Koristi li Mercator krizu kao izgovor da izbije novac iz džepa svojim radnicima?

VEĆINI poslodavaca gospodarska kriza zadaje neizlječive glavobolje, ali neki su, poput trgovačkog lanca Mercator, pronašli odgovarajući "aspirin". Mercator je, kako tvrdi naš izvor, krizu debelo iskoristio da osiromaši svoje radnike, a takvim su se taktikama služili i davno prije nego je Ivo Sanader počeo krasti Božić, najavio stezanje remena i vukao usporedbe s tropskim voćem. "Tvrtke su uglavnom počele smanjivati plaće početkom ove godine, ali djelatnici Mercatora su prvo smanjenje plaća osjetili još u lipnju 2008. godine, kada su plaće radnika zaposlenih na ugovor o radu smanjene za pet posto zbog lošeg rezultata poslovanja", tvrdi naš izvor.

Kriza i prije krize

Djelatnicima uprave i menadžmenta u Mercatoru plaće su ponovo smanjenje za pet posto početkom 2009. godine, a te će se mjere od travnja provoditi i na ostalim zaposlenicima slovenskog trgovačkog lanca u Hrvatskoj. "Sa 1. siječnja 2009. godine u Mercator-H pet posto bruto plaće smanjeno je isključivo menadžmentu tvrtke zbog neostvarenih poslovnih ciljeva, što je regulirano potpisivanjem aneksa ugovora o radu. Također nisu isplaćeni ni bonusi te su ukinute stimulacije za sve djelatnike Uprave, a od 1. travnja se ta mjera odnosi i na djelatnike u maloprodaji. Na ukidanje stimulativnog dijela plaće za djelatnike maloprodaje odlučili smo se isključivo kako bi osigurali sigurnost radnih mjesta i kontinuitet plaća", stoji u Mercatorovom odgovoru na Indexov upit u kojem je tema smanjenja plaće još u lipnju prošle godine vješto izbjegnuta.

Djelatnici Mercatora ogorčeni su, tvrdi naš izvor, jer su Uskrs dočekali s pet posto manjom plaćom, bez uskrsnice i bez regresa od 1500 kuna koliko im je dosad svake godine bilo uplaćeno na račun, a dodatan razlog da na posao dolaze s grčem u želucu dobili su zbog navodne pripreme liste otkaza. No, Mercatorov ured za odnose s javnošću odbio je odgovoriti na pitanje jesu li otkazi u pripremi; rekli su nam tek da dosad nije bilo prekidanja ugovora o radu na neodređeno vrijeme i "rastumačili" kako je uobičajeno da se tijekom sezone povećana potrošnje (tijekom ljeta i za vrijeme božićnih i novogodišnjih blagdana) zapošljavaju djelatnici ugovorom na određeno vrijeme, a takvi se ugovori nakon njihovog isteka raskidaju ili produžuju "ovisno o potrebi".

Mercator stvara "psihozu" kako bi radnike natjerao na davanja otkaza?

"Kako je intenzitet poslovanja u cjelokupnoj trgovini od početka godine u padu nema potrebe za zadržavanjem zaposlenika na određeno vrijeme pa isti neće biti produženi", tvrde iz Mercatora i objašnjavaju da su radi krize i zakona o neradnoj nedjelji uvjeti rada u maloprodaji znatno otežani. "Zaposlenici Mercatora posebno su ostali neugodno iznenađeni kad su doznali da se prate njihovi posjeti portalima za pronalaženje posla", kaže naš izvor koji smatra da u Mercatoru namjerno stvaraju takvu "psihozu" ne bi li natjerali radnike na otkaz.

Iz Mercatora takve optužbe, naravno, poriču. "Tvrtka ni na koji način ne kontrolira posjećivanje zaposlenika internetskim stranicama, kako onima za pronalaženje posla, tako i svim ostalima", stoji u Mercatorovom odgovoru na Indexov upit uz napomenu da se zaposlenike ne može zadržati ako oni nisu motivirani za rad u određenoj tvrtki i ako nisu zadovoljni uvjetima rada.

Je li predsjednik uprave Mercatora kvalificiran za posao koji obavlja?

No, saga o Mercatoru tu tek počinje, a naši izvori kažu kako je za loš rejting ove firme zaslužno nestručno vodstvo i nepostojeći PR. Novim predsjednikom uprave Hrvojem Štorgom navodno nisu zadovoljni ni Slovenci, koji su navodno tek nakon što su ga zaposlili saznali da ne posjeduje fakultetsko obrazovanje, ali iz Mercatora odlučno poručuju da je Štroga kvalificiran za posao koji obavlja.

"Hrvoje Štorga svoju karijeru gradio je u jednoj od vodećih svjetskih kompanija Wrigley, koja posluje u 130 zemalja svijeta. Od toga je 12 godina proveo u Hrvatskoj, vodeći tržišta Hrvatske i Bosne i Hercegovine, a pet u Aziji, gdje je prvo na Filipinima bio zadužen za strategiju distribucije, a zatim je preuzeo funkciju regionalnog direktora u Upravi Wrigleyja Azije u Hong Kongu. Nakon toga je više od godinu dana proveo na mjestu potpredsjednika Uprave Getroa", tvrde iz Mercatora ne dotičući se Štorginog obrazovanja. No, naši izvori tvrde kako Štorgine navodne kvalifikacije radnicima unose dodatnu nesigurnost, s obzirom da je "bio poznat po otkazima dok je obnašao položaj potpredsjednika uprave Getroa".

"Mercator je leglo nepotizma"

"Loš rad Mercatorovog PR-a ogleda se i u katastrofalnoj komunikaciji unutar tvrtke, na način da njeni zaposlenici doznaju o kadrovskim promjenama unutar firme u isto vrijeme kad i cijela hrvatska javnost, dok saznanja  o smanjenju plaća dobiju s platnom listom", kaže naš izvor koji tvrdi kako Mercator na jednak način komunicira s mušterijama na svim tržištima na kojima je prisutan, dok konkurencija maše hrvatskom zastavom i uz parolu "kupujmo hrvatsko" prodaje namirnice koje se proizvode na prostoru cijele bivše Jugoslavije. "Zašto Mercatoru nije palo na pamet nabiti konkurenciji na nos svojih šezdeset posto hrvatskih proizvoda od ukupnog broja svih artikala na policama?", pitaju se naši izvori.

"U Mercatoru je vrlo zanimljiv i način zapošljavanja djelatnika", otkriva naš izvor koji tvrdi kako slovenskim trgovačkim lancem u Hrvatskoj vlada nepotizam. "Ako uzmete u ruke interni imenik djelatnika uprave, ali i maloprodaje, naići ćete na djelatnike istih prezimena. I ne samo to - zapošljavanje bivših i sadašnjih ljubavnika postojećih djelatnika također nije strano Mercatorovoj politici zapošljavanja", tvrdi naš izvor koji kaže kako se u "leglu nepotizma" (kako naziva Mercator) može naći i cijela jedna obitelj.

Petar Vidov
Foto: Ankica Vrdoljak, Boris Kovačev / CROPIX

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.