NAKON skoro dva mjeseca šoping centri otvorili su svoja rotirajuća vrata i pustili građane željne trošenja da lunjaju njihovim hodnicima. Zagrepčani u rano poslijepodne ovoga ponedjeljka nisu baš pohrlili isukati kartice i beskontaktno potrošiti što su, ako išta jesu, uštedjeli dok su šoping centri bili zatvoreni.
Iako su parkirališta Arena Centra, Avenue Malla i City Centra East bila solidno popunjena, više je ljudi sjedilo pred kafićima i šetalo hodnicima nego što je zalazilo u dućane. Kao da je većina samo došla provjeriti ima li još uvijek svega, sjaji li i doziva jednako u hramu potrošačkog društva, je li nova normalnost donijela zaokružene cijene ili se i dalje sve računa na ,99.
Za isprobati četiri para hlača treba ostaviti cijelu plaću
"Ljudi šetaju i gledaju izloge, ali slabo ulaze", kaže nam prodavačica u razvikanom i prilično skupom dućanu trapericama. Oni koji uđu razgledaju, robu baš i ne diraju, okrenu se i nastave dalje.
"Boje se dotaknuti hlače, toliko su ih isprepadali mjerama. I još znaju da ništa ne smiju probati pa se ni ne zadržavaju. Prije su cure znale doći i isprobati po deset pari traperica prije nego što bi kupile jedne. Sad bi trebale kupiti deset pari, isprobati ih kući i vratiti one koje im se ne sviđaju", kaže nam prodavačica koja ne vjeruje da se takvo stanje može dugo održati.
I zaista, kada se pogledaju cijene u tom dućanu, za isprobati četiri ili pet para hlača potrebno je ostaviti prosječnu hrvatsku plaću, a takvo što malo tko sebi može priuštiti. Dodatnu komplikaciju bi izazvalo i plaćanje na rate, što je posebno popularno, jer u tom slučaju većina trgovina ne odobrava povrat novca nego traže da izaberete nešto drugo iz njihovog asortimana. Za takvu praksu baš i nismo sigurni da je u skladu sa zakonom, ali tako je – kako je.
Operite odjeću pa je nećete moći vratiti
I još ako poslušate preporuku s vrata jedne trgovine i operete odjeću čim dođete kući, a etikete neoprezno bacite, teško da ćete robu koja vam ne odgovara moći vratiti. Ali tako je to kad epidemiolozi odlučuju o trgovini. U sljedećim bi se danima mnogi mogli neugodno iznenaditi, kako trgovci koji se nadaju boljim danima, tako i kupci koji žele nešto novo odjenuti. Moglo bi doći do nove mode prekratkih ili predugačkih hlača ako se brzo ne pokrene veći broj radionica koje prepravljaju odjeću.
Sa žlicom u ruci u kupovinu cipela
I dok se odjeća ne smije isprobavati, obuća se može do mile volje navlačiti po rukama i nogama. Jedino je ograničenje u broju kupaca koji smiju ući u trgovinu. Neki su se dosjetili zgodnom rješenju kako broj kupaca držati pod kontrolom.
"Dezinficirajte ruke i uzmite žlicu za cipele", upućuju nas prodavačice u trgovini velikog lanca koji prodaje jeftiniju obuću. Kad kutija ostane bez žlica za cipele, više nema ulaska u dućan. I tako kupci šetaju sa žlicama u rukama, ni sami ne znajući što bi s njima. I brzo odlaze jer takav šoping nije ono na što su navikli. Drugi su, pak, broj kupaca ograničili brojem platnenih vrećica pa se po trgovinama koje prodaju mladenačku odjeću šeta kao po tržnici s cekerima u rukama ili preko ramena. Treći su pak na ulaz postavili mrke zaštitare koji svojom pojavom odbijaju kupce pa i nemaju baš koga brojati.
Nema ritualnog pipkanja, biranja i isprobavanja
Šetajući od dućana do dućana i od centra do centra, zaključili smo da ovaj ponedjeljak nikako neće biti rekordan po potrošnji, ni blizu. Želja za trošenjem možda postoji, novac i roba su možda i spremni za mijenjanje vlasnika, ali šoping mnogima nije samo zadovoljavanje potrebe za odjećom, obućom ili kakvom spravicom koja će im život olakšati ili učiniti zabavnijim.
Zabava je u ritualu biranja, pipkanja, premišljanja, isprobavanja, a svježi miris dezinficijensa i nervoza onih koji čekaju na svoj red za ulazak u trgovinu su tu zabavu zasad učinkovito uništili. I naravno, trgovcima zadali probleme i stvorili zabrinutost za budućnost.
Cijeli dan s krpom i alkoholom
Dućani specijalizirani za kućanske aparate, kuhinjska pomagala, pa čak i optičarske radnje u nešto su boljem položaju od trgovaca odjećom. Nešto su u protekla dva mjeseca prodali preko interneta pa im na računu nije baš najveća rupa, a i kod njih i nije problem dezinficirati izloženo kad kupci odu. U takve se trgovine ionako većinom ciljano dolazi po ono što kupcima zaista treba. Rijetko tko impulzivno kupi televizor ili usisavač, dok se zgodna majica, košulja ili šal i kupe onako usput.
"Ušli ste u zadnji trenutak. Za dvije minute spuštamo rešetke i dezinficiramo dućan", rekla nam je prodavačica u optici gdje smo došli pogledati jesu li došle nove kolekcije sunčanih naočala. Cijeli dan, kaže, ima krpu i bočicu s alkoholom u rukama i kako koja mušterija odloži naočale, tako ih ona dezinficira. Za obaveznom pauzom, od sat vremena, za dezinfekciju nema potrebe. Sve je cijelo vrijeme čisto. Samo treba prebrisati pod, ali roleta mora ostati spuštena dok ne istekne propisano vrijeme.
Obavezno zatvaranje i dezinfekcija
Kako nam je rekla da se rešetke spuštaju za dvije minute, tako smo pobjegli na hodnik da ne ostanemo zarobljeni među naočalama i odjednom je krenuo ne baš ugodan zvuk spuštanja rešetki na trgovinama. Gotovo svi su u isto vrijeme zatvorili vrata i iz stražnjih prostorija izvukli metle i krpe i krenuli ribati trgovine. Miris dezinficijensa se pojačao pa je trgovački centar podsjećao na bolnicu u kojoj se ne služi hrana.
Neobična i proizvoljna pravila
Dok su prodavači i prodavačice čistili, mi smo se uputili prema izlazu. Trgovački centri zatvorenih dućana nisu baš zanimljiva mjesta. Usput smo vidjeli da su masažne fotelje, koje se uključuju kad u njih ubacite kovanice, ograđene trakom i zabranjen im je pristup, dok se na dječje automobile i aviončiće za zabavu smije potrošiti novac. Kako je došlo do takve odluke i pravila, nije nam jasno.
Baš kao što nam nije jasno zašto na nekim trgovinama piše da se smije ući samo s maskom, što nitko ne forsira, a u drugima je dovoljno poštrcati ruke dezinficijensom, što se u jednima provjerava, a u drugima ne. Dok se ne naviknemo, ili dok ne ukinu higijeničare koji će nam provjeravati čistoću ruku, čini nam se da će trgovački centri ostati tužna mjesta u kojima poslovi propadaju.
*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa kako bismo smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost vlastitih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.
Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz koronavirus instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: koronavirus
Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.