Autoceste i autodestinacija: Sanader se opet posvađao sa samim sobom

"NASTOJAT ćemo Hrvatsku promovirati kao autodestinaciju, da svi na odmor dođu automobilom a ta kampanja odnosit će se i na zemlje jugoistočne Europe. Svaki turist je dobrodošao turist, a pozivat ćemo da svi oni koji koriste automobile kao prvi prijevoz provedu svoj godišnji odmor upravo u Hrvatskoj ", rekao je jučer premijer Ivo Sanader najavljujući zaokret u promociji turističke Hrvatske.

Sanadera, nažalost, ne treba shvaćati ozbiljno

Naime, kako smo pisali, vijesti s najvažnijeg turističkog sajma u Berlinu nisu dobre jer je objavljeno kako je zabilježen pad rezervacija od 10 do 20 posto, a prema hotelijerima ta brojka ide i do ogromnih 30 posto. Nakon što je ministar Ivan Šuker javno rekao kako u slučaju loše turističke sezone možemo očekivati teške dane i novi rebalans proračuna u rujnu ove godine, Sanader sve češće govori o turizmu umjesto, sada je već to sasvim jasno, nesposobnog ministra turizma Damira Bajsa iz HSS-a.

No, treba li Sanadera shvatiti ozbiljno kada govori o novoj okretaju u hrvatskom turizmu? Naš odgovor je nažalost, ne, a snažan argument našoj tezi upravo je Sanaderova izjava koju je dao netom nakon one o Hrvatskoj kao autodestinaciji.

Zagreb-Macelj najskuplja hrvatska dionica

"Dali smo jednoj radnoj skupini da izradi sve pluseve i minuse i procijeni za koliko bi se vremena to moglo napraviti, te da izradi kalkulacije o isplativosti koncesije autocesta. Čim budu te kalkulacije gotove, izvijestit ću vas", rekao je Sanader novinarima govoreći naravno o davanju koncesija na autoceste!

Znači, sudeći prema izrečenom, Sanader bi razvijao Hrvatsku kao autodestinaciju, a u isto vrijeme bi te iste ceste kojima bi dolazili turisti davao u koncesiju, stranom kapitalu. Podsjetimo kako nas dosadašnja iskustva uče da su koncesionari koji su dobili Istarski ipsilon i autocestu Zagreb-Macelj odmah krenuli na podizanje cijene cestarine, pa je tako autocesta do Macelja trenutno najskuplja hrvatska dionica. Tako bi u slučaju da se Vlada odluči na koncesije, mogli isto očekivati i sutra, a Vlada ne bi nažalost imala ni jedan argument, kao ni u dosadašnjim slučajevima, da ostanu dosadašnje cijene prijevoza.

Samovolja AZM-a

Najbolji je primjer nalog Vlade po kojemu su sve autoceste od 1. ožujka smanjile cestarinu za motocikle za 40 posto, a koji nije ispoštovala AC Zagreb-Macelj, koja ih je povisila. Kada smo ih upitali o tome, kazali su da se odluka Vlade RH od 1.siječnja 2009. godine odnosila na HAC i ARZ , koji su u stopostotnom vlasništvu RH i koji su Odluku počeli primjenjivati od 1. ožujka 2009.

"BINA Istra i AZM", dodao je u svojoj izjavi Aleksandar Čaklović, član Uprave Autoceste Zagreb-Macelj d.o.o. "slijedom dogovora na razini HUKA-e će uvesti novu skupinu vozila i početi naplaćivati cijenu za istu od 1. travnja 2009. godine". Nije naveo koliko će smanjiti cestarine.

No, kada smo to provjerili u BINA Istri, rečeno nam je da su oni još u studenom prošle godine smanjili cestarinu s 28 kuna na 19 kuna za motocikliste. Na upit AZM-u da nam prokomentira izjavu BINA Istre nismo dobili odgovor.

Strani turisti tako bi uz lihvarske vinjete u Deželi mogli putovati do krajnjih odredišta na Jadranu uz slične cijene u Hrvatskoj.

Struka želi aviodestinaciju

Da bi cijeli slučaj poprimio i paradoksalne razmjere, recimo i to kako je Hrvatska zapravo već godinama autodestinacija, jer oko 60 posto turista posjećuje našu zemlju individualno, a to upravo je to ono protiv čega se bori turistička struka. Naime, turistička autodestinacija podrazumijeva i dobro vrijeme pa bi prema tome dvotjedna kiša i hladno vrijeme u kolovozu ili srpnju koja je obilježila ljeto i turističku 2006. godinu mogla dobrano ugroziti turističke brojke, jer se gost neće uputiti ako zna da je vrijeme loše.

Isto tako, Dubrovnik kao i mnoge druge destinacije na Jadranu se u svojim kampanjama snažno reklamiraju kao aviodestinacije, jer primjerice do krajnjeg juga nemamo ni autocestu.

No, Sanadera to ne brine. U dnevnopolitičke svrhe sasvim je dobro zvučalo kako Vlada ima plan za spas turističke sezone, a u isto vrijeme i kako će napuniti proračun. To što te dvije ideje pobijaju jednu drugu manje je sada bitno.

Ilko Ćimić
Foto: Siniša Sunara,Goran Mehkek (Cropix)

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.