Danski medij objavio velik članak o hrvatskom Bellabeatu. Jako su im sumnjivi

Foto: Berlingske

Poslovni čovjek Peter Warnøe i njegova tvrtka Nordic Eye mogli bi zaraditi milijarde od ulaganja u hrvatsku tvrtku Bellabeat, ali brojni stručnjaci imaju nedoumice vezane uz ovu priču o uspjehu. Danski dnevni list Berlingske u Zagrebu je provjerio sve strane priče.

Posljednjih godina 59-godišnji biznismen Peter Warnøe govorio je ljudima da se dočepao rijetke investicije. Njegova investicijska tvrtka Nordic Eye uložila je 2018. u tada malu hrvatsku tvrtku Bellabeat, koja prodaje narukvice za fitness s povezanim aplikacijama za žene. Očigledno je to bila jako dobra ideja.

Prema Nordic Eyeu, Bellabeat je u međuvremenu izrastao u tvrtku s oko pet milijuna korisnika koji plaćaju, prodaja se mjeri u milijardama dolara, a sklopljena su i partnerstva s globalnim superbrendovima kao što su Tesla, Netflix, Apple i Miley Cyrus.

A prema Nordic Eyeu, vrijednost hrvatske tvrtke eksplodirala je od 400 milijuna danskih kruna 2018. godine na nevjerojatnih 26 milijardi kruna (3.8 milijardi dolara) danas.

"Bellabeat je sjajna tvrtka. I to je fantastična priča za nas", rekao je izvršni direktor Nordic Eyea Anders Kaasgaard kada su ga reporteri Berlingskea posjetili u njegovom uredu u Nyhavnu u Kopenhagenu.

Ukupno je Nordic Eye - uz potporu 350 bogatih investitora - uložio gotovo 500 milijuna danskih kruna u Bellabeat. Ova će se investicija višestruko isplatiti ako se udjele u hrvatskoj tvrtki bude moglo prodati za 26 milijardi danskih kruna. Ali ne može svatko shvatiti ovu priču o uspjehu.

Stručnjaci u Danskoj iznenađeni navodnim velikim uspjehom Bellabeata

Berlingske je razgovarao s brojnim stručnjacima u Danskoj i inozemstvu koji su izrazili iznenađenje Nordic Eyeovom visokom procjenom Bellabeata. Istodobno istraživanje Berlingskea pokazuje da ne postoji korelacija između navodnog uspjeha Bellabeata i javno dostupnih podataka. I hrvatska tvrtka je u nekoliko slučajeva preuveličala svoje zasluge.

Između ostalog, Bellabeat je u hrvatskim medijima najavio veliku suradnju s Bank of America. Međutim, američka banka ne potvrđuje cijelu priču. "Sve u vezi ove tvrtke djeluje neshvatljivo. Ali priča o suradnji s Bank of America podiže ovaj slučaj na drukčiju razinu", kaže Lars Kiertzner, ovlašteni računovođa i dugogodišnji glavni savjetnik u Asocijaciji danskih računovođa (FSR).

Bellabeat su 2014. godine osnovali slovenska kiparica Urška Sršen i Sandro Mur, matematičar iz Hrvatske. Oboje su imali oko 25 godina kada su osnovali tvrtku. Njihova je ideja bila stvoriti fitness i zdravstvenu narukvicu koja bi pomogla ženama da prate aktivnosti poput spavanja, unosa vode i razine stresa. Odmah je ostvaren uspjeh.

Privukli niz ulaganja

"Bili su pomalo pioniri u svom području i očito su imali inovativan proizvod", kaže Mirna Marović, koja vodi Hrvatsku private equity i venture capital asocijaciju (HVCA). Marović ima opsežno znanje o poslovnoj zajednici u Hrvatskoj i pratila je razvoj Bellabeata. Kao i Marović, spomenuta tvrtka ima ured u Hoto Business Toweru u središtu Zagreba.

