - premlad.
"Krenulo je sa starijim sinom koji je išao na natjecanja, a Dorijan mu je za leđima gledao što radi na računalu. Prijavili smo ga na natjecanje u drugom razredu tek toliko da sudjeluje, kada ga već to zanima. Već se tada, 2012. godine, plasirao na državno natjecanje. Prošao je školsko i županijsko te bio među najboljima koji su se mogli kvalificirati na državno natjecanje", ispričao nam je Dorijanov otac.
"Nije stresno natjecanje, nego objasniti im da se ne mogu natjecati, a pripremili su se"
O teškoj nepravdi s nama je mišljenje podijelio i tajnik Zagrebačkog računalnog saveza Zdravko Škokić:
Roditelji, mentori i ostali pomagači darovitim informatičarima okupili su se na stranici Zbog nas gdje iznose detalje o nepravdi koja im je počinjena.
"S darovitim pojedincima ne može se raditi šeprtljavo, neprecizno i bez iskrenosti"
Na zakidanje najtalentiranijih mladih informatičara reagirao je i mladi mentor više državnih pobjednika Kristijan Burnik, koji je i sam zakinut novim uredbama.
"Umjesto da imamo najmlađeg pobjednika u povijesti (drugi razred) i da ga slavimo, 'netko' mu je najprije dao pogrešan papir - pohvalnicu za sudjelovanje na državnom natjecanju umjesto priznanja za 1. mjesto i zapisao ga kao petog u državi, a prema važećim pravilima bio je državni pobjednik. Takva glupost se dogodila jer su na istoj ljestvici poretka smiješani učenici različitih razreda koji su zajedno prikazani s naslovom u zaglavlju tablice: 'do 5. razreda'. Laiku je jasno da se odredba iz pravilnika koja nalaže da se u natjecanjima iz programiranja poredak utvrđuje 'po razredima', koja je povezivala sve pravilnike do 2012., nije smjela primijeniti tako da učenici različitih razreda budu prikazani u istoj tablici. Ako je 'po razredima' onda ne može biti 'po nakupinama razreda' ili 'po dobnim skupinama...' Ista stvar dogodila se i Ivanu Jambrešiću iz trećeg razreda te još nekolicini iznimno darovitih učenika razredne nastave, koji su nabrojeni u filmu. Odgovorni su najviše oštetili Dominika Fistrića, koji je peterostruki državni pobjednik u naravi, a trostruki u evidencijama", ističe Burnik.
Umjesto da isprave pogreške "odgovorni" su promijenili pravilnik za informatiku i upute za sva natjecanja. "To su uradili uoči Božića 2012., dakle, usred školske godine, i ni mjesec dana prije idućeg natjecanja. Umjesto 'po razredima', kako je pisalo svih godina, napisali su 'po dobnim skupinama', tj. onako kako su pogrešno tumačili pravilnik. Starija izdanja pravilnika i uputa su nestala s web sjedišta AZOO-a, a ostala je samo zadnja promjena. Međutim, na sreću su napravljene i javnobilježničke ovjere prethodnog stanja na tim istim web adresama, a sva dokumentacija, koju je na traženje roditelja kompletirao Zagrebački računalni savez na 300-tinjak stranica, od studenog 2013. pohranjena je u Saboru", dodaje.
"Ugurali su u Upute za sva natjecanja odredbu 1.10.1 (utisnuli, što se i vidi) kojom su sudionicima razredne nastave zabranili natjecanje dok ne upišu peti razred. Na taj način su najmlađi zaljubljenici ostali bez mogućnosti da pokažu što mogu, a najžalosnije je to da su bez prava na natjecanje ostali i oni koji su već bili identificirani kao nacionalna vrijednost jer su se u prethodnom natjecanju izborili da uđu među najboljih osam u državi, pobijedivši više od 400 starijih od sebe (4. i 5. razreda, koji su rješavali iste zadatke). To je bila diskriminacija na osnovu dobi te ujedno viktimizacija žrtve, s obzirom na to da su se roditelji te djece žalili i Pravobraniteljici koja nije uradila ništa", tvrdi Burnik.
Po novom, mentori ne mogu biti izvanškolski profesionalci: "Znalci i programerski zaljubljenici rade, a podobni štancaju bodove"
Odgovorni su, osim toga, izmijenili i točku 1.15 Uputa za sva natjecanja, napisavši da mentor može biti isključivo odgojno-obrazovni radnik. "Time su isključili izvanškolske mentore koji su, uz rijetke časne iznimke, dominantni stručnjaci na ovom području. Znači, oni koji znaju - oni će raditi s djecom - a podobni će biti evidentirani, što je čista diskriminacija na osnovu rada. Pogođen sam i ja osobno", objasnio je za Index mentor nekih od najboljih natjecatelja, programerski zaljubljenik, nekad i sam odličan natjecatelj.
https://www.infokup.hr/
https://www.infokup.hr/
https://www.infokup.hr/
https://www.infokup.hr/
https://www.infokup.hr/
"Međutim, 2013 kod Dominka Fistrića je kao mentor zapisan zamjenski mentor za C++ koji je mentorstvo prihvatio na zamolbu Dominikove majke i tako postao surogat mentor ne bi li se ispunili formalni uvjeti da mentor bude zaposlenik škole te kako bi se učenik uopće mogao natjecati", objasnio je te dodao da je dječaku mentorica postala učiteljica informatike koja ga poznaje, ali nije radila s njim, no i ona je izašla u susret majci kako bi onaj mentor koji se evidentira ispunio uvjet da ima radnu knjižicu u školi. To su samo dva primjera koja pokazuju do kakvih sve apsurdnih situacija dovode nerazumne odluke. Pitamo se kako je moguće da Agencija na silu uvodi stvari koje nemaju veze sa stvarnosti. Ispada da mentor može biti bilo tko ako je zaposlen u školi. I nitko ne provjerava tko je stvarno radio s djecom, a upravo ta činjenica može biti jedina osnova za mentorstvo, kako i piše u uvodu uputa za sva natjecanja. Kako netko umjesto roditelja i djeteta može odlučivati tko je mentor?", pita se Burnik.
"S darovitim pojedincima ne može se raditi šeprtljavo, neprecizno i bez iskrenosti", zaključuje na kraju vrlo uspješan, ali nepriznati mentor najmlađim informatičarima.