U RIJEČKOM brodogradilištu 3. maj u utorak je naručitelju, kanadskoj tvrtki Algoma Central Corporation, predan novoizgrađeni samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutih tereta "Algoma Interpid" (gradnja 733), vrijedan 36,5 milijuna dolara, a na svečanosti primopredaje bio je i premijer Andrej Plenković.
Brod će ploviti pod kanadskom zastavom, dug je 198 i širok 23 metra, nosivosti 24.900 tona, a namijenjen je za plovidbu velikim jezerima na granici SAD-a i Kanade.
Brod Algoma Interpid je u more porinut još u lipnju 2017. godine, tj. nakon što je prvi brod sličnih karakteristika već isporučen istom naručitelju.
Potpisana četiri ugovora, samo jedan odrađen do kraja
Riječki 3. maj i Algoma Central Corporation bili su potpisali ugovore o izgradnji ukupno pet istovjetnih samoiskrcavajućih brodova za prijevoz rasutog tereta, ali su četiri ugovora raskinuta tijekom krize u riječkom brodogradilištu. Tako je i za novogradnju 733 ugovor bio raskinut u listopadu 2018. godine, a temeljem raskida tog ugovora, Ministarstvo financija je na ime protestiranih državnih jamstava platilo 239,07 milijuna kuna. No, riječko je brodogradilište početkom rujna 2019. potpisalo novi ugovor s kupcem o dovršetku broda, a vlada je nedugo nakon toga dala državno jamstvo 3. maju za kreditno zaduženje kod Hrvatske banke za obnovu i razvoj (HBOR) u visini od 26 milijuna eura za dovršetak broda.
Premijer Plenković ocijenio je kako je današnja primopredaja uspjeh svih trećemajaca te svjedoči i o uspjehu gospodarstva Rijeke, kao i cijelog hrvatskog gospodarstva.
Plenković direktora 3. maja nazvao neustrašivim
Naglasio je da brod nosi epitet neustrašivi (interpid) te da je za njega neustrašiv direktor 3. maja Edi Kučan, koji je cijeli radni vijek proveo u riječkom brodogradilištu. Istaknuo je i kako je element srca, znanja, umijeća i upravljanja i uspostavljenog povjerenja bio presudan da vlada podrži 3. maj u dovršetku brodova na navozima riječkog brodogradilišta.
"Očekivanja su ispunjena, a brod završen u roku", rekao je Plenković, dodavši da je na brodu radilo oko 800 zaposlenika 3. maja i još oko 250 kooperanata.
Vlada će, kako je istaknuo, "na tragu ovog uspješnog projekta nastaviti davati podršku 3. maju i drugim hrvatskim brodogradilištima, ali pod onim okolnostima koje ovakve brodove i ovakvu brodograđevnu industriju čine isplativom, praktički na tržišnim osnovama, uz odgovarajuću ulogu vlade, ali ne na štetu državnog proračuna".
"Ovo je potvrda naše politike da želimo održivu brodogradnju, ne na onim osnovama kada su, nažalost, velika sredstva, sredstva državnih jamstava, završila tako da brodovi nisu izgrađeni, a sredstva su konzumirana. Ovoga puta idemo korak po korak, odgovorno, uz kvalitetan nadzor Hrvatske brodogradnje - Jadranbroda i svih nadležnih ministarstva i ovaj brod je potvrda te politike i tog uspjeha", rekao je Plenković.
"Pratit ćemo brodogradnju, ali u onim okolnostima kada imamo povjerenje u menadžment i ljude koji rade da žele dovršiti brodove, da će cijene biti adekvatne, da je organizacija rada takva da nema nekih čudnih ekstra troškova, da projekti propadaju, da državne novce uzmu banke, a brodova nema. Taj film ne želimo gledati. Nadzor koji smo imali kroz Hrvatsku brodogradnju Jadranbrod - sve isplate, cijeli tijek novca je imao svojevrsnu superviziju i mi smo uspjeli. Ovo je novi model koji je puno smisleniji nego oni koji su bili prije", poručio je premijer.
Direktor 3. maja Edi Kučan zahvalio je premijeru i vladi, vjerovnicima i svima koji su iskazali volju i povjerenje da prate 3. maj kako bi nastavio brodograđevnu djelatnost.
Najavio je kako će riječko brodogradilište vratiti državno jamstvo, kao i kredit za gradnju ovoga broda i dio kredita za pokretanje proizvodnje.
Direktor 3. maja: Ovo mi je jedan od najljepših dana u karijeri
Kučan je u vrlo emotivnom istupu rekao kako mu je u 39 godina u brodogradnji ovo jedan od najljepših dana u karijeri.
"Ostajem i dalje u borbi za 3. maj. Borit ćemo se da idemo dalje", kazao je Kučan, upitan ide li u mirovinu nakon što je prije nekoliko dana napunio 65 godina.
Po njegovim riječima, slijedi gradnja novogradnje 723, tankera za prijevoz nafte, naftnih prerađevina i kemikalija za španjolskog naručitelja. "Rokovi su kratki, brod je dosta devastiran došao iz Pule i ulažemo velike napore da ga usmjerimo kako smo zamislili", kazao je Kučan, dodajući i kako će biti teško, ali kako će trećemajci odraditi potrebno.
Kučan je rekao kako je bilo planiramo da se s kanadskom Algomom danas potpiše ugovor za završetak novogradnje 527, još jednog samoiskrcavajućeg broda za rasuti teret, ali je taj brod u stečajnoj masi Uljanika i mora proći proceduru prema stečajnom zakonu. Nada se da će biti volje i želje da se i to ostvari. "Taj brod nama fizički smeta na navozu, a s jednim brodom ne možemo živjeti, pa taj navoz moramo osloboditi kako bismo mogli nastaviti gradnju drugih objekata", rekao je.
Kunač je istaknuo i kako 3. maj, nakon završetka broda Algoma Interpid, svakodnevno dobiva upite za gradnju novih brodova.
Na upit o rješavanju formalno-pravnih odnosa između 3. maja i Uljanika, Kučan je rekao da bi to trebalo riješiti do kraja godine. Ostale su obveze Uljanika prema 3. maju, a Kučan se nada da će se zajedno s mjerodavnim ministarstvima naći pozitivno rješenje.