SVI novi automobili na europskom tržištu će za mjesec dana morati imati crnu kutiju. Ugradit će je proizvođači vozila, a radi se o uređaju koji pomaže u prikupljanju ključnih podataka iz prometnih nesreća. To je možda manje poznato, ali mnogi stariji automobili takve sustave već imaju.
"Ovo vidim kao neku zamjenu za svjedoke. Mi smo mogli izračunati ovu brzinu s kojom smo udarili, 30 i nešto na sat. Računskim putem, u simulacijskim programima. Bez problema to možemo. Ali ono što ne možemo nikad dobiti u prometnim nesrećama je radnja vozača prije sudara", rekao je za RTL Tomislav Kučinić, vozač u crash-testu i asistent na Zavodu za prometno-tehnička vještačenja.
Kutija se vadi ako je auto smrskan
U maloj kutiji s čipovima biva zapisano je sve što vozač napravi pet sekundi prije sudara. Ona bilježi čak 41 podatak. Željko Šarić sa Zavoda za prometno-tehnička vještačenja Fakulteta prometnih znanosti kaže da se kutija nalazi u centralnom dijelu vozila, ispod mjenjača ili ručne kočnice. Objašnjava da je tako očuvana od oštećenja u sudaru. Kaže da do sada nisu čuli da se oštetila prilikom sudara.
Kutija se vadi samo ako je auto smrskan. U slučaju lakših nesreća, automobil se preko laptopa spoji na poseban uređaj. Najpoznatiji slučaj crne kutije je onaj iz 2018. kada je Marin Kamenički jureći po Ilici 195 km/h usmrtio dvije osobe. Crna kutija je pokazala kojom je brzinom Kamenički vozio. Sudskim vještacima i procjeniteljima bi crna kutija olakšala posao.
"Je li vozač bio vezan, putnici, jesu li se aktivirali zračni jastuci, je li bilo kakvog skretanja, usporavanja, ubrzavanja. Kada nema crne kutije to se radi ručno, pješke. Imamo programske alate koji nam pomažu", objasnio je za RTL Mate Filipović, procjenitelj štete.
Crna kutija u novim automobilima od 6. srpnja
"S obzirom na to da je prosjek voznog parka kod nas 15-ak godina, vozila su stara, tako da još uvijek je to u implementaciji. Ali kod novih vozila značajno će utjecati. To predstavlja budućnost", kaže procjenitelj štete iz Srbije Miloš Jovanović.
Od 6. srpnja svaki novi automobil koji ide na tržište Europske unije mora imati ugrađenu crnu kutiju. Mnogi proizvođači ih ugrađuju već godinama, što znači da je kutija u brojnim automobilima a da vozači uopće ne znaju, izvještava RTL.