U godinama nakon osnivanja Bellabeat je često spominjan u medijima. Tvrtka je sudjelovala u renomiranom američkom programu za start-upove pod nazivom Y Combinator. Suosnivačica Urška Sršen proglašena je jednim od svjetskih talenata do 30 godina po izboru časopisa Forbes.

A Bellabeat je privukao ulaganja Universal Musica, programera Google Gmaila Paula Buchheita i američkog milijardera Nicolasa Berggruena.

"Tvrtka nije uspjela opravdati početni hype"

No, prema riječima Mirne Marović, tvrtka nije uspjela opravdati početni hype: "Moj je dojam da je tvrtka već nekoliko godina na svojevrsnom rollercoasteru jer postoji velika konkurencija na njihovom poslovnom području. To je tvrtka za koju nisam puno čula posljednjih godina."

Iz istog je razloga Mirna Marović bila vrlo iznenađena kada je od Berlingskea čula da jedan od Bellabeatovih investitora - danski Nordic Eye - vrijednost hrvatske tvrtke sada procjenjuje na gotovo četiri milijarde dolara. Marović objašnjava da samo dvije tvrtke u Hrvatskoj službeno imaju status jednoroga - što je globalni izraz za tvrtke čija je vrijednost veća od jedne milijarde dolara.

"A Bellabeat nije jedna od njih. Bila bih stvarno iznenađena da Bellabeat ima tako visoku vrijednost. Moj dojam svakako nije da im stvari idu tako dobro", kaže Mirna Marović.

Teško je procijeniti koliko je Bellabeat zapravo uspješan. Unatoč tome što ima sjedište u Hrvatskoj, tvrtka je registrirana u američkoj saveznoj državi Delawareu, gdje financijski izvještaji nisu javni. Ali prema Nordic Eyeu, tvrtka ima gotovo pet milijuna korisnika koji plaćaju, što je prošle godine navodno rezultiralo prometom od 3.5 milijardi danskih kruna.

"Nikad nisam čuo za tvrtku"

To bi Bellabeat postavilo visoko na popisu najvećih tvrtki u globalnoj zdravstveno-tehnološkoj industriji. No, spomenute brojke iznenađuju nekoliko stručnjaka s kojima je Berlingske razgovarao. "Nikad nisam čuo za tvrtku", kaže Tariq Osman Andersen, izvanredni profesor na Odjelu za računalne znanosti na Sveučilištu u Kopenhagenu, specijaliziran za tehnologiju kojom se Bellabeat bavi.

Može li postojati tvrtka koja vrijedi gotovo 26 milijardi danskih kruna i prodaje ovu vrstu zdravstvene tehnologije a da ne znate za nju? "Zvuči stvarno misteriozno", kaže Andersen.

Jedna od kolegica Tariqa Osmana Andersena na Sveučilištu u Kopenhagenu, docentica Sarah Homewood, istraživala je tehnologiju praćenja plodnih dana i menstrualnog ciklusa. Prije nekoliko godina naišla je na Bellabeatovu aplikaciju Period Diary koja pomaže ženama pratiti menstrualni ciklus.

"Ali ne smatram je jednom od velikih aplikacija za menstruaciju, kao što su Clue i Flo, sa sjedištima u Berlinu i Londonu", kaže Homewood.

"Iznenađujuće je da imaju toliko korisnika koju plaćaju"

O tome je Sarah Homewood razgovarala sa svoje tri kolegice, Josie Hamper, Nadiom Campo Woytuk i Marie Louise Juul Søndergaard. One istražuju digitalno praćenje plodnosti na Sveučilištu u Oxfordu, Kraljevskom tehnološkom institutu u Stockholmu, najvećem tehničkom sveučilištu u Švedskoj, i Fakultetu arhitekture i dizajna u Oslu.

Nijedna od njih posljednjih godina nije imala Bellabeat na radaru. "Smatramo vrlo iznenađujućim da Bellabeat ima toliko mnogo korisnika koji plaćaju i da je tako velik", kažu četiri istraživačice u zajedničkoj izjavi.

Šveđanin Björn Jeffery radi s tehnologijom više od 25 godina i zaslužan je za razvoj popularne dječje igre Toca Boca. Danas je u upravnim odborima tvrtki u tehnološkoj industriji, koju također prati kao kolumnist za medijske kuće. Ali naziv Bellabeat mu ne zvuči poznato: "Nikad nisam čuo za njih."

"Bellabeatov broj se čini iznimno visokim i nema podataka koji bi to potvrdili"

Björn Jeffery već je nekoliko godina investitor berlinske tvrtke Clue koja, kao i Bellabeat, ima aplikaciju za menstruaciju. On, dakle, poznaje ovo tržište, no teško mu je povjerovati da Bellabeat ima gotovo pet milijuna korisnika koji plaćaju.

"To je vrlo malo vjerojatno. Nema mnogo usluga ili aplikacija koje imaju toliko korisnika koji plaćaju. Bellabeatov broj se čini iznimno visokim i nema podataka koji bi to potvrdili. Čini se da to nema puno smisla", kaže Jeffery i dodaje: "Clue ima dobar poslovni model, ali nije ni blizu četiri ili pet milijuna pretplatnika."

Bellabeat ne želi komentirati spomenute izjave, koje tvrtka opisuje kao "subjektivne dojmove i mišljenja".

U uredu Nordic Eyea u Nyhavnu izvršni direktor Anders Kaasgaard objašnjava da većina Bellabeatovih prihoda više ne dolazi od fitness narukvica, nego danas novac dolazi od kupaca koji se pretplate na dvije aplikacije.

"Kad imate gotovo pet milijuna pretplatnika, to je mnogo novca"

"Biznis se uglavnom sastoji od prodaje sadržaja u aplikaciji. Oko 80 posto prihoda dolazi iz toga", kaže izvršni direktor Nordic Eyea, dodajući: "Prodaju pretplatu preko App Storea, koja košta oko deset dolara mjesečno. Dakle, kada imate gotovo pet milijuna pretplatnika, to je mnogo novca."

Kako znate da Bellabeat ima gotovo pet milijuna korisnika koji plaćaju? "Od njih dobivamo izvješća svaki mjesec. Imamo mjesto u Upravnom odboru i primamo revidirano godišnje izvješće tvrtke", kaže Anders Kaasgaard.

Peter Warnøe je predstavnik Nordic Eyea u Upravnom odboru Bellabeata. U odboru je također biznismen Jeppe Christiansen, koji je direktor tvrtke Maj Invest. Nitko od njih dvojice nije želio komentirati ovaj članak.

Sumnja da Bellabeat ima pet milijuna korisnika

Međutim, tvrdnja da Bellabeat ima gotovo pet milijuna korisnika nije u skladu s informacijom koju je Berlingske dobio od App Storea preko podatkovnog portala Sensor Tower.
Čini se da su Bellabeatove dvije aplikacije preuzete između 10.000 i 30.000 puta svakog mjeseca tijekom prošle godine i pol. Tijekom prošlih deset godina tvrtkine aplikacije ostvarile su prodaju od samo 720.000 dolara.

"Ne razmišljam puno o tome", kaže Anders Kaasgaard kada ga Berlingske suoči s brojkama.

Ali kako to ima smisla ako imaju gotovo pet milijuna pretplatnika i prihod od preko 500 milijuna dolara? "O tome biste morali pitati Bellabeat." Možete li shvatiti da, gledajući sa strane, ovo nema smisla? "Mogu to razumjeti. Mislim da je to potpuno prirodno. Zato što je ovo podjednako veliko i divlje."

Anders Kaasgaard kaže da Nordic Eye ima otprilike 350 investitora, kako bogate privatnike tako i velike upravitelje imovinom. Mnogi investitori imaju velik financijski interes da Bellabeat ostane uspješan. Berlingske je došao u posjed internog izvješća, koje je Nordic Eye poslao svojim investitorima tijekom ljeta 2023. godine.

