Čovjek koji je stvorio Mastodon osmislio ga je upravo za ovaj trenutak

Foto: Shutterstock

EUDGEN Rochko izgleda iscrpljeno. Ovaj 29-godišnji njemački programer osnivač je Mastodona, alternative Twitteru koja je posljednjih tjedana postala iznimno popularna jer je nedavno preuzimanje vlasništva od Elona Muska nad ovom platformom izazvalo kaos među njezinim korisnicima.

Rochko je počeo razvijati Mastodon nedugo nakon što je napustio sveučilište 2016. godine. Bio je obožavatelj Twittera, ali je želio stvoriti platformu koju ne kontrolira nijedna tvrtka ili osoba, s obrazloženjem da je online komunikacija previše važna da bi bila na volji komercijalnih interesa ili izvršnih direktora. Vjerovao je da bi manjak motiva za profitom i mudar dizajn mogli obeshrabriti uznemiravanje i zlostavljanje i pružiti korisnicima više kontrole, piše Wired.

Umjesto stvaranja jedne jedinstvene platforme, protokol koji Mastodon koristi, nazvan ActivityPub, omogućuje svakome korištenje softvera otvorenog koda za pokretanje poslužitelja koji ugošćuje zajednicu u stilu Twittera s vlastitim pravilima. I poslužitelji, kao i drugi izvan Mastodona, zajedno tvore kolektiv međusobno povezanih zajednica nazvanih "Fediverse".

Ljudi se mogu pridružiti poslužitelju koji odgovara njihovim interesima i standardima zajednice, ali se također mogu povezati s korisnicima na drugim poslužiteljima ili potpuno blokirati sav sadržaj s određenog poslužitelja.

Sve se promijenilo s Muskovim preuzimanjem Twittera

Mastodon je polako rastao nakon što je prvi kod objavljen 2017. godine, privlačeći uglavnom entuzijaste besplatnog softvera. Potom je Elon Musk preuzeo kontrolu nad Twitterom za 44 milijarde dolara. Njegova obećanja da će ublažiti pravila, veliki rezovi osoblja i kaotične promjene na platformi odvratili su mnoge korisnike Twittera od platforme.

U prošlih nekoliko tjedana, kaže Rochko, stvoreno je oko 800.000 novih korisničkih računa na Mastodonu, preplavljujući popularne poslužitelje i timeline postojećih korisnika predstavljanjima, pitanjima i pritužbama novopridošlica. Prošle su godine donacije neprofitnoj organizaciji koja upravlja Mastodonom i čiji je Rochko izvršni direktor iznosile ukupno 55.000 eura, a potrošio je samo 23.000 eura.

Otkako je Musk preuzeo Twitter, Rochko je dugo radio na održavanju vlastitog servera, Mastodon.Social, dok je istodobno pripremao veliku nadogradnju za Mastodon. S Wiredom je razgovarao videovezom iz svog doma u Njemačkoj.

Wired: Kako je bilo prošlih nekoliko tjedana?

Rochko: Ljudi vjerojatno žele čuti da je bilo sjajno, ali ja bih to radije promatrao sa strane. Ima više posla, ima više požara za gasiti. Nevjerojatno je stresno. Imam 14-satno radno vrijeme, vrlo malo spavam i vrlo malo jedem.

Cijela priča koincidira s novom verzijom softvera Mastodon. Na to stavljamo veliki fokus. A onda se odjednom morate pozabaviti i odgovaranjem na novinarske upite i vođenjem računa na društvenim mrežama kako biste iskoristili priliku.

Wired: Unatoč izazovima, je li zadovoljstvo vidjeti da se Mastodonu okreću ljudi koji napuštaju Twitter?

Rochko: Da, bilo je dobro i zadovoljavajuće na objektivnoj razini. Volio bih se samo nasloniti i uživati u činjenici da toliko novih ljudi koristi Mastodon poput Stephena Fryja. Nažalost, nemam vremena zavaliti se i uživati u tome. Bilo je mnogo novih donacija preko Patreona u prošlih 10 dana, što je bez presedana.

Wired: Što mislite o tome kako se Elon Musk ismijavao Mastodonu u nedavnom tweetu?

Rochko: Iskreno, to je za nas stvarno bila dobra stvar. To je besplatna reklama, a on samo pravi budalu od sebe. Jedva sam mogao vidjeti snimku zaslona jer je ekran bio prljav, ali mislim da se rugao nekome tko ima problema s objavljivanjem nakon prijave. Stvar je u tome što golemi priljev novih korisnika očito jako opterećuje mrežu volontera. Stoga ne treba čuditi što se ljudi bore s teretom. To je samo pitanje razmjera. Uz pojavu više Mastodon poslužitelja nego ikad prije, postoji sve više i više mogućnosti za pridruživanje ljudi.

Wired: Iako Mastodon ima mnogo novih korisnika, mnogi smatraju da nema značajke na koje su navikli na Twitteru. Slušate li pritužbe?

Rochko: Slušam, ali nisam spreman odmah reagirati na zahtjeve za novim značajkama. Imamo svoje planove i strategije i svoju koncepciju o tome što je Mastodon. Sve nove povratne informacije definitivno se slijevaju u naš dojam o tome što je Mastodon, što mu treba i kamo će ići. Samo ne nužno na instant način, a možda i ne baš na isti način na koji netko očekuje.

Wired: Postoji li nešto posebno što ste čuli, a što se čini kao dobra ideja?

Rochko: Puno zahtjeva nema smisla, jer ljudi još nisu naučili o platformi. Pitaju nas zašto Mastodon nije jedan poslužitelj?. Nećemo iskoristiti priliku da poništimo svu decentralizaciju. Još jedna značajka koju korisnici traže su tweetovi s citatima. O tome se raspravljalo godinama, a kad ih je Twitter predstavio, otprilike u vrijeme kad sam napustio tu platformu, nisam bio obožavatelj. Čak i ako to nije uvijek toksično, definitivno vas može dovesti u iskušenje da radite ono što ljudi nazivaju zakucavanjima. Sada više ne razmišljam o tome kao nekada i definitivno uzimam u obzir koliko često ljudi traže ovu značajku. Nije sve uklesano u kamen.

Wired: Korporativne društvene mreže imale su najviše poteškoća kada su njihove zajednice postale stvarno velike, u stotine milijuna. Jeste li vidjeli više toksičnosti ili drugih problema zato što se mnogo ljudi pridružilo Mastodonu?

Rochko: Događa se neka vrsta samoselekcije pri čemu su ljudi koji se pridruže Mastodonu možda civiliziraniji. Ali ne treba zanemariti činjenicu da svi različiti poslužitelji, sa svojim pravilima o govoru mržnje i protiv uznemiravanja, obavljaju posao moderiranja i djeluju kao filter protiv zloporabe. Kada se prijavite na poslužitelj koji ima pravila protiv, recimo, rasizma ili transfobije, a zatim se netko drugi prijavi na poslužitelj i počne objavljivati nešto transfobično, tada vaš moderator banira tu osobu, a vi to ne morate ni vidjeti.

Wired: Što se više ljudi bude pridruživalo platformi, hoće li joj biti teže ostati decentraliziranom?

Rochko: Uvijek su u igri određene sile centralizacije. Isplativije je imati više korisnika na jednom poslužitelju. A ljudi teže poslužiteljima koji se smatraju pouzdanijima. Odabir poslužitelja često je težak, to je jedna velika razlika između nečega poput Twittera i nečega poput Mastodona. Kako ljudi biraju davatelja usluga e-pošte? Često idu na Gmail jer je najveći. Ali ja ne koristim Gmail, a još uvijek mogu dobro koristiti e-poštu. To nije nepopravljiva situacija. I ne postoji niti jedan Mastodon poslužitelj s razmjerima Gmaila.

Wired: Neće li troškovi značajno porasti za Mastodonove poslužitelje kako usluga bude postajala popularnija?

Rochko: Da, što više poslužitelj raste, to više košta njegovo hostiranje. A ako vas ne zanima monetizacija ili izvlačenje profita, rast je zapravo skoro negativna stvar. Sada ću morati platiti više za poslužitelje i slične stvari. Ali Mastodon i Fediverse omogućuju raspoređivanje tereta na više različitih aktera. Mogao bih jednostavno zatvoriti registracije na svom poslužitelju, a drugi poslužitelji i mreža će pokupiti ljude koji se sada pokušavaju prijaviti.

Wired: Što se događa ako netko želi postaviti Mastodonov poslužitelj koji širi mržnju?

Rochko: Administrator poslužitelja može odlučiti da više neće primati takve poruke i postaviti blokadu drugog poslužitelja. To se obično događa u slučajevima neželjene pošte ili zlostavljanja ili uznemiravanja.

Wired: Predviđate li da će upravljanje zajednicom postati teže kada vam se pridruži više ljudi, svi s različitim mišljenjima? Ili je biti domaćin vrlo širokom rasponu pogleda dio izvorne vizije?

Rochko: To je ideja. Ne postoji konsenzus, ne postoji jedinstvena ideja što moderirati, a što ne. Neki ljudi će imati drugačija očekivanja o tome što žele vidjeti ili koliko strogi žele biti u vezi s tim tko s kim komunicira. Fediverse nudi različita mjesta na koja možete otići i doživjeti društvene medije onako kako ih želite doživjeti. Možete imati super siguran prostor uz vrlo strogu kontrolu, nitko od vas neće tražiti kompromis oko bilo čega.

Wired: Što ljudi mogu učiniti da pomognu Mastodonu ako im se sviđaju vaše ideje?

Rochko: Rekao bih da preko Patreona podrže poslužitelj na kojem se nalazi njihov korisnički račun. Ljudi koji pokreću poslužitelje trebali bi dobiti podršku.

Wired: Što ako netko - recimo impulzivni milijarder - želi kupiti Mastodon ili nekako preuzeti kontrolu nad njim?

Rochko: Mreža je zaštićena od nečeg takvog. Koristimo besplatan softver otvorenog koda i nitko ne može promijeniti licencu niti je retroaktivno uzeti natrag, a svi različiti poslužitelji u vlasništvu su drugih ljudi. Netko bi mogao kupiti Mastodon gGmbH, njemačku neprofitnu organizaciju koja održava softver i s njim zaštitni znak i poslužitelje koje vodimo - mastodon.social i mastodon.online - ali to ne bi značajno utjecalo na Fediverse.