HRVATSKO katoličko sveučilište i Zaklada Konrad Adenauer u Zagrebu organizirali su u četvrtak 15. listopada 2020. predstavljanje nove studije doc. dr. sc. Tade Jurića "Praćenje migracija pristupima digitalne demografije - što nam mogu reći Facebook i Google Trends o hrvatskim migracijama?".
Jurić smatra da internetski podaci mogu biti vrlo transformativni za demografiju te je predstavio rezultate studije i razvoj modela kojim se predviđaju migracija i stupanj integracije putem praćenja digitalnih tragova. U tu svrhu koristili su analitičke alate Google Trends (GT) i Facebook (FB), navodi se u priopćenju na stranicama HKS-a.
Glavni cilj rada je bio predstaviti novi model za praćenje i predviđanje migracija te generalnu procjenu stupnja integracije novih hrvatskih iseljenika.
Među rezultatima docent Jurić je istaknuo da je studija pokazala da podaci koje generira FB po saveznim pokrajinama Njemačke koreliraju sa službenim podacima te da odstupanja gotovo i nema, dok podaci za pojedinačne gradove odstupaju.
Analiza digitalnih tragova pokazala je da prilikom planiranja migracije iseljenici u Hrvatskoj najčešće pretražuju pojmove "posao" i "zamolba za posao", a za njima slijedi pojam "životopis".
Indikativno je da se u Hrvatskoj pojam zamolba za posao na njemačkom jeziku "Bewerbung" pretražuje sve intenzivnije pa taj pojam nadilazi i samo pretraživanje na materinskom jeziku. To je snažna indicija da se hrvatski građani pripremaju za daljnje iseljavanje u Austriju i Njemačku. Ono što se također može iščitati iz ovih podataka je da se svaki peti tražitelj posla u Hrvatskoj raspituje za zaposlenje u inozemstvu.
Jurić zaključuje da iz Hrvatske žele otići i zaposleni jer "posao u Njemačkoj" najčešće Hrvati pretražuju u ranim jutarnjim satima ili pri kraju radnog vremena.
Također, smatra da će u idućim godinama rasti iseljavanje u zemlje u kojima se priča njemački, a posebice u Austriju jer sve više građana pretražuje "posao u Austriji".
Kao važan rezultat studije istraživač je istaknuo da se navedenim alatima može dosta pouzdano pratiti i stupanj integracije hrvatskih iseljenika u njemačko društvo, naročito putem analize FB interesa. Pokazalo se da hrvatski iseljenici u Njemačkoj pokazuju najveći interes za učenje njemačkog jezika, što je snažan pokazatelj želje i volje za integracijom u njemačko društvo. U pretragama interesa prva dva mjesta zauzimaju upravo stranice na kojima se može učiti njemački jezik.
"Zanimljivi uvidi se dobiju i kada se analizira pogled iz Njemačke. Primjerice Nijemci najviše postavljaju pitanje "Jesu li Hrvati muslimani?" te drugo po redu intenziteta: Koliko Hrvata prima socijalnu pomoć u Njemačkoj? Zanimljiva spoznaja koju smo uočili je i da raste broj razvoda brakova među hrvatskim iseljenicima u Njemačkoj. Taj trend bilježi kako FB u rubrici "životni događaji" i "status veze" tako i alat Google Trends. Kako Google Trends ne bilježi pojmove koji se ne pretražuju u većem opsegu, primjerice pojam "Stjepan Radić" nije dovoljno pretraživan da bi ga Google indeksirao u Njemačkoj. Tako nam je indikativno i da sam pojam "razvod braka" za hrvatske iseljenike postaje relevantan pojam pretraživanja jer se očito pretražuje u velikom opsegu", rekao je Jurić.
Cijelo predstavljanje pogledajte ovdje: