KORONAKRIZA

Savjeti tvrtkama za koronakrizu: Smanjite troškove i planirajte tijek novca

Foto: Repsly

PREŽIVJETI udar koronakrize u ovoj je godini postao glavni cilj gotovo svih svjetskih kompanija. Neke su u tome uspješnije, a druge manje uspješne. 

Stoga su u Repslyju, hrvatsko-američkoj IT tvrtki, koji ovih dana obilježava desetu godišnjicu postojanja, razvili niz preporuka tvrtkama kako se provući kroz koronakrizu sa što manje ozljeda. Preporuke su rezultat i njihova dosadašnjeg iskustva u borbi s koronakrizom. 

Ne gubite vrijeme na čekanje da vam država pomogne ili da pandemija prođe

"Pažljivo planirajte cash flow kako biste imali manevarskog prostora u slučaju tržišnih poremećaja. Ako dođe do poremećaja, koncentrirajte se na sebe i na ono na što možete utjecati. Pokušajte smanjiti ili odgoditi troškove, automatizirati i unaprijediti procese te kvalitetno strateški planirati kako biste oporavak tržišta dočekali spremni. Što manje vremena gubite na ono na što ne možete utjecati, poput čekanja da vam država pomogne ili da pandemija prođe", poruka je direktora financija Repslyja, Branimira Karačića. 

Koronaudar odrazio se i na poslovanje Repslyja. Prvi učinak krize bio je, kažu u toj kompaniji, pad prihoda od 15 do 20 posto u odnosu na razdoblje prije pandemije, a došlo je i do promjene poslovnih ciljeva. Rad od kuće uveli su i prije nego što je on u Hrvatskoj postao dio "novog normalnog". 

"To je za nas bila nova situacija jer su nam od početka poslovanja 2010. godine prihodi iz kvartala u kvartal kontinuirano rasli. Sreća u nesreći je što nam je većina klijenata iz CPG sektora, odnosno sektora potrošačke pakirane robe koja se prodaje u supermarketima i specijaliziranim maloprodajnim lancima, a oni su čitavo vrijeme pandemije i u Hrvatskoj i u SAD-u bili otvoreni pa ni u jednom trenutku nismo imali potpuni lockdown. Ipak,  u takvim uvjetima poslovanja moramo biti zadovoljni što su nam se godišnji prihodi vratili na razinu koja je bila 1. ožujka",  ističe Karačić. 

I u koronakrizi su sačuvali radna mjesta

I u Repslyju su na početku koronakrize poduzeli mjere za stabilizaciju poslovanja u uvjetima naglog pada prihoda. U uvjetima velike neizvjesnosti ipak su uspjeli sačuvati sva radna mjesta, njih 60, od kojih je 30 u Zagrebu, te isto toliko u Bostonu, u kojem je i sjedište tvrtke. 

"To je posebno velik uspjeh u slučaju SAD-a jer se tamo mnoštvo tvrtki iz našeg sektora odlučilo na strategije otpuštanja ili privremenog otpuštanja", naglašava Karačić. 

Dodaje i kako je kompanija odlučila odgoditi neke ranije predviđene troškove kako bi smanjila pritisak na likvidnost. U tome im je pomogla i investicija koju su proveli samo nekoliko mjeseci prije izbijanja pandemije koronavirusa, a kojom su si, napominje Karačić, osigurali mir u narednom razdoblju. 

"Zbog okrenutosti sektorima koji su izbjegli potpuni lockdown, udar koronakrize bio je manji nego na ostatak gospodarstva, ali ipak značajan. To nas je iznenadilo jer smo očekivali pad prihoda i do 40 posto“, ističe Karačić. 

Pandemija koronavirusa "pročistila" je tržište

"Odmah u startu smo zaustavili nesigurne projekte i fokusirali se na najvažnije stvari. Došlo je i do promjene u strukturi naših klijenata i sada imamo zdravu bazu jakih kompanija. Uglavnom poslujemo s tvrtkama koje rade u maloprodaji, i to uglavnom u SAD-u, a korisnici su nam u rasponu od malih tvrtki do velikih multinacionalnih kompanija. Ekonomski potres nam je pročistio situaciju, potentne i jake od klimavih, i sada nastavljamo dalje", napominje suosnivač Repslyja Marko Linke. 

Repsly su 2010. godine osnovali Linke i Marko Kovač. Njihov je glavni proizvod aplikacija Repsly koja kompanijama omogućuje prikaz stvarnog stanja na terenu kada je riječ o njihovim proizvodima. Primjerice, kada je na početku koronakrize u našim trgovinama nestalo higijenskih potrepština, pa čak i pojedinih vrsta hrane, aplikacija Repsly je to registrirala i proizvođače upozorila da na policama trgovina u Zagrebu ili Osijeku nema više njihovih proizvoda. Terenski je to posao koji se još donedavna radio ručno, popisivanjem stanja robnih marki na policama trgovina, dok se danas obavlja znatno jednostavnije i brže - putem aplikacije Repsly. 

Aplikacija Repsly ih je uvrstila među brzorastuće kompanije 

Drugim riječima, out of stock više nije takav problem kakav je nekad bio jer kompanije sada vrlo brzo dobivaju informaciju o stanju svojih proizvoda u nekoj trgovini. Štoviše, hvale se u Repslyju, u SAD-u je poznavanje rada u njihovoj aplikaciji sve češće i uvjet zaposlenja za trgovce i prodavače. 

U Repslyju ističu i da su nedavno dobili dvije nagrade. Riječ je o srebru za Retail i Digital Customer Experience. Također, napominju kako su njihov trud prepoznali i svjetski mediji pa ih je Inc Magazine uvrstio na listu brzorastućih tvrtki.