Kako lužina uopće može završiti u bočicama? Restoran nam poslao opširan odgovor

Foto: Zeljko Lukunic, Zvonimir Barisin, Borna Jaksic/PIXSELL

Unutar šest mjeseci dvije su osobe ozlijeđene nakon što su popile tekućinu koja je trebala biti Romerquelle.

Izbila je panika

U prvom slučaju teško je stradao Stanko Laković. Još se ne zna koju je tvar unio u sebe. On je spornu bocu vode pio u restoranu Barbacoa u Rijeci, kako je danas doznao Index. Šest mjeseci poslije dogodio se slučaj koji je cijelu Hrvatsku digao na noge. Muškarac je otrovan u riječkom kafiću Mali Cafe, a umjesto naručene vode popio je lužinu.

Nakon posljednjeg slučaja Hrvatskom su se počele širiti poruke na društvenim mrežama, u kojima se upozoravalo građane da ne konzumiraju sokove i vode Coca-Cole. Poruke su se širile cijeli ponedjeljak, a u večernjim satima došle su i do naše redakcije.

Nakon što su policija i KBC Rijeka potvrdili slučaj, oglasili su se iz Coca-Cole te potvrdili da je jedan slučaj povezan s njihovim pićem, staklenom bočicom Romerquelle Emotion Blueberry Pomegranate.

Bilo je to dovoljno da izbije panika. Ljudi su se javljali sa simptomima u Zagrebu, Splitu, Varaždinu... Nakon analiza bočica koje su obavljene u HZJZ-u, sve je jasnije da u Hrvatskoj ne postoji rašireno trovanje pićima Coca-Cole.

S Coca-Cole fokus se prebacio na riječke lokale

Sporni su slučajevi trovanje u subotu, u kojem je mladić zadobio kemijsku ozljedu jednjaka, te slučaj od svibnja u kojem je jednjak spaljen spomenutom Stanku Lakoviću.

Oni su se očito otrovali lužinom. U slučaju od subote to je jasno prema učinjenoj analizi.

"Rezultati vještačenja tekućine iz čaše koju je konzumirala oštećena osoba podudaraju se u fizikalno-kemijskim svojstvima s tekućinom iz bočice bezalkoholnog pića s okusom koja mu je bila poslužena, dok je analizom utvrđeno da se radi o jako lužnatim vodenim otopinama (pH=13.6).

Temeljem utvrđenog kemijskog sastava može se zaključiti da se radi o nekom sredstvu za pranje i/ili odmašćivanje", stoji u vještačenju Centra "Ivan Vučetić".

I Beroš govorio o greški

Priča se tako s teze o masovnom trovanju i proizvodnje Coca-Cole, koju se optuživalo u porukama koje su se masovno proširile početkom tjedna, okrenula u gotovo potpuno suprotnom smjeru. Fokus se prebacio ovako na kafić u kojem je za vikend otrovan čovjek, ali i restoran u kojem je u svibnju kobno piće popio Laković.

>>Priča o trovanjima se okreće u potpuno drugom smjeru. Evo što kažu iz spornog kafića

Ministar zdravstva Vili Beroš je jučer rekao kako se moglo raditi o greški ili sabotaži.

>>Beroš: Možda je u Rijeci netko stavio sredstvo za čišćenje u bocu. Ovo je greška

"Kao što se može raditi o podmetanju, može biti i nenamjerna greška. Naš zadatak u prvom trenutku, pogotovo moj, kad smo nakon Rijeke imali nekoliko slučajeva u Zagrebu, bio je reagirati.

Da tada nismo reagirali, a da je bilo riječ o nečem ozbiljnom, posljedice bi mogle biti nesagledive. U većini ovih slučajeva postojale su neke promjene, ali ne u vezi s konzumacijom ovih pića", dodao je.

"Neupitno je da je došlo do neke greške. Kako je do toga došlo, teško je reći. Možemo pretpostaviti da se radilo o greškama kakve su se već ranije događale, kada ljudi ne paze u što stavljaju razne agresivne medije pa kasnije misle da je piće", rekao je. "Nijedan drugi slučaj zasad ne dovodimo u vezu s ovom situacijom", rekao je.

Kako je moguće da se dogode dva jako slična slučaja u šest mjeseci? 

Kako je moguće da se kroz šest mjeseci dogode jako slični slučajevi, u istom gradu, a u dva različita ugostiteljska objekta? Kako je moguće da lužina završi u bočici Romerquelle vode u subotnjem slučaju, odnosno u istoj ili sličnoj tvari u svibnju? Radi li se o ljudskoj greški te, ako radi, gdje je ona točno nastala?

Pitali smo tvrtku Sladis, u čijem vlasništvu je kafić Mali Cafe, je li moguće da je u njihovom lokalu lužina, vjerojatno sredstvo za čišćenje ili nešto drugo tog tipa, nekako završila u boci koja je poslužena gostu.

Nismo dobili odgovor do zaključenja ovog teksta. Evo što su nam jučer odgovorili na slično formulirano pitanje:

"Sav asortiman pića koje je tvornički hermetički zatvoreno, a ne otvara se otvaračem za boce, poslužujemo tvornički hermetički zatvoreno, te ga gost sam otvara", poručili su iz Sladisa.

Dodatno smo ih pitali kako komentiraju rezultate nalaza i izjavu ministra Beroša te je li moguće da je netko od djelatnika pogreškom ulio sredstvo za čišćenje ili neku drugu lužinu u bočicu pa da je ta bočica nekako završila kod gosta. Nismo dobili odgovor.

Restoran Barbacoa: Bočica je poslužena original tvornički zatvorena

Opsežan odgovor dobili smo od restorana Barbacoa iz Rijeke.

"Potvrđujemo da se nesretan slučaj dogodio u našem restoranu. Nije moguće da je ikakva lužina ili nešto slično završilo u bočici koja je poslužena gospodinu Stanku. Kao što je i sam gospodin Stanko naveo, bočica je poslužena original tvornički zatvorena te ju je on sam otvorio", naveli su iz ovog restorana.

Podsjetili smo ih na riječi Puljanina Lakovića, koji je za RTL rekao iduće:

"Nisu joj (supruzi) htjeli dati ni bocu ni čašu nego su samo iz frižidera izvadili drugu bocu da može slikati što je pio, koja vrsta pića. Kad je tražila račun, na računu je bilo samo meso koje smo naručili. Supruga je zvala policiju, policija nije htjela van izaći, znači, ako bude zvala, hitna će izaći, ako ne, nemaju što izlaziti", rekao je on u listopadu:

"Izjave gospodina Stanka nisu istinite, nitko nas nije tražio bočicu"

Evo što su odgovorili iz ovog restorana:

"Nije istina što je izjavio gospodin Stanko da nismo htjeli dati bočicu, jer nas nitko nije ni tražio istu. Gospođa je samo slikala drugu bočicu, a nije nas tražila spornu bočicu.

Razvoj situacije je bio sljedeći, za koji postoji više svjedoka i koji su potvrdili isto:

Gospodin Stanko i njegova supruga dolaze u restoran i naručuju dvije Romerquelle vode različitih okusa te platu hrane. Nakon prvog gutljaja gospodin Stanko automatski se ispovraća po stolu. U tom trenu stopiramo pripremu hrane i zovemo hitnu pomoć, ne znajući niti je itko bio svjestan ozbiljnosti ozljede gospodina Stanka. Isto potvrđuje i činjenica da je njegova supruga, nakon što je gospodina Stanka odvezla hitna pomoć, ipak naručila ponovno platu hrane za van i ostala sama čekati istu.

Kako je jedna Romerquelle voda bila neispravna, a druga nije ni ispijena, iste nismo naplatili, već samo hranu koju je gospođa odnijela. Nismo mogli naplatiti nešto što ljudi nisu popili i što je bilo neispravno.

Kao što smo već naveli, gospođa je nakon odlaska hitne pomoći čekala još 20-ak minuta hranu i nije tražila bočicu. Nažalost iz neznanja o ozbiljnosti situacije, nitko nije niti pomislio sačuvati tu bočicu.

"Hitna nas je trebala kontaktirati da sačuvamo bočicu"

Da nas je tražila, svakako bismo joj dali istu kako bi se mogao utvrditi uzrok problema. Dok je gospođa čekala hranu, zajedno smo pokušali doći do zaključka što je moglo poći po zlu. Pitali smo se je li alergija u pitanju ili je pak možda gospodinu tijekom konzumacije vode ušao neki insekt u usta.

Mišljenja smo kako je hitna pomoć trebala reagirati te kontaktirati nas ili policiju, kako bismo sačuvali tu bočicu i sve ostale bočice Romerquelle proizvoda.

Ovako nitko od nas nije mogao niti zamisliti ozbiljnost slučaja i što se točno događa u hitnoj pomoći", poručili su iz ovog restorana.

"Odgovorno i sa sigurnošću tvrdimo kako naš restoran nije kriv za sadržaj bočice koju smo poslužili, jer je bila original zatvorena. Nemoguće je da je bilo kakva lužina ili nešto slično završilo u bočici, a onda ta bočica u hladnjaku te naposljetku na stolu", odgovorili su.

Kemičar Meštrović: Mala je vjerojatnost da je to došlo iz pogona

Obratili smo se i profesoru Ernestu Meštroviću, prodekanu Fakulteta kemijskog inženjerstva i tehnologije. Pitali smo ga o kakvoj se tu lužini radi, što bi ona u praksi morala biti, te kako je moguće da završi u bočici, odnosno je li moguće da se takvo što dogodi tvorničkom greškom.

"Mala je vjerojatnost da je to došlo iz pogona. Radi se o vrlo jakoj otopini lužine koja je opasna. Kad se radi s takvim sredstvima u laboratoriju, koriste se mjere zaštite kao što su zaštitne naočale i rukavice.

Natrijeva i kalijeva lužina često se koriste u industriji, u procesima gdje je potrebno osigurati bazične (lužnate) uvjete. Svojstva tih tvari predmet su kurikuluma počev već od osnovne škole, i upravo kroz obrazovni proces nastojimo osvijestiti širu zajednicu o potencijalnim opasnostima koje mogu nastupiti ako se takvim tvarima ne rukuje adekvatno", govori on.

Dodaje da se u širokoj uporabi lužine ovakve koncentracije koriste u sredstvima za odmašćivanja, primjerice preparatima za čišćenje pećnica u kućanstvu. Nekad prije granule su se mogle kupiti u specijaliziranim trgovinama jer se te tvari koristile u pripremi sapuna u kućnoj radinosti.

"Mislim da to danas nije moguće, (no taj podatak bi vrijedilo provjeriti) već se granule natrijevog i kalijevog hidroksida mogu kupiti jedino kod ovlaštenih distributera kemikalija. Kako je došla navedena lužina u staklenu bocu, to je u ovom trenutku posao za policiju, vjerujem da će kroz istragu policija doći do relevantnih podataka", napomenuo je Meštrović za Index.

Učinjeni su veliki propusti, to je ono što se zasigurno zna

Kontaktirali smo oko ovog pitanja i Policijsku upravu primorsko-goransku. Nismo dobili odgovor na pitanje kako je moguće da lužina završi u bočici vode u dva odvojena slučaja.

Radi se o nečemu na što bi policijska istraga trebala dati odgovor. Ono što znamo jest svakako to da su oko Stanka Lakovića učinjeni veliki propusti. Radi se o čovjeku kojem su ozljede ostavile trajne posljedice.

O Lakovićevom zdravstvenom stanju jučer je govorio i predstojnik Klinike za unutarnje bolesti KBC-a Zagreb i bivši ministar Rajko Ostojić.

"Čim je popio napitak, razvila se klinička slika direktno povezana s pićem, s krvarenjem. Danas je završio na stenozi, suženju jednjaka, svakih tjedan dana se radi proširenje, živ je, ali imat će težak i kompliciran život, kod njega je jednjak jako uzak", rekao je jučer Ostojić.

Inspektori su samo pričali sa zaposlenicima, pet mjeseci poslije

>>U slučaju čovjeka koji je najteže otrovan napravljeni su ogromni propusti

Indexu je potvrđeno i da bočica iz koje je Laković uzeo gutljaj, nakon čega mu je izgorio jednjak, nikad nije uzeta na analizu. A kako se nije reagiralo na vrijeme, nitko ne zna gdje je ta bočica završila. Ne samo da nije uzet uzorak iz bočice iz koje je pio Laković nego ni iz te serije bočica uopće. DIRH je za slučaj od policije doznao tek 23. listopada, kada je bilo prekasno za bilo kakvo ozbiljnije postupanje u ovom slučaju.

"Po zaprimanju informacija sanitarna inspekcija je obavila inspekcijski očevid u ugostiteljskom objektu u kojem se događaj iz svibnja zbio, no zbog proteka vremena (više od pet mjeseci) u kojem Državni inspektorat nije imao informaciju o događaju, očevidom se moglo samo utvrditi, i to iz izjava zaposlenika, o kojoj vrsti pića se radilo (ne i lot odnosno rok trajnosti istih). Također, iz izjava zaposlenika utvrđeno je da je reakcija na konzumaciju bila momentalna", kažu iz DIRH-a za Index. 

Zanimljivo je i to što je Državni inspektorat o tom događaju iz svibnja, o kojem je Laković javno progovorio početkom listopada, iz DORH-a obaviješten tek ovog ponedjeljka. Iz Općinskog državnog odvjetništva nisu nam dali nikakav odgovor o tome što je dosad utvrđeno pravdajući se tajnošću izvida.

"Vezano za Vaš upit od 9. studenog 2023. o događaju iz svibnja 2023. u kojem je došlo do ozljeđivanja jedne osobe nakon konzumacije pića u ugostiteljskom objektu, odgovaram Vam da, sukladno odredbi članka 58. stavak 3. točka 2. Zakona o državnom odvjetništvu, spisi državnog odvjetništva za vrijeme provođenja izvida i drugih radnji u državnom odvjetništvu do donošenja odluke o prijavi se smatraju tajnima, slijedom čega Vam nismo u mogućnosti dati informacije o do sada utvrđenim činjenicama", stoji u odgovoru zamjenice općinske državne odvjetnice u Rijeci za Index.

Policija danas došla u restoran u kojem se čovjek otrovao prije pola godine

Kako je danas objavio Dnevnik Nove TV, policija je danas došla u restoran.

''Bili su oko sat, sat i pol, uzeli su sva sredstva za čišćenja koja imamo u restoranu, uzorke, neku određenu količinu svih sredstava za čišćenje“, kazao je zaposlenik Marko Lafter.

"Bočice i te čaše nema jer je prošlo previše vremena i sad je nemoguće uopće doći do toga niti otkriti ovo jer netko je tu zakazao od službi koje nisu na vrijeme reagirale, kontaktirao nas, jer mi nismo znali, nismo imali pojma o čemu je riječ da bismo mogli to sačuvati. Nama bi prvima bilo u interesu jer nama je posao od toga pao puno, morali smo otpustiti ljude", kazao je Lafter.

"Radi te jedne bočice smo puno izgubili, kao i gospodin koji je nastradao i koji će imati trajne posljedice, i nama je jako žao zbog svega toga, ali ne osjećam nimalo ni jednu dozu krivice jer stvarno nemamo veze s tim. Mi kako smo dobili, tako smo dali gospodinu zatvorenu i čovjek je otvorio, popio, mi samo imamo sada probleme, neprospavane noći kao i gospodin", dodao je