Američki sud presudio je da je Google prekršio antimonopolski zakon, trošeći milijarde dolara kako bi stvorio ilegalni monopol i postao zadana svjetska tražilica, što je prva velika pobjeda saveznih vlasti protiv tržišne dominacije tehnološkog giganta.
Google je, tvrdi sud, prekršio zakon monopolističkim ponašanjem nad internetskim pretraživanjem i povezanim oglašavanjem, a u presudi je sudac naveo kako je Google plaćao milijarde kako bi osigurao da bude zadana tražilica na pametnim telefonima i pretraživanjima.
"Google je monopolist"
Sud je utvrdio tri monopolističke prakse koje je Google redovito izvodio, a kako bi zadržao svoju privilegiranu vodeću poziciju:
- Zatvaranje tržišta: Utvrđeno je da sporazumi isključuju oko 50% općih upita za pretraživanje i 45% tržišta općih tekstualnih oglasa za pretraživanje od konkurenata.
- Zakidanje konkurenata: Zaključavanjem zadanih položaja pretraživanja, sporazumi su uskraćivali Googleovim konkurentima pristup upitima pretraživanja i korisničkim podacima potrebnim za poboljšanje njihovih proizvoda i oglasnih platformi.
- Smanjeni poticaji za ulaganje i inovacije: Presuda navodi da je Googleov isključivi nadzor nad ključnim distribucijskim kanalima umanjio poticaje za Google i njegove konkurente da ulažu u pretraživanje i mogućnosti oglašavanja na toj pretraživačkoj mreži.
Točka jedan znači da je Google onemogućio konkurenciju, odnosno dominirao je u polovici svih pretraga na internetu, što znači da su konkurenti imali puno manje prilike da se nađu u tim pretragama. Što se tiče oglasa, sporazumi su Googleu omogućili da zauzme gotovo polovicu tržišta tekstualnih oglasa koji se prikazuju u pretragama, čime su konkurentima otežali prodaju svojih oglasa.
"Google je monopolist i ponašao se kao monopolist kako bi zadržao svoj monopol", rekao je sudac Amit Mehta objašnjavajući presudu, pritom hvaleći Google kao najkvalitetniji proizvod koji unatoč tome nema pravo na monopolističko ponašanje na tržištu. "Ova pobjeda protiv Googlea je povijesna pobjeda za američki narod", rekao je američki državni odvjetnik Merrick Garland.
Više ne bi bilo favoriziranja Googlea kao glavne tražilice
Google će se naravno na ovu presudu žaliti, ali zanimljivo je pitanje što bi se moglo dogoditi ako se takve presude zaredaju s obzirom na to da je ovo dio šireg slučaja antimonopolskih tužbi koje je američka država podnijela ne samo protiv Googlea već i protiv Mete i Amazona.
Promjene bi značajno mogli osjetiti korisnici interneta i pametnih telefona, prenosi Pymnts.
Povremeni korisnici weba i pametnih telefona, naprimjer, vidjet će veći izbor tražilica dostupnih za korištenje ako Google izgubi u ovim antimonopolskim tužbama. Umjesto da prema zadanim postavkama budu usmjereni na Google, mnogo će više korisnika pretraživati internet koristeći tražilice usmjerene na privatnost kao što je DuckDuckGo.
Prilikom rezerviranja putovanja, traženja hotela ili traženja aktivnosti, Googleov gubitak u ovim antimonopolskim slučajevima postavio bi druge web stranice za pretraživanje na više mjesto u rezultatima pretraživanja. Umjesto da na gornjoj polovici stranice korisnici vide usluge kao što su Google Flights ili Google Hotels, tu bi se mogli pojavljivati TripAdvisor, Yelp ili Kayak.
Godine žalbi i pitanje sankcija
Dakle, u tom kontekstu više ne bi trebalo biti favoriziranja tvrtki i usluga povezanih s Googleom, već bi se izbor tražilica trebao disperzirati, čime bi se i sami rezultati pretraživanja mogli promijeniti. Google bi time mogao izgubiti ogroman dio prihoda te bi se u tom scenariju njihova vodeća uloga znatno poljuljala.
No sve navedeno zasigurno neće stupiti na snagu u bližoj budućnosti, ako ikad i hoće. Mogle bi proći godine prije nego što svi sudski postupci protiv monopola Googlea završe, a zasad nije najjasnije bi li zaista američki sudovi donijeli sankcije i uredbe kakve su netom spomenute. U prvom postupku se pravni lijekovi praktički nisu ni spomenuti ili se nisu ni odnosili na problematiku monopola Googlea.
S obzirom na veliku vjerojatnost niza tužbi, žalbi i duljine postupka, izvjesno je da Google još neko vrijeme neće snositi posljedice za svoje monopolističke prakse, a ni korisnici zasad neće osjetiti promjene u svakodnevnom pretraživanju weba.