"To je stvarno jako dobra investicija"

Dokument pokazuje da je glavni fond Nordic Eyea uložio u 13 tvrtki u Danskoj i u inozemstvu. Ali izvješće također pokazuje da Bellabeat samo u ovom fondu čini 87 posto ukupne vrijednosti 13 tvrtki. Drugim riječima: Bellabeat je ključan za trenutni uspjeh Nordic Eyea.

Međutim, prema Andersu Kaasgaardu, nije neobično u investicijskim tvrtkama poput Nordic Eyea da nekoliko tvrtki zauzima puno prostora. Nordic Eye je takozvani venture fond koji ulaže u tvrtke u ranoj fazi. "Sada je Bellabeat također luda investicija za nas. To je stvarno jako dobra investicija", rekao je Kaasgaard.

Je li to investicija kojom ste zadovoljni?

"Prilično sam zadovoljan. Smiruje me to što imaju revidirana financijska izvješća. I možemo vidjeti vrlo snažan novčani tok u tvrtki. Ali trebali biste otići u Zagreb i posjetiti ih."

Danski novinari u Zagrebu

Nekoliko dana kasnije novinari Berlingskea bili su u zrakoplovu za hrvatsku metropolu. Na 13. katu Hoto Business Towera osnivači Bellabeata Sandro Mur i Urška Sršen dočekuju ih u sobi za sastanke s pogledom na Zagreb. Uz njih su financijski dužnosnik i PR djelatnik.

Bellabeatov tim ne odaje mnogo: ni podatke o prihodima, ni dobit, ni broj pretplatnika. Ne žele potvrditi jesu li brojke koje donosi Nordic Eye točne. "Možemo samo reći da su ono što je Nordic Eye naveo vrlo generalizirani podaci koje ne možemo u ovom trenutku opširnije komentirati", kaže Urška Sršen.

Ali Nordic Eye kaže da je vaš prihod prošle godine bio 525 milijuna dolara. Nije li to vrlo konkretna brojka? "Da, vrlo je konkretna. Ali ne želimo komentirati prihode. Nikada nismo htjeli da prihodi budu javno poznata informacija."

"Nikad ne govorimo o akvizicijama"

Kad joj se predoče brojke s podatkovnog portala Sensor Tower, Urška Sršen daje drukčije objašnjenje od onog koje je za Berlingske dao izvršni direktor Nordic Eyea Anders Kaasgaard. Bellabeat ne zarađuje većinu svog novca od mobilnih aplikacija, tvrdi Sršen.

Prema njenim riječima, velika većina prihoda dolazi od tzv. web aplikacija, kojima korisnici pristupaju preko svojih računala. Ona objašnjava da prihodi Bellabeata od ovog kanala dolaze kroz akvizicije drugih tvrtki i korisnika. No, dvoje osnivača ne želi otkriti nazive web aplikacija ili objasniti gdje se mogu pronaći na internetu. To su poslovne tajne, objašnjavaju njih dvoje.

"Nikad ne govorimo o tim akvizicijama. To su akvizicije za koje ne znaju čak ni naši zaposlenici", kaže Sandro Mur.

Švedski tehnološki analitičar Björn Jeffery to objašnjenje naziva čudnim: "Tko želi svaku večer sjesti, izvaditi svoje računalo i zapisati što je jeo i kako je spavao? Pa to se radi na mobitelu. To nema smisla."

Nordic promijenio priču

Berlingske je objasnio Andersu Kaasgaardu iz Nordic Eyea kako dvoje osnivača kaže da većina prihoda Bellabeata dolazi od web aplikacija - a ne mobilnih aplikacija. U svom komentaru Nordic Eye sada kaže sljedeće: "Kada govorimo o aplikacijama, to je termin koji koristimo i za web aplikacije i za mobilne aplikacije."

Sandro Mur i Urška Sršen - oboje imaju 34 godine - također nerado govore o činjenici da njihov danski investitor Nordic Eye vjeruje kako Bellabeat vrijedi 3.8 milijardi dolara. "Ne možemo komentirati procjenu Nordic Eyea. Možemo samo reći da nikada nismo uprihodili novca za takvu procjenu", kaže Urška Sršen.

Jeste li prikupili novac blizu te vrijednosti? "Ne", kaže Urška Sršen, dodajući da se Nordic Eyeovo vrednovanje Bellabeata očito temelji na "predviđanjima". Njezin kolega Sandro Mur svjestan je predviđanja.

Godine 2016. - samo dvije godine nakon osnivanja Bellabeata - rekao je u velikom intervju za hrvatski medij N1 da je tvrtka krenula ravno prema zvijezdama. "Unutar dvije godine trebali bismo imati vrijednost od milijardu dolara", rekao je Sandro Mur.

Ali stvarnost je bila sasvim drugačija, sada priznaje. Sljedeće godine Bellabeat je pogodilo ono što on naziva "stvarno velikom krizom". "Nisam bio baš dobar u PR-u, da budem iskren. Bilo je to precjenjivanje, pretjerano samopouzdana izjava", kaže Mur.

No, napomena o skoroj milijardskoj vrijednosti nije jedina zapanjujuća izjava Sandra Mura u intervjuu za N1 iz 2016. godine.

Naveo je također da Bellabeat već ima mjesečni promet od 5.5 milijuna dolara. Kad ga je Berlingske suočio s tom izjavom, Sandro Mur je odmahivao glavom: "Ne, ne, ne. Nikad to nisam rekao. Možda sam prije četiri godine rekao da imamo prodaju 2.5 milijuna dolara mjesečno. Ali nikad nisam rekao pet milijuna. Nikad to nisam rekao. Taj citat ne dolazi od mene."

Međutim, Berlingske je angažirao prevoditelja koji je pregledao video. I on potvrđuje da Sandro Mur kaže kako je mjesečni prihod bio 5.5 milijuna dolara. Sada Bellabeat ima novo objašnjenje.

U e-mailu je njegova tvrtka navela da se Sandro Mur nije sjećao izjave iz 2016. godine, ali nakon što je pogledao video, sjetio se da je zapravo u intervjuu iznio točne prihode.
"U 2016. Bellabeat je imao dobar početak godine, a Sandrova izjava bila je iskreno predstavljanje tadašnje situacije", stoji u e-mailu.

Postoji nekoliko stvari koje ovdje izazivaju konfuziju.

U svom marketinškom materijalu Bellabeat tvrdi da 50 milijuna žena vjeruje njegovoj aplikaciji za menstruaciju pod nazivom Period Diary. Ta brojka također nije u skladu s informacijama iz Sensor Towera da Bellabeatove aplikacije zajedno imaju 10.000 do 30.000 preuzimanja mjesečno.

Sandro Mur ima objašnjenje za visoku brojku: "Koristimo je kao marketinški alat i radi se o tome kolikom smo broju ljudi pomogli kroz sve naše platforme, biltene i sve."
Dakle, Period Diary nema 50 milijuna korisnica? "Ne, nema 50 milijuna aktivnih korisnica."

Promijenili tekst u App Storeu

Naknadno je Bellabeat promijenio tekst u App Storeu tako da se brojka od 50 milijuna više ne pojavljuje. Umjesto toga, sada stoji da "žene u cijelom svijetu" koriste Period Diary.
Dakle, postoji nesigurnost oko nekoliko Bellabeatovih izjava.

Ali jedan se slučaj izdvaja.

U siječnju 2022. brojni hrvatski mediji objavili su nevjerojatnu priču o Bellabeatu. Sandro Mur je u člancima objasnio da je njegova tvrtka gotovo godinu dana radila na prikupljanju velike količine kapitala od novih investitora.

Tada je proces bio samo nekoliko tjedana od finalizacije.

"Ovo će biti naša najveća investicijska runda do sada", rekao je Sandro Mur, dodavši kako je njegova tvrtka prethodno prikupila 100 milijuna dolara od 28 različitih investitora.

Čudna priča oko Bank of America

Prema tim tekstovima, radilo se o trećoj najvećoj investicijskoj banci na svijetu, Bank of America, koja je pomogla Bellabeatu prikupiti kapital. No, najavljena runda ulaganja nije se ostvarila.

A nekoliko mjeseci nakon medijske objave Bellabeat je raskinuo ugovor s Bank of America. Danas dvije strane imaju različite verzije onoga što se zapravo dogodilo. Bank of America je odgovorio Berlingskeu da banka ne potvrđuje Bellabeatovu verziju suradnje. Prema banci, suradnja nije bila ni blizu toga da rezultira velikim povećanjem kapitala Bellabeata, kako je u medijima tvrdio Sandro Mur.

Velika američka banka objašnjava da Bellabeat nikada nije dostavio potreban materijal da bi Bank of America mogla provesti dubinsku analizu, pri čemu se analiziraju ugovori, financijski izvještaji, odnosi s klijentima i druge stvari.

Stoga, prema Bank of America, stvarni angažman na investicijskom ciklusu nikad nije započeo. Suočen s ovom informacijom, Bellabeat inzistira na tome da je postojala dugogodišnja suradnja s Bank of America.

Nikad nije provedena dubinska analiza

Međutim, tvrtka priznaje da dubinska analiza nikad nije provedena. Hrvatska tvrtka objašnjava da je radije surađivala s "drugim partnerima" te da je ugovor s Bank of America stoga otkazan u travnju 2022.

Berlingske je pitao dvoje osnivača Bellabeata zašto je njihova tvrtka u siječnju 2022. obavijestila medije da je - uz pomoć Bank of America - bila samo nekoliko tjedana od završetka rekordnog investicijskog ciklusa kada postupak dubinske analize još nije bio dovršen.

Međutim, oni na to nisu željeli odgovoriti. Tvrtka danas to naziva "nesporazumom". Ali začuđenost Bank of America oko Bellabeatove verzije suradnje ne staje na tome.

U napisima hrvatskih medija o investicijskom ciklusu spominjala se i pozitivna izjava jednog od direktora Bank of America, Stephena Blooma, o Bellabeatu. "Entuzijastični smo što surađujemo s Bellabeatom, s kojim dijelimo iste ciljeve i vrijednosti. Ekipa visokih stručnjaka Bank of America posvećena je Bellabeatu kao tvrtki visokovrijedne tehnologije i iskustva u području zdravlja i wellnessa, zahvaljujući kojima Bellabeat postiže vrhunsku tržišnu vrijednost", rekao je Bloom.

Ali Bank of America kaže Berlingskeu da banka nije svjesna da je Stephen Bloom ovom izjavom sudjelovao u medijskom praćenju Bellabeata. U Zagrebu Sandro Mur kaže da nema pojma odakle citat Stephena Blooma. "Nisam osobno razgovarao s njim", izjavio je osnivač Bellabeata.

Sandro Mur pretpostavlja da je hrvatski novinar intervjuirao direktora Bank of America o suradnji s Bellabeatom. "Novinar je kontaktirao Bank of America. To je njihov članak. Ne znam", kaže Sandro Mur.

I niste izdali priopćenje o suradnji? "Ne, mediji su me kontaktirali i rekao sam im da radimo s Bank of America i da smo planirali prikupiti 100 milijuna dolara". Ali to nije bilo tako.

Poslali smo upite Bellabeatu

Berlingske je bio u kontaktu s hrvatskim novinarom koji je dokumentirao da je oba priopćenja za medije s vijestima o nadolazećem investicijskom ciklusu i citatom Stephena Blooma poslao Bellabeatov medijski zaposlenik.

Bellabeat negira da je izmislio citat Stephena Blooma. Tvrtka je poslala Berlingskeu izvatke iz e-mail prepiske između Stephena Blooma i zaposlenika Bellabeata, gdje se spominje "citat". Ali citat iz članka ne pojavljuje se u korespondenciji.

Bellabeat navodi da je tvrtka također bila u verbalnom kontaktu sa Stephenom Bloomom. Međutim, Bank of America tvrdi za Berlingske da Stephen Bloom nikada nije dao izjavu o Bellabeatu za korištenje u javnosti.

Index je poslao upite Bellabeatu, ali još nismo dobili odgovore.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.