NAKON odluke hrvatske Vlade da za dionicu autoceste Dugopolje-Šestanovac raspiše javni natječaj, Bechtel je najavio da će za nekoliko dana početi otpuštati radnike i odvoziti strojeve iz Hrvatske.
Glasnogovornik američke građevinske tvrtke Damir Vucić za Jutarnji list je rekao da za sada ne zna točno koliko će radnika biti otpušteno. Po njegovoj procjeni, od 1000 zaposlenih otkaz neće dobiti njih samo desetak.
Vucić je objasnio da je takva Bechtelova odluka potpuno logična nakon što je hrvatska Vlada odustala od izravne pogodbe s tom tvrtkom. Kaže da je Bechtelu prevelik trošak držati 1000 radnika u hladnom pogonu, kada se zna da radovi neće početi za nekoliko tjedana.
Odlazak Bechtela i otpuštanje 1000 radnika, čini se, i nije najveća šteta koju bi Hrvatska mogla pretrpjeti. Ako se Bechtel odluči na tužbu, kako je rekao ministar Božidar Kalmeta, Hrvatska će morati platiti višemilijunsku odštetu.
Vucić nije znao odgovoriti hoće li njegova tvrtka pokrenuti arbitražni spor protiv Republike Hrvatske zbog nepotpisivanja ugovora za dionicu autoceste Split – Dubrovnik od Dugopolja do Šestanovaca, ali je najavio sastanak predstavnika Bechtela i Vlade. Do sada, kako je rekao Vucić, američka tvrtka od strane Vlade nije bila obaviještena o promjeni odluke, pa se nije niti razmišljalo o eventualnim posljedicama.
Hoće li se Bechtel natjecati za izgubljenu dionicu Dugopolje-Šestanovac znat će se nakon što se raspiše natječaj i pogleda dokumentacija te ocijeni je li to isplativo za tvrtku, rekao je Vucić.
Neimenovani izvori iz "stručnih krugova" Jutarnjem listu su propalu nagodbu s Bechtelom ocijenili kao "kvalitetno ispregovarani ugovor" te smatraju da je trebalo ući u realizaciju novog posla s američkom tvrtkom. To su obrazložili zamrznutim tečajem dolara na dan potpisivanja ugovora, nižom cijenom od domaćih izvođača, povoljnijim financijskim aranžmanom i brzim početkom gradnje.
Da je Bechtel dobio posao, radovi bi počeli već u rujnu, a ovako će početi najranije u svibnju ili lipnju 2005. U međuvremenu se mora donijeti rebalans plana gradnje prometnica. Gradnja dionice kasnit će najmanje godinu dana.
Nakon žestokih kritika iz redova oporbe, ponajviše bivšeg premijera Ivice Račan i bivšeg ministra graditeljstva Radimira Čačića, premijer Ivo Sanader je u ponedjeljak najavio da će se raspisati javni natječaj za 37 kilometara duge dionicu Dugopolje-Šestanovac na autocesti Split-Dubrovnik, a Vlada je tu odluku potvrdila na sjednici u srijedu.
Bechtel: Žalimo zbog Vladine odluke
"Žalimo zbog Vladine odluke da se ne iskoristi mogućnost koja proizlazi iz ugovora da izgradimo iduću dionicu autoceste Split-Dubrovnik", kaže se u priopćenju Podružnice Bechtela u Hrvatskoj.
Dodaje se da je Bechtel u poziciji odmah započeti s radom, bez vremenskog pomaka koji zahtijeva proces javnog natječaja.
"Nakon što smo uspješno otvorili još jednu značajnu dionicu autoceste pod ubrzanim uvjetima izgradnje, sada smo u poziciji odmah započeti s daljnim radom, bez vremenskog pomaka koji zahtijeva proces javnog natječaja. Podaci pokazuju da je naša cijena daleko konkurentnija, te da su naša kvaliteta i uvjeti zaštite na radu nenadmašivi", tvrde iz Bechtela.
U priopćenju se ističe da je Bechtel "posebno razočaran zbog 2.200 hrvatskih zaposlenika koji su s Bechtelom bili svake sezone izgradnje od 2000. godine".
Bechtel ističe da će "nastaviti s dovršavanjem trenutnog posla koji obavlja u Hrvatskoj te da će razmotriti sve daljnje mogućnosti u Hrvatskoj, uzimajući u obzir demobilizaciju opreme i hrvatskih zaposlenika".