Foto: Luka Šangulin/Index
BEZBROJ puta prošli smo pored niza vrata u tunelima, a da pojma nemamo kamo zapravo ona točno vode. Što se iza njih skriva, čemu služe? Ima li tu, po nekim tajnim hodnicima, još nekakvih ljudi ili smo, u tunelima, ako se što dogodi, 'osuđeni' samo na ostale sudionike u prometu?
Naime, sa 167 kamera pokriven je svaki centimetar tunela s njegovim prilaznim zonama. Sofisticirani sustavi, poput onog vatrodojave (čija su baza optičko termički kabel postavljeni duž cijelog tunela, dimno termički javljači i ručni javljači požara) i videodetekcije, detekcije CO i brzine i smjera strujanja zraka, u realnom vremenu prate i alarmiraju za apsolutno sve što se u tunelu događa – slijedi reakcija čim detektiraju dim, registriraju znakovitu promjenu temperature, koncentraciju ugljik monoksida izvan zadanih gabarita, promjenu u strujanju zraka… a o vozilima koja se kreću u suprotnom pravcu ili zaustavljaju ne treba ni govoriti. Operateri Centra na videozidu mogu zumirati kadar do u detalja i lijepo promotriti što točno radite – registarska oznaka automobila ne može im promaknuti ni slučajno. I ne treba se čuditi ako stanete u tunelu snimiti selfie, a onda začujete glas kao iz Big Brothera koji vas lijepo, ljudski upozori da ste možda ipak odabrali pogrešno mjesto za to.
Tuneli sigurniji od ruralnih krajeva diljem Hrvatske
S druge pak strane, ako vas na stajanje primora neka nevolja, zgodno je znati da ste u tunelima (barem ovim dužima koji su pokriveni nadzornim sustavom) sigurniji nego primjerice u većini ruralnih krajeva diljem Hrvatske. Sustav je organiziran tako da HAC ima svoje vlastite vatrogasce, čije su baze smještene neposredno uz tunele i imaju impresivno vrijeme reakcije, a jednako brzo, kad su u pitanju tuneli, reagiraju i službe Hitne medicinske pomoći.
A na terenu smo dobili i odgovor čemu služe sva ona vrata…
Osim tih, nazovimo ih evakuacijskih vrata, postoje i ona narančasta… Ona zapravo ne vode – nikud, samo označavaju prostor od nekoliko kvadratnih metara na kojem su smješteni SOS uređaj i protupožarni aparat. No, i oni su strogo kontrolirani. Uz pomoć SOS uređaja, korisnik ne stupa u kontakt sa žurnom službom koju sam procijeni da treba zvati, već s operaterom u Centru za održavanje i kontrolu prometa tunela, a onda on dalje vodi postupak. Također, samo pomicanje protupožarnog aparata, ispod kojega je magnetski kontakt za indikaciju odizanja vatrogasnog aparata, aktivira alarmni sustav i predviđene scenarije. Takvih SOS niša po Maloj Kapeli je, u obje cijevi, nešto manje od 70.
Što se dogodi ako otvorite vrata?
Čim smo otvorili vrata za prolaz vozila, na mjestu otvaranja oglasile su se sirene i crvena, upozoravajuća signalizacija, a ekipa u Centru preko cijelog je ekrana mogla pratiti što se u tunelu točno događa. A mi smo elegantno mogli iz jedne tunelske cijevi proći u drugu i – izaći na stranu na koju smo već krenuli. Točnije, kroz koju nas signalizacijom navedu dežurne ekipe u Centru ili vatrogasci.
Također, ni samo otvaranje vrata SOS niše nije moglo promaknuti dežurnima; uspostava kontakta s njima trajala je svega nekoliko sekundi.
Ukratko, za apsolutno svako događanje u tunelu koje se smatra vanserijskim slijede pomno razrađene reakcije, ovisno o scenarijima kreiranima točno za svaku situaciju – veće koncentracije dima, recimo, aktiviraju požarni režim što podrazumijeva i zvučnu i vizualnu signalizaciju, prilagodbu ventilacijskog sustava pa sve do zatvaranja tunela crvenim svjetlima na semaforu te (iskustvo pokazuje da su vozači skloni ignorirati semafore) i fizičkim barijerama u vodu rampi. Da ne bi ispalo kako se netko izgubio u prijevodu, sva signalizacija u incidentnim situacijama je višejezična, odnosno, poruke koje se upućuju vozačima prevedene su i na engleski i na njemački. Prate se meteorološke prilike, mijenja pet režima svjetlosti ovisno o stanju vani (a kako bi se oko vozača optimalno prilagodilo na promjene), itd. Čitav taj glomazni sustav napaja se sa osam trafostanica, a alternativne baterije u stanju su, da baš baš sve pođe po zlu, održavati sustav i preuzeti napajanje u periodu od dodatnih dva sata.
Sve to skupa u realnom vremenu na video zidu od 24 monitora, plus još desetak monitora u 'desk' varijanti, u kontrolnoj sobi spomenutog Centra prati dvočlana ekipa. Ni ne treba ih biti više, tumače nam. Mogućnost pogreške od strane ljudskog faktora svedena je na minimum; automatizirano je sve što automatizirano može biti, sofisticirani programi uvezuju se upravo u Centru i upravo je ta kontrolna soba 'srce' cijelog sustava u kojem se svi prikupljeni podaci stapaju u paket i projiciraju na ekranima. Na taj način operateri mogu 24 sata dnevno nadzirati i upravljati prilično kompleksnim sustavom kojeg su isprogramirale domaće tvrtke. Apsolutno ništa nije prepušteno slučaju, tumače nam 'dežurni' u Centru, Marko Vukušić i Vid Balenović s kojima smo imali prilike vidjeti kako sustav reagira čim se u tunelu išta događa. Jedinim klikom mišem na ponuđenim opcijama momci - zatvaraju tunel, mijenjaju signalizaciju, odnosno odabiru daljnji postupak od ponuđenih rješenja.
Sama zgrada Centra smještena je u neposrednoj blizini sjevernog ulaza u Malu Kapelu, a uz nju je smještena i Vatrogasna postrojba HAC-ONC d.o.o. (Hrvatske autoceste - održavanje i naplata cestarina). U toj HAC-ovoj tvrtki zaposleno je oko 130 profesionalnih vatrogasaca, konkretno u ovoj bazi ih je tridesetak. U tunel stižu u rekordnom vremenu, za svega par minuta, a osim samog tunela 'pokrivaju' i dionicu autoceste. Do u detalja se planiralo i njihovo opremanje tako da, za razliku od ostalih vatrogasaca HAC-ovi imaju na raspolaganju vozila koja u svojoj opremi imaju i rezervne baze kisika, te vatrogasne motocikle, u slučaju da se zbog skučenog prostora do mjesta incidenta ne može doći njihovim terencem ili drugim vozilima.
Tunel je opremljen i uređajima koji distriburaju radijski signal Hrvatskog radija, a omogućeno je i nesmetano korištenje mobitela.
„Do travnja 2019. godine svi tuneli u Hrvatskoj trebali bi se uskladiti s EU direktivom koja propisuje sigurnosne standarde. No, kod nas je situacija prilično zahvalna jer su se već pri samoj gradnji vodili iskustvima europskih zemalja i već jesmo na prilično visokom stupnju usklađenosti s tim propisima, tako da intervencije koje ćemo još imati više svode na sitnija otklanjanja nedostataka, nego na neka ozbiljna i velika postupanja“, tumači nam u hodu Ž. Rogulja iz HAC-a i nastavlja kako je temeljem Europske direktive 2004/54/EC pokrenuto međunarodno istraživanje sigurnosti tunela u programu EuroTAP (European Tunnel Assessment Programme) u kojem HAC sudjeluje od 2004. godine.
Rezultati su prilično impresivni.
„2005. je od 49 testiranih tunela diljem Europe tunel Plasina ocijenjen kao treći najsigurniji tunel u Europi. Godine kasnije testirana su 52 europska tunela od kojih i dva na autocesti A1: Mala Kapela i Grič. Grič je ocijenjen kao drugi, a u konkurenciji dvocijevnih tunela Mala Kapela zauzela je peto mjesto s jednom jedinom manom - tada je još bila jednocjevna. 2007. godine testirano je 51 tunela od kojih je Brinje na autocesti A1 ocijenjen najboljim u Europi. 2010. godine Sveti Rok je dobio najvišu ocjenu…“, dopunjava informacije Kata Kuprešak, koordinatorica za odnose s javnošću HAC-a.
Uglavnom, radove na drugoj, lijevoj cijevi Male Kapele izvodila je poslovna udruga Viadukta i Strabaga, ukupni trošak izgradnje drugih cijevi i Kapele i Svetog Roka iznosio je 787 milijuna kuna, a obuhvaćao je projektiranje, samu gradnju, opremanje i nadzor. U cijeni je i ono nesretno bojanje, no ono ovom prilikom nije bilo tema…