Hrvoje Prpić: Fond izigrao tisuće ljudi koje su čekale poticaje za električne aute

Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL, screenshot/N1

Poduzetnik i predsjednik udruge Strujni krug Hrvoje Prpić vjeruje kako će se na hrvatskom tržištu već za osam godina prodavati isključivo električni automobili. Kritičan je prema HEP-u zbog lošeg upravljanja punionicama, a još više prema Fondu za zaštitu okoliša, koji u 2023. godini unatoč svim najavama nije isplatio poticaje, piše Forbes.

Prpić je najpoznatiji kao suvlasnik HG Spota, maloprodajnog lanca trgovina koji je prodao 2007. godine. Nakon toga sudjelovao je u osnivanju više tvrtki.

Jedan je od promotora električnih vozila, a posljednjih godina vodi udrugu Strujni krug koja okuplja vlasnike i simpatizere električnih automobila.

"Već 2032. bi u Hrvatskoj svi novi automobili mogli biti električni"

Prpić se slaže da auti na struju izazivaju puno polemika. Pojašnjava kako se i u Hrvatskoj društvo može podijeliti na one koji rano prihvaćaju promjene, većinu koja ih prihvati nešto kasnije i one koji se nikad ne mijenjaju.

"Svake godine imamo 30 do 50 posto porasta, međutim baza je još uvijek mala pa se to ne vidi. No, kad povećaš broj prodanih automobila s 20 posto ukupnih na 30 posto, to se značajno vidi. S 0.5 na 0.75 posto izgleda malo", kaže Prpić koji je uvjeren kako će doći trenutak kad će taj postotak biti vrlo značajan.

Po njegovoj prognozi, već 2032. godine bi u Hrvatskoj svi novi prodani automobili mogli biti električni, a u zapadnoj Europi još i ranije.

Što se tiče infrastrukture za električna vozila, vidi veliku razliku između Tesle i ostalih koji ipak napreduju. Mreža Ionity punjača je u Europi već usporediva s Teslinim superchargerima, dok se u Hrvatskoj tek počela pojavljivati u Zagrebu, Splitu, Rijeci, Zadru, Gospiću…

HEP-ova struja na punjačima skuplja od Tesline

Glavni konkurent Ionityju u Hrvatskoj je HEP-ov ELEN, za koji Prpić kaže kako je zauzeo najbolje pozicije, a katastrofalno je loš.

Prigovara im što su u dogovoru s HAC-om stavili punjače prve generacije koje ne održavaju i koji debelo zaostaju za trenutno aktualnim punjačima treće generacije, a i tamo gdje imaju punjače druge generacije zna se dogoditi da po više od dva mjeseca budu nepopravljeni.

"Prošli predsjednik Uprave HEP-a osobno je određivao cijene punjenja", kaže Prpić koji misli kako je sramotno da HEP struju na punjačima prodaje po većoj cijeni nego Tesla. I za novog predsjednika Uprave misli da je problem što mu punjači nisu u fokusu.

"Fond za zaštitu okoliša radi izuzetno loše"

Na pitanje o tome koliko je zadovoljan potezima hrvatskih vlasti prema podršci električnim vozilima, kaže kako bi ih razdvojio u različite skupine. Hvali Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja – kaže kako oni rade dobro, za razliku od njihovog Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, koji radi izuzetno loše.

"Suradnja je bila dobra dok nije smijenjen direktor (Siniša Kukić, op. FH). Nakon toga je došao novi (Luka Balen, op. FH) koji je kupio Audija na dizel čim je došao. Vratio ga je kad je shvatio što je napravio, ali već to je pokazalo koliko ga zanima ekologija", kaže Prpić.

"To što su napravili prošle godine je nezamislivo. Obećavali su poticaje cijele godine. Stotine i tisuće ljudi je kaparilo aute i čekalo poticaje, koje je fond u odgovorima na mailove obećavao sve do prosinca. Na kraju ih nije bilo, nikakva vijest ne dolazi od njih, jednostavno su zašutjeli", rekao je.

"Ljudi se sad boje kupiti električne automobile"

Na pitanje o tome je li možda problem nastao zbog izostanka sredstava pojašnjava kako se svake godine prilikom registracije 1.6 milijuna automobila plate kazne za to što proizvode CO2 i da je to novac koji je namijenjen čišćenju transporta.

Fondu zamjera što nije transparentan i poziva ih da kažu koliko novaca ulažu u plaće, a koliko u čist okoliš.

Kaže kako šutnjom stvaraju dodatne probleme, jer se ljudi sad boje kupiti električne automobile, da ne ispadnu budale ako odmah nakon toga Fond objavi da će dijeliti poticaje.

"Potpuno su netransparentni, a kad nešto objave, informacije su im netočne", kaže Prpić.

Navodi i primjer Rumunjske u kojoj je Dacia nakon ukidanja poticaja smanjila cijene s 23 tisuće na 14 tisuća eura i zaključuje kako to možda pokazuje da poticaji završe u džepu proizvođača automobila, a ne kod kupaca.

U Strujnom krugu vjeruju kako bi bolje rješenje bilo da država omogući tri godine besplatnog punjenja za vlasnike električnih vozila ili usluge sličnog tipa.

S Ministarstvom financija trenutno rade na ukidanju PDV-a za firme pri kupnji električnih vozila. Taj zahtjev mora ići prema Europskoj uniji, jer Ministarstvo ne može samo donijeti takvu odluku.

1000 punjača u rasvjetnim stupovima

Kao jedan od problema za vozače električnih automobila (osim Tesle) vidi nestandardiziranost električnih punjača koji koriste različite aplikacije. Misli da će stanje biti bolje od 1. siječnja 2027. godine kad će svaki punjač morati prihvaćati plaćanje bankovnim karticama, što će značajno olakšati korištenje električnih automobila.

Kad su u pitanju punjači, puno očekuje i od projekta postavljanja punjača u rasvjetnim stupovima koje financira Ministarstvo gospodarstva. U njemu bi trebali sudjelovati Osijek, Velika Gorica, Zaprešić, Varaždin i Križevci. Vrlo je vjerojatno sudjelovanje Šibenika i Rijeke, dok Prpić kaže kako gradonačelnik Splita Ivica Puljak nije imao vremena za taj projekt.

U okviru tog projekta postavit će se 1000 punjača. Nakon što oni budu korišteni i testirani, vjerojatno će doći do privatnog investiranja i ulaganja u nove punjače. Prpić kaže da postoji mogućnost da se uključi HT, kojem bi punjači u rasvjetnim stupovima mogli biti novi izvor prihoda.