HRVATSKA Carina nema ni jedno plovilo, pa je tako trećina hrvatskog teritorija, odnosno more, potpuno bez carinskog nadzora. Izravni rezultat takvog stanja niz je afera sa sumnjivim plovilima odnosno jahtama koje koriste hrvatski gospodarstvenici kao i mnoge poznate osobe. Među rijetkima su one vijesti da je carina svojedobno oduzela jahtu Zdravku Mamiću ili kada se to dogodilo srpskom tajkunu Željku Mitroviću, no činjenica je da je na moru sasvim nesređeno stanje.
Carina: Nemamo svoja plovila
Kako je moguće da carina ne kontrolira hrvatsko more, što je izuzetak od svjetskih običaja (valja izuzeti Italiju koja ima drugačiji sustav nadzora) upitali smo u Ministarstvu financija te u samoj Carini.
Carina mora ići kamo hoće, a ne da ih se voza okolo kako drugi žele
No, prema čelniku Nezavisnog sindikata carinika Hrvatske Željku Popoviću, činjenica da Carinu "vozaju" umjesto da ona određuje rute kako bi se kvalitetno odradio posao, zapravo je dokaz korupcije i korupcijskog sustava.
"Carinici patroliraju zajedno s policijom i kapetanijom, ali isključivo onamo kamo ih oni vode, to znači da carina nema vlastitu koordinaciju i organizaciju, koja bi trebala biti nezavisna od bilo kojeg drugog tijela. Policija kontrolira ljude, a carina robu, to je odvojeni posao koji se mora voditi odvojeno da ne bi došlo do zlouporaba, odnosno, kontrola iz jednog centra nije dobra zbog mogućih namještanja i zlouporaba", tvrdi Popović navodeći niz primjera vezanih za zlouporabu plovila koji po njemu dokazuju da je postoje povlašteni i zaštićeni.
Nešto je još trulo u Carini, a to nije Barišić
S Europskom unijom doći će i plovila za Carinu
"Osigurana je i nabava 4 komada patrolnih brodova namijenjenih aktivnostima carinskog nadzora na moru, kao i 6 komada patrolnih riječnih brodova za aktivnosti nadzora na unutarnjim plovnim putovima, odnosno rijekama. U tijeku je postupak izrade brodova čija se isporuka očekuje do kraja tekuće godine", kažu nam u Carini dodajući kako će se novac za plovila osigurati putem projekta europskog fonda IPA 2007.
No, kako je zapravo do sada Carina radila na moru, nema službenih pokazatelja. Naime, kada smo upitali koji su zapravo najveći uspjesi Carine u obalnom pojasu u posljednjih pet godina, kao i na moru, nismo dobili odgovor.
Carina: Nemamo podatak koliko smo posla obavili na moru
Sanader, Barišić i Hypo banka
Popović: Predsjedniče, pomozite nam vratiti more
Inače, ovaj sindikalist se već dva puta obratio predsjedniku Ivi Josipoviću moleći ga za pomoć ne bi li se u budućnosti carinski postupak vezao i za morski dio, a ne samo kopneni.
"Trebamo Vašu pomoć kako bi se prepisani Carinski zakon (u kojemu nema mora ni pomorstva) i propisi doneseni na temelju njega uskladili našem stanju i našim potrebama, uskladili s pomorskim državama gdje je razvijena tradicija, na bazi svih postupaka u pomorstvu kao temeljem i početkom modrene međunarodne trgovine i temeljnim izvorom međunarodnog trgovačkog prava, na kojima je definirana Svjetska trgovinska organizacija, a ne austrijskim, pa bi onda tim propisima bio reguliran i pomorski promet, a ne promet rijekom Rajnom, kako je to slučaj u sadašnjem trenutku u našem Carinskom zakonu", navodi se u pismu Popovića predsjedniku Josipoviću.