Foto: Twitter/FaH
Transport tunelima u budućnosti bi se mogao koristiti i na dužim relacijama u međugradskom prijevozu, a ne samo u gradskom. Pri takvim brzinama putovanje od Zagreba do Splita trajalo bi oko pola sata!
Sustav bi trebao omogućiti javni prijevoz putnika, ali i transport vozila i roba. Vozila bi se ukrcavala na svojevrsne sanjke koje bi se liftovima spuštale u tunele.
Kako će stvarno izgledati konačno rješenje, tek treba vidjeti. Brojni timovi stručnjaka i studenata rade na razvoju raznih koncepata.
Ključna pitanja i odgovori
Na svojim web stranicama tvrtka Boring Company objavila je nedavno kratak pregled ključnih pitanja i odgovora na temu svoje misije.
Zašto baš tuneli?
Među ostalim, stručnjaci kompanije tumače zašto smatraju da su tuneli pravo rješenje za brz, a jeftin prijevoz budućnosti.
Ključna ideja je da prijevoz, kako bi se rasteretio i izbjegao razne zapreke, od dvodimenzionalnog mora postati trodimenzionalan. Za to postoje dvije mogućnosti – da se rasporedi uvis po zraku, odnosno da automobili počnu letjeti kao u SF-u 'Peti element', ili da ode u mrežu tunela pod zemlju.
Muskovi stručnjaci smatraju da su tuneli bolje rješenje iz više razloga. Prije svega, vozila u njima ne bi bila osjetljiva na vremenske prilike. Osim toga, ona bi bila nečujna i sigurnija pa ne bi uzrokovala strah od mogućeg pada na zgrade i glave stanovnika. Pritom nema razloga da se pod zemljom ne izgradi cijelo mnoštvo tunela na mnogo razina – Musk ih je zamislio 30-ak.
Zašto se to nije radilo ranije?
Kopanje tunela je vrlo skupo, čak i danas. Cijena cestovnih tunela nerijetko dostiže oko jedne milijarde dolara po milji (1,6 km). Da bi koncept tunela postao ostvariv, cijenu će trebati svesti na jednu desetinu današnje.
Kako smanjiti cijenu tunela?
Prije svega treba smanjiti promjer tunela. Današnji tuneli za promet u jednom smjeru uglavnom imaju promjer oko 8,5 metara. Međutim, kada bi se vozila postavljala na stabilizirane sanjke, on bi se mogao smanjiti na oko četiri metra. To bi smanjilo troškove izgradnje na trećinu ili čak četvrtinu. Cijena bi se također mogla smanjiti povećanjem brzine, odnosno učinkovitosti strojeva za bušenje.
Uz ostalo, stručnjaci odgovaraju na pitanja zašto baš električne sanjke, što bi s iskopanim materijalom te što bi se događalo u tunelima u slučaju potresa. Ukratko tumače da bi sanjke mogle biti izuzetno brze i sigurne, da bi se od iskopanih materijala mogle raditi cigle te da tuneli spadaju u najsigurnija mjesta u slučaju potresa jer se, za razliku od površine, kreću zajedno s okolnim tlom (autori daju više primjera iz povijesti).
Kako bi sustav Hyperloop rješavao problem gradskih gužvi, pogledajte u videu dolje, koji je Musk predstavio na Ted talku krajem travnja u Vancouveru.