INDEX OTKRIVA Obitelj Debeljak upisala hipoteku na ratni brod koji grade za vojsku

Ilustracija: FaH/Index

DUGO očekivano pojačanje floti Hrvatske ratne mornarice (HRM), prototip obalnog ophodnog broda zapao je, čini se, u poteškoće. Ugovor za gradnju pet brodova potpisan je sa splitskim škverom još koncem 2014. godine, a unatoč tome što se najavljivalo da će prvi brod biti dovršen u roku od godinu dana, a ostali još u kraćem vremenu, za nekih 10 mjeseci, prototip još uvijek nije spušten u more, tj. porinut. Neko vrijeme će se potrošiti i na opremanje pa je sasvim jasno da će isporuka prvog ophodnog broda kasniti i više od godinu dana. MORH nam je, naime, odgovorio da je isporuka bila ugovorena u svibnju 2016. godine. 

Tata, mama, supruga i sestra posudili škveru milijune kuna pa upisali hipoteku na ratni brod

MORH smo kontaktirali ne samo zbog kašnjenja, već i zbog iznenađujuće okolnosti da su članovi obitelji Debeljak upisali hipoteku na brod koji se gradi za HRM. Koncem prošle godine u upisnik brodova u izgradnji Lučke kapetanije u Splitu upisane su hipoteke u korist oca, majke, supruge i sestre vlasnika škvera Tomislava Debeljaka. Radi se o iznosima od milijun i pol do četiri milijuna kuna, tj. osobnim pozajmicama društvu koje je iz državnog proračuna dotirano s više od milijardu kuna. 

Hoće li DORH zaštititi državnu imovinu?

Pitali smo škver zbog čega su upisane hipoteke, no odgovor nismo dobili. Tek da se porinuće ophodnog broda planira idućeg mjeseca i da sve teče ugovorenom dinamikom. 

Hipoteka familije Debeljak na ratnom brodu iznenadila je, pak, Državno odvjetništvo koje ima već nekoliko sporova s Brodosplitom. Kako oni shvaćaju stvar, pravno postoji mogućnost da Debeljaci u ovršnom postupku aktiviraju hipoteku i preuzmu ratni brod. Očekuju se daljnji koraci DORH-a na zaštiti državne imovine.

Profesor Bolanča: Brod u gradnji pripada brodograditelju

Profesor Pravnog fakulteta u Splitu Dragan Bolanča, stručnjak za pomorsko pravo, ne vidi neki veći problem u tome što su Debeljaci upisali hipoteku na brod koji se gradi za HRM.

"Brod u gradnji pripada brodograditelju. Kada se brod sagradi, ako je u pitanju javni brod, onda se upisuje u upisnik javnih brodova. Ako bude ratni brod, neće se nigdje upisati jer ratni brodovi nemaju svoj upisnik", kazao nam je profesor Bolanča.

MORH: Ugovorom je definirano da brodovi pri isporuci moraju biti bez hipoteke

U MORH-u nisu pretjerano zabrinuti situacijom - ni hipotekom, a ni kašnjenjem. Pitali smo ih i što misle napraviti, hoće li naplatiti penale zbog ovolikog kašnjenja?

"Ugovorom o gradnji definirano je kako svaki brod prilikom isporuke mora biti slobodan od tereta. Rok isporuke prototipa je 31. svibnja 2016. godine, tek će se nakon isporuke utvrditi opravdanost kašnjenja te naplatiti moguće penale", glasi odgovor MORH-a.

Iz upisnika brodova u gradnji vidljivo je da je pravo vlasništva upisano u korist Brodogradilišta specijalnih objekata te da je kobilica postavljena 17. rujna 2015. godine. Gradnja broda od 43 i pol metra prilično se otegnula.

Svi čekaju da vide Debeljakov super brod

Debeljak se prošle godine pohvalio kako su temeljito preprojektirali projekt Brodarskog instituta. Prototip je produžen za metar i pol, promijenjena je krma pa čak i materijal od kojeg se gradi trup. Sve to je koštalo nekih četiri milijuna eura. Debeljak tvrdi da se radi o ulaganju škvera sa željom da brod bude najbolji. Planovi su mu izuzetno ambiciozni, svojim modelom ophodnog broda želi osvojiti svjetsko tržište, no za to bi bilo nužno barem porinuti prototip.

Za Debeljakov "patrolac" navodno postoji iznimni interes. Crnogorci bi rado par komada, škver se navodno već javio na natječaj u Bangladeš. Raspituju se i mornarice Irana i Indonezije, svi čekaju da vide Debeljakovo čudo i najbolji brod na svijetu u svojoj klasi koji, eto, već nekoliko mjeseci ima i upisanu hipoteku obitelji Debeljak.